Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elmotor som generator  (läst 27077 gånger)

finkenwerder

  • Gäst
Re:Elmotor som generator
« Svar #20 skrivet: 07 jun-07 kl 21:04 »
Hej,
eftersom jag vill bygga en vertikal vindsnurra med 4kw fick jag leta länge efter rätt generator. Jag hittade en fransk tillverkare. Ser själv om dom har något som passa:
el-generator multipolare >90 polar:
http://www.alxion.com/bin/e_moteur-kit-stk.html

Är ni intresserad, svara gärna.
hälsningar från finkenwerder

HazzeMan

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Elmotor som generator
« Svar #21 skrivet: 12 apr-14 kl 09:46 »
Lånar tråden lite då jag har ett liknande projekt men i betydligt mindre skala, jag har en gammal moped (1952) som jag skulle vilja byta ut elen på, tror det är 6v som det är nu men skulle vilja sätta på en 12v generator, och använda effektivare LED belysning, googlade runt tills jag kom på att min gamla tekniklärare sa att man kan använda en elmotor :o nu var ju detta över 10 år sedan så minns inte detaljerna och alla trådar på google är för att driva saker på över några ynka watt, tänkte löda iordning ett batteri av några AA eller annat som får plats så den men regleringen av detta får jag lista ut "as I go" eller om ni har tips på detta med?

Skulle ju vilja ha en så liten motor som möjligt så man kan gömma den för att inte förstöra estetiken, så har ni några förslag eller specar att kolla efter så skulle det ju hjälpa!

Med vänlig hälsning, HazzeMan Förstainläggare! 8)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elmotor som generator
« Svar #22 skrivet: 12 apr-14 kl 15:21 »
Kolla först vad den befintliga gamla lysspolen lämnar för spänning vid den nästan försumbara belastning du får med LED-lampor. Jag gissar att det blir mycket enklare att likrikta och reglera spänningen från den än att montera på en separat generator någonstans.
Skulle spänningen inte räcka till så kan du antingen göra en spänningsdubblande likriktare (i princip en vanlig likriktarbrygga men med två av dioderna ersatta med elektrolytkondensatorer) eller en switchad spänningsomvandlare. Ytterligare en möjlighet är att linda om spolen till önskad spänning (troligen fler varv men tunnare tråd). En del lysspolar har redan dubbla lindningar som ligger parallellkopplade från fabrik, då kan man seriekoppla dem istället för att få högre spänning.

Tänk förresten på att en LED-lampa för 12 V fordonsbruk oftast bränner upp större delen av effekten i ett förkopplingsmotstånd, typiskt är att en vit LED ska ha 3,6 V och sedan får förkopplingsmotståndet ta upp resten av spänningen.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Re:Elmotor som generator
« Svar #23 skrivet: 12 apr-14 kl 15:37 »
Nu har jag lekt  :D

Mitt första experiment var en 24 volts DC motor med permanentmagnet. Den hade suttit i en hjärtlungmaskin och jag kom över den av en slump. Med borrmaskinen på "full gas" visade voltmetern 12 volt. Helt ok.

Det ena ledde till det andra. Av nyfikenhet plockade jag helt enkelt isär borrmaskinen. Den motorn hade definitivt inga permanentmageneter och både runt om och i kärnan fanns lindad koppartråd. Denna 220 volts borrmaskinsmotor kopplade till en annan borrmaskin gav endast 1 volt.

Jag lärde mig dock en del och tror Ollebolle har förklaringen ovan  :)

Gör du likadant med 2 borrmaskiner och låter den ena gå med lite lägre varv och sen tvingar upp den på högre varv med en annan så blir det spänning däremot( så länge som inte borrmaskinen har en massa elektronik som hindrar det..)

Dock kan du inte "plocka" ut 220v får maskinen eftersom den skickar ut det på nätet igen,..

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Elmotor som generator - Asynkrongenerator
« Svar #24 skrivet: 25 okt-15 kl 19:46 »
En trefas asynkronmotor ska fungera som generator om den drivs som elmotor från ett befintligt nät men piskas upp i ett högre varvtal än dess naturliga. Jag antar detta gäller även för enfas asynkronmotorer. Svårigheten ligger i att få igång asynkronmotorn som fristående generator utan tillgång till ett "taktgivande" elnät. Det sägs fungera med hjälp av fasvridande kondensatorer men att spänningsregleringen kan bli ganska svår.

Fundering: Hur skulle det vara att använda en 12- till 230V inverter som "taktgivare" till en enfas asynkronmotor, eventuellt tillsammans med någon fiffig kondensatorkoppling? Just vid det asynkrona varvtalet, alltså när asynkronmotorn drivs i en hastighet mitt mellan motor- och generatorverkan, borde i princip ingen nyttoström flyta mellan invertern och asynkronmotorn, vilket borde innebära att invertern kan vara ganska liten och klen. Frekvensen bestäms av invertern till ca 50Hz. När man sedan ökar varvtalet ännu mer börjar asynkronmotorn arbeta som generator och kommer då säkert "rycka och dra" i spänningen från invertern...

Kommer experimentet sluta med att invertern brinner upp om asynkronmotorn är starkare än invertern, eller har invertern potential som "starthjälp" till en asynkrongenerator? Det vore onekligen en trevlig teknisk lösning med tanke på hur billiga inverters på uppemot några 100-tal watt ofta är. Har man inte behov av en till spänning och frekvens väl reglerad generator (enbart för uppvärmning t.ex.) kanske man kan bygga en egen inverter som är bättre anpassad till asynkrongeneratorn, t.ex. genom att kunna ändra sin frekvens sedan generatorn väl kommit igång?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elmotor som generator
« Svar #25 skrivet: 25 okt-15 kl 20:22 »
Det är ju ganska precis så det fungerar när en asynkronmotor matas via en frekvensomriktare och man utnyttjar den möjlighet till återmatande bromsning som mer påkostade omriktare har (t ex i järnvägsfordon).
En kondensatorbank för att försörja asynkronmaskinen med reaktiv effekt är nog bra att ha i alla fall, så kan man avlasta krafthalvledarna i invertern från en del av den uppgiften.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Elmotor som generator
« Svar #26 skrivet: 26 okt-15 kl 09:21 »
Det är inte så att motorn jobbar med högre varvtal för att bli en generator utan skillnaden består i om den puttar eller drar. Har man en belastning på motorn kommer den belasta nätet. Om man låter något driva motorn kommer den att generera energi. Kör man upp den i för högt varvtal kommer den motarbeta nätet och bli överbelastad. Det var det som hände under det intressanta strömavbrottet för drygt tio år sedan när vattenkraften och kärnkraften tävlade om vem som var starkast när de kom i ofas.

När det gäller mopeden finns väldigt bra genererande nav och även dynamos för däcksida som ger gott om effekt. När jag mötte lastbilar i Nordnorge bländade de av innan de såg mig för att de såg ljuskäglan från min cykel innan de kom runt kurvan. Jag har ljus från Supernova men det finns bättre saker.

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
SV: Elmotor som generator
« Svar #27 skrivet: 02 jan-17 kl 18:27 »
håller på o planerar en vindsnurra till min husbuss. har sett på youtube några som använt ett elcykelnav som gen. ska testa med det innan jag bygger en pannkaka

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Elmotor som generator
« Svar #28 skrivet: 04 jan-17 kl 14:05 »
Det är inte så att motorn jobbar med högre varvtal för att bli en generator utan skillnaden består i om den puttar eller drar. Har man en belastning på motorn kommer den belasta nätet. Om man låter något driva motorn kommer den att generera energi. Kör man upp den i för högt varvtal kommer den motarbeta nätet och bli överbelastad. Det var det som hände under det intressanta strömavbrottet för drygt tio år sedan när vattenkraften och kärnkraften tävlade om vem som var starkast när de kom i ofas.
Lite förtydligande.
Om motorn har ett obelastat varvtal på säg 800rpm
Så kommer den inte att generera någon spänning alls om du är under detta varvtal utan man måste upp över detta varvtal för att (putta) en asyncronmotor mot nätet.
Är det en 1kw motor så kan man putta med 1kw kraft
 Men går man över det så kan den bli överbelastad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing, kretslopp, malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser