Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Producera el med grannar  (läst 2495 gånger)

Wylliam

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
Producera el med grannar
« skrivet: 25 jan-14 kl 16:40 »
Hej!

Jag funderar på om det vore möjligt att producera el med grannar för att dela på kostnaderna och kunna bygga något lite större och mer effektivt.
Generellt är det dock förbjudet att överföra el över fastighetsgränser. Men hur fungerar det om man bildar en samfällighet först? Vet någon om man får distribuera el mellan fastigheterna som ingår i samfälligheten? Det är inget problem med vatten, avlopp, värme och det vore märkligt om man inte fick göra det med el. Men jag har inte hört talas om någon som har gjort det hittills. Och kanske el-bolagen lobbar hårt emot ...

Hälsningar,
Wylliam

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Producera el med grannar
« Svar #1 skrivet: 25 jan-14 kl 16:50 »
Har också tänkt i de banorna, men inte tagit reda på möjliga vägar att göra så lagligt. Men här faller det på att jag bara har en granne som jag når med nätspänning ;D

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Producera el med grannar
« Svar #2 skrivet: 25 jan-14 kl 18:13 »
En alldeles utmärkt ide går säkert att göra lagligt ett måste om det skulle bli meningsskiljaktigheter grannar emellan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Producera el med grannar
« Svar #3 skrivet: 25 jan-14 kl 18:47 »
Frågan är väl också om det kanske är lättare att få tillstånd att överföra elektrisk energi mellan fastigheter idag, efter elmarknadens omreglering, än vad det var före ca 1996 då det elbolag som hade koncession för ett visst område hade absolut monopol på eldistribution.

En annan möjlighet är ju att ha bara drivmaskineriet centralt och överföra energin i någon annan form än just el över fastighetsgränserna. T ex genom en roterande axel eller remtransmission.
Jag undrar förresten hur det skulle räknas ur lagstiftningens synpunkt om man överför energin magnetiskt över fastighetsgränsen - genom att ställa en transformator mitt på gränsen, med primärlindningen på ena sidan och sekundärlindningen på andra sidan.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Producera el med grannar
« Svar #4 skrivet: 27 jan-14 kl 09:31 »
En annan möjlighet är ju att ha bara drivmaskineriet centralt och överföra energin i någon annan form än just el över fastighetsgränserna. T ex genom en roterande axel eller remtransmission.


Mekanisk överföring är mer energieffektivt än elektrisk överföring, över små sträckor.

http://www.lowtechmagazine.com/2013/03/the-mechanical-transmission-of-power-3-wire-ropes.html
"A wire rope transmission was considerably more efficient than electricity up to distances of about 5 km (3 miles)"

Det förutsätter ju att man vill ha mekanisk energi, och inte elektrisk. :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Producera el med grannar
« Svar #5 skrivet: 27 jan-14 kl 10:08 »
Intressant lösning, krikav. Skulle definitivt kringå lagar kring elektriciteten och dess överförande. Bara koppla en generator till snöret på varje enskild fastighet. Men man får räkna med att det kommer bråkas om oskyddade rörliga delar. Man får nog sätta snöret 5 m upp på klätterfria stolpar så inte ungarna hittar på något ;D Stararna blir förvånade ;D

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Producera el med grannar
« Svar #6 skrivet: 27 jan-14 kl 11:17 »
Finns ju många sätt ...  :)

Annars, om man ska vara lite seriös, så är väl det absolut enklaste att gå ihop ett antal i en ekonomisk förening eller ett AB som får äga kraftkällan. Elen säljs ut på nätet och ägarna delar på vinsten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser