Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  John Seymour i ny svensk utgåva  (läst 14436 gånger)

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #20 skrivet: 25 jan-14 kl 16:57 »
Jodå, den kommer! Om inget oväntat händer blir den tillgänglig juni 2014. Återkommer när vi fått upp en hemsida om den nya versionen så ni kan se innehållet.
Orkar ni vänta på den svenska så skulle jag rekommendera det, såvida ni inte har riktigt bra koll på de engelska fackorden (vilket en del förstås har). Jag är ju inte helt opartisk här, men den svenska texten har även, i stora drag, anpassats så den ska fungera för oss. Det blir även några särskilt svenska sidor och lite annat som vi ändrat till, vad vi tycker, det bättre.

SyssInha

  • Inlägg: 2
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #21 skrivet: 17 feb-14 kl 14:45 »
Är jättenyfiken på om denna bok blir verklighet?

Det är just exakt en sådan här bok jag söker så det hade varit helt fantastiskt!

Hej!

Min fru och jag startar nu upp ett litet bokförlag med fokus på ett hållbart samhälle. Vi har för avsikt att inleda vår utgivning med en reviderad upplaga av John Seymours klassiska verk Självhushållning - en handbok, en idébok på svenska. (På engelska heter den nya utgåvan The new complete book of Self-Suffiency.)

Eftersom det kostar mycket att trycka upp en serie böcker och vi har svårt att bedöma intresset, skulle vi vara väldigt tacksamma om du har lust att svara på tre korta frågor. Det görs på den här länken: http://www.surveymonkey.com/s/FVBSWGH

Tanken är att boken ska bli tillgänglig på svenska igen i en hållbar inbunden utgåva våren 2014. Idag finns den svenska versionen, som först utkom i slutet av 1970-talet, bara att få tag på i andra hand och säljs ofta till orimligt höga priser. Något vi vill ändra på.

Ett stort tack!

Joachim Stormvall

Che Guevara

  • Gäst
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #22 skrivet: 17 feb-14 kl 15:02 »
Jodå, den kommer! Om inget oväntat händer blir den tillgänglig juni 2014. Återkommer när vi fått upp en hemsida om den nya versionen så ni kan se innehållet.
Orkar ni vänta på den svenska så skulle jag rekommendera det, såvida ni inte har riktigt bra koll på de engelska fackorden (vilket en del förstås har). Jag är ju inte helt opartisk här, men den svenska texten har även, i stora drag, anpassats så den ska fungera för oss. Det blir även några särskilt svenska sidor och lite annat som vi ändrat till, vad vi tycker, det bättre.
Så kul väntar med spänning på boken .

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #23 skrivet: 23 feb-14 kl 10:03 »
Vad roligt!
Vi har fått upp en hemsida nu där man kan se innehållet:
http://www.skorda.se/

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #24 skrivet: 23 feb-14 kl 10:56 »
Hittade ett fakta fel på sidan med gården på fem tunnland . Ni har skrivit gräs där i en av hästhagarna men i orginalet så står det vallfrö . Dvs en hästhage som får vila för att skörda höfrö från så att det finns till nästa års sådd av ny vall .
Små fel men som ger stora avvikelser i hur gården ska fungera hållbart .

Och varför ha med simmental när det finns en ras i sverige ? Den gamla typen av svensk lågland ? Ni har kunnat få massor av information redan här på forumet då det finns trådar där ni hittar uppfödare och en förfrågan om en förening . Tror den finns också nu idag . Den gamla typen är helt annat än dagen holsteiner kor . Och den går också att köra in och få bra oxar från , vilket även fjälltjurarna duger till . Tex så hade man avelstjurar i arbete på den gamla skolan i rödbäcksdalen utanför umeå .

Jag ställer gärna upp och läser genom boken och ger synpunkter på innehållet om ni vill . Nu är jag besviken , få sidor ni visar och fel som ger genomslag för hela innehållet .
« Senast ändrad: 23 feb-14 kl 20:50 av Karlsdotter »

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #25 skrivet: 23 feb-14 kl 23:27 »
Tack för synpunkterna!
Engagerade medlemmar i de olika lantrasföreningarna har hjälpt till med granskning av djursidorna och urval (svenska lantrasdjur). Och vi kan inte visa alla. Folke Gunther, som faktagranskat den nya svenska utgåvan, har haft simmental och kan varmt rekommendera rasen. För övriga djurtyper har vi valt att enbart illustrera svenska raser. Men vad gäller kor, blir det även internationella som finns i Sverige – inte minst för att Seymour själv rekommenderar jerseyn så pass mycket att det inte känns rätt att ta bort den.

Angående gården på fem tunnland: I den nya engelska utgåvan står det "grass". Att översätta "grass" till gräs känns språkligt mer rätt än vallfrö eftersom "grass" är ett minst sagt brett begrepp. Det betyder förstås inte att man inte kan låta det ligga och fröa av sig/ta reda på frö när det slagits. Men Seymour skriver inget om det i denna upplaga. Jag ska ändå ta upp det med faktagranskaren.

Tack för hjälpen! Tråkigt att du blev så besviken, hoppas du blir gladare när du har den färdiga boken framför dig!
Skicka gärna synpunkter av det här slaget till kontakt@skorda.se så att jag inte missar dem.
/Joachim
« Senast ändrad: 23 feb-14 kl 23:46 av Joachim Stormvall »

Che Guevara

  • Gäst
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #26 skrivet: 23 feb-14 kl 23:43 »
Vad gör den här Folke Gunther så lämplig tar han med att Sverige är ett långt land och har olika förutsättningar .

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #27 skrivet: 23 feb-14 kl 23:56 »
Tack för synpunkterna!

Angående gården på fem tunnland: I den nya engelska utgåvan står det "grass". Att översätta "grass" till gräs känns språkligt mer rätt än vallfrö eftersom "grass" är ett minst sagt brett begrepp. Det betyder förstås inte att man inte kan låta det ligga och fröa av sig/ta reda på frö när det slagits. Men Seymour skriver inget om det i denna upplaga. Jag ska ändå ta upp det med faktagranskaren.

Tack för hjälpen! Tråkigt att du blev så besviken, hoppas du blir gladare när du har den färdiga boken framför dig!
Skicka gärna synpunkter av det här slaget till kontakt@skorda.se så att jag inte missar dem.
/Joachim

Det handlar inte om att låta gräset ligga och fröa av sig utan att skörda det och tröska fröna för att så ny vall utanför hästhagen . Det är viktigt ur den här synpunkten om att ha uthållighet och att slippa köpa dyrt för att hålla gården vid liv speciellt efter det att monsanto tänker ta över all odling så ska det pushas än mer för att odla egna fröer och verkligen ta hand om dem .
Jersyn kan man diskutera hur bra den är som självförsörjar ko . Den har starka anlag för att få kalvförlamning och i en osäker framtid som du skriver om då kanske veterinärvård inte blir så enkelt att få tag i så är den rent av olämplig att ha . Har man bara en eller ett par kor så är det desto mer kännbart .

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #28 skrivet: 23 feb-14 kl 23:59 »
Det bästa med Folke är att han kan en massa saker om just det här av erfarenhet – och har dessutom översatt John Seymours tidigare svenska utgåvor.
Här finns en länk: http://www.holon.se/folke/

Men annars så är det ju precis det du sätter fingret på som är problemet: avlångt land. Kunde inte sagt det bättre själv;)
Och boken är ju dessutom engelsk i grunden vilket man förstås får tänka på, även om min fru och jag gör vårt bästa för att kolla upp saker och ber om hjälp av kunnigt folk.
Tack för de tidigare uppmuntrande orden Che G. Sånt värmer!

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #29 skrivet: 24 feb-14 kl 00:00 »
Det låter bra med vallen Karlsdotter! (men det står inget om det i den engelska utgåvan, ska kolla om jag kan få in det någonstans som ett tips)

Che Guevara

  • Gäst
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #30 skrivet: 24 feb-14 kl 00:22 »
Det bästa med Folke är att han kan en massa saker om just det här av erfarenhet – och har dessutom översatt John Seymours tidigare svenska utgåvor.
Här finns en länk: http://www.holon.se/folke/

Men annars så är det ju precis det du sätter fingret på som är problemet: avlångt land. Kunde inte sagt det bättre själv;)
Och boken är ju dessutom engelsk i grunden vilket man förstås får tänka på, även om min fru och jag gör vårt bästa för att kolla upp saker och ber om hjälp av kunnigt folk.
Tack för de tidigare uppmuntrande orden Che G. Sånt värmer!
Jo då ja vet vem han är men det gör han inte till att veta vad som är mest lämpad för en skälv hus hållare Ja hävdar att simmental är onödigt stora fören skälv hushållare borde väll vara bättre men fjällko eller vänerko rödkulla bohuskulla  mindre raser som passar  dessutom väl anpassade efter våra förhållanden vilket värkar glömmas bort tyvärr.

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #31 skrivet: 24 feb-14 kl 00:30 »
Jamen det är ju därför de raserna är med!

Che Guevara

  • Gäst
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #32 skrivet: 24 feb-14 kl 00:48 »
Jamen det är ju därför de raserna är med!
Ok kan inte kolla för mitt modem segar för mycket tyvärr.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #33 skrivet: 24 feb-14 kl 01:36 »
Det låter bra med vallen Karlsdotter! (men det står inget om det i den engelska utgåvan, ska kolla om jag kan få in det någonstans som ett tips)


Titta i Seymorse egen första utgåva , den som heter självhushållning , en handbok . Där har han själv skrivit ; gras growing for seed . Men sedan är det nog mer än en mindre kunnig som har omarbetat de olika utgåvorna och den nyare boken är ju en annan författare till som bara använt Seymorse namn och bokens status som självhushållarbibel .

Här en länk http://files.diydharma.org/other/John_Seymour-The_Complete_Book_of_Self_Sufficiency.pdf

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #34 skrivet: 24 feb-14 kl 09:24 »
Okej, tack för dina synpunkter!

Britttis

  • Inlägg: 37
    • Dalarna
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #35 skrivet: 24 feb-14 kl 15:30 »
Har postat länken på Facebook också. Vad kommer priset att ligga på, ungefär?
Mångsysslare med 1500 kvm grönsaksland, djur, jordkällare och stort välfyllt skafferi på höstarna.

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #36 skrivet: 24 feb-14 kl 18:24 »
Tack, det var snällt!
Priset sätts av återförsäljarna så det är svårt för oss att säga något om det.
Åters bokklubb kommer att sälja den, och den släpps i sommar (troligen juni 2014).

Che Guevara

  • Gäst
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #37 skrivet: 24 feb-14 kl 18:30 »
Tack, det var snällt!
Priset sätts av återförsäljarna så det är svårt för oss att säga något om det.
Åters bokklubb kommer att sälja den, och den släpps i sommar (troligen juni 2014).
Var för inte sälja direkt ?

Em

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #38 skrivet: 03 apr-14 kl 13:40 »
Vill också veta, när och var kan man köpa den? Väntar med spänning! :-)

Ron NL-S

  • Inlägg: 16
    • Dalarna
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #39 skrivet: 05 apr-14 kl 17:24 »
Jag med!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser