Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är 230V-svarv något att ha?  (läst 16830 gånger)

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
Är 230V-svarv något att ha?
« skrivet: 21 dec-12 kl 23:48 »
På sikt har jag tänkt skaffa en riktig träsvarv, men tills dess funderar jag på ett enklare/billigare alternativ.
Pga plats och brist på 3-fas (ingen ide att installera 3-fas då jag ändå inte har platsen) har jag kikat på stativlösa 230V-svarvar och hittat dessa:
http://www.jula.se/trasvarv-268920
http://www.verktygsboden.se/svarvar/traesvarv-mcj1000
Jula känns som väldigt B, men jag har hört att allt de säljer inte är skräp...

Nu har jag en tillsats till borrmaskin, men det fungerar typ inte alls, kanske pga borrmaskinen men allt borde väl vara en uppgradering jämfört med den lösningen?

Har någon någon erfarenhet av ovanstående (eller om det finns andra alternativ)?

Konkret kan vi säga: Hur smalt kan man svarva furu med längd 50 cm, tex stolsben, med en sådan billig svarv? "Går" det att svarva i hårdare träslag, tex ek, med en sådan?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-12 kl 19:31 »
Hej!
det är inte huruvida svarven går på 240 eller 400V som begränsar dej.

Det viktigaste är att dina svarvstål är vassa och att du har rätt hastighet på svarvstycket.

Det verkar som de två svarvexemplen är ganska lika.. men kolla även Duab-huset i mönsterås
mvh

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #2 skrivet: 26 dec-12 kl 20:08 »
Också värt att kolla annonser på Blocket t.ex. Finns tydligen många svarvar som står ivägen i garage och verkstäder runt om i landet. Fördelen med en begagnad, förrutom priset, är att man ofta kan få med massa tillbehör som kostar mer än svarven att köpa.

Många begagnade hobbysvarvar är nog sparsamt använda.

Vill också ha en men har köpförbud tills jag fått ordning på min verkstad...  :-[

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #3 skrivet: 26 dec-12 kl 20:15 »
Använder du skärsvarvningsmetoden istället för skrubbsvarvningsmetoden så går det inte åt mycket kraft alls.
Har ingen koll på hur stor motor min stora träsvarv har men den är inte speciellt stor.
Skickar med lite info om den. http://www.lignolathe.com/sv/index.htm

Har den nerplockad nu men någon gång i framtiden så skall jag montera ihop den igen och börja leka lite igen.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #4 skrivet: 28 dec-12 kl 05:21 »
Tackar.
Ja, jo, det är inte primärt kraften jag funderade över utan mer om de billiga svarvarna är tillräckligt bra.
Dvs att de är tillräckligt exakta så att man kan svarva 50 cm långa furustycken ned till 2 cm tjocklek eller så på det tunnaste.
Tillsatsen jag har nu ska man kanske inte jämföra med, men den klarar ca 1 dm långa bitar.
Hårda träslag har jag ingen svarverfarenhet av, det kanske är så att påfrestningen pga hårdare trä kompenseras av att ämnet är hårdare så att det går på ett ut?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #5 skrivet: 28 dec-12 kl 20:51 »
Titta även på svarvar med stativ, t.ex. de som finns på samma sida som du länkade till hos Verktygsboden. Motsvarande fanns tidigare på Jula till ungefär halva priset, dock utan kopieringsaggregat (Kan finnas kvar någonstans). De som skiljer mot den du kikat på är i huvudsak en kraftigare bädd, bättre motdubbdocka (stillastående kona så du kan borra, byta typ av motdubb osv),  det går att vända motorenheten för att svarva skålar etc. som är större än vad som får plats med dubbhöjden över bädden. Stativ följer med men det går att ställa svarven på en bänk också.  Har en sån som fungerar helt ok. Det jag saknar är att det inte går att köpa till ett midre anhåll eller specialanhåll för att komma åt bättre i t.ex. en skål, inget som är omöjligt att göra själv....svarvar hellre.

Glöm trefas för en träsvarv, det krånglar bara till det, det krävs inte mycket motor för att svarava...och du håller i verktyget som skär!


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #6 skrivet: 28 dec-12 kl 21:29 »
"Ju mera gjutjärn dest bättre" är den allmänna principen för snickerimaskiner. Om man vill ha en riktig toppensvarv blir det väl en gammal Ejca eller Solberga eller Manko. På steget under finns alla möjliga gamla gjutjärnssvarvar. De äldre brukar vara med flatremsdrift från en axel i taket men de brukar fungera bra de också. På steget under dem finns väldiga mängder med olika hobbysvarvar av kraftigare modell.

Som jag ser det är tung och styv stomme mycket viktigare än motorstyrka. Enfas skall räcka om lagren är bra. Jag har en hobbysvarv av kraftigare Taiwanmodell med enfasmotor. Jag vill byta upp mig på grund av att stommen är för klen men motorstyrken räcker med goda marginaler.

Bara mina funderingar........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Benedicti52

  • Inlägg: 10
  • "Gubbe" 60+
    • Östergötland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #7 skrivet: 31 dec-12 kl 14:49 »
Sedan finns ju alltid alternativet 0V...

Spring Pole Lathe - Buckhorn Heritage Days Feb 20, 2010.wmv

Making a Pole Lathe


/Benedicti
Benedicti52

M Bond

  • Inlägg: 68
    • Skåne
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #8 skrivet: 02 jan-13 kl 21:00 »
Julas fungerar bra, bara den är väl förankrad.

M

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #9 skrivet: 17 jan-13 kl 11:36 »
Tack som fan! :-)
0V verkar faktiskt mer och mer lockande, och helt i min stil.
Lite roligt, det är ju klart att de kunde svarva innan elektricitet men jag kom aldrig ens på tanken.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #10 skrivet: 27 apr-15 kl 11:05 »
Jag vill gärna ha en svarv också, men inget tungt monster denna gång, utrymmet börjar ta slut i garaget, har två monster redan i formen av en bord- och bandsåg.

En hobbysvarv kunde nog vara något för mig, största jag kommer att göra är skålar och ben. Skulle gärna få stå på en liten bänk i något hörn, eller så man kunde lyfta undan den. Record Powers hobbysvarv har jag fått rekommenderad bl.a.

Det jag är osäker på är sånthär med chuckar och dylikt, jag antar dom kan ta olika sorter, finns det nån unversal standard eller ska man sikta på ett märke med ett större "aftrmarket"?

Jag vill gärna ha en såndär som gör att man skruvar fast biten och inte behöver säkra arbetsbiten från båda hållen, bra när man ska göra skålar eller plana av en yta, en skruvchuck liknande det man har i pelarborrmaskiner vore också användbart.

Detta är alltså den jag blivit rekommenderad:
http://www.holz-metall.info/shop1/artikel9026.htm

Litet dyr, hade hoppats på något billigare men man får väl spara och sätta till framtiden, som vanligt. Om inte något begagnat alternativ kommer fram. Finns en på en lokal nätsida för 250 men den ser inte förtroendeingivande ut.

edit: här var den också:
http://www.findit.fi/sve/search/793277.htm
« Senast ändrad: 27 apr-15 kl 12:41 av DennisCA »

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #11 skrivet: 28 apr-15 kl 09:31 »
Den där svarven på findit känner jag inte till.
Hmmm...... jag skulle kunna sälja min Taiwanes billigt åt dig om något år då jag har fått igång min lilla kompakta 1800-tals gjutjärnssvarv som jag köpte för 15,50€. Klyvsågen och fräsbettsvässaren står före den i renoveringskön.

Då det gäller chuckar finns det två typer. Metallsvarvschuckar och träsvarvschuckar. Träsvarvschuckar är såna där mytologiska föremål som vi vanliga dödliga aldrig har sett i verkligheten men som beskrivs i svarvologernas heliga skrift som är skriven av någon Amerikan och på vissa utländska internetforum;D De är svindyra.
Metallsvarvschuckar är ju mer eller mindre standardiserade oberoende av fabrikat men de känns litet farliga på grund av de utstickande backorna. De är inte billiga de heller och ger fula klämmärken på träet.

Personligen så tycker jag att det är slöseri att köpa en chuck om man inte tänker bli proffs på träsvarvning. I boken Träsvarvning Enligt Skärmetoden finns anvisningar och beskrivningar av hur man svarvar vad som helst utan chuck. Wille Sundqvist och Bengt någonting heter författarna. De var inte sponsorerade av någon verktygshandel så de höll sig nära verkligheten. Senast jag hälsade på hos Wille frågade jag var man får köpa boken men den är tydligen slutsåld sedan 20 år minst. Den finns på Korsholms bibliotek.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #12 skrivet: 28 apr-15 kl 09:47 »
Vad är det för märke på taiwanesen, Jet? När jag tänkte på chuck så tänkte jag på en såndär som ser precis ut som en pelarborrmaskinschuck, vilket var användbart då han svarvade till en del som skulle rotera på bulten han fäste det i.

Fanns en annan person jag såg i en video som använde nån grej (jag kallar det chuck) där han skruvade fast skålen han gjorde i svarven på bara en sida, så kunde an svarva insidan. Sådana saker skulle jag finna användbara, vet inte om vi talar om samma sak.

 I bilderna ser man att recorden har båda typer av fästen.

Finditsvarven är visst nån gammal östtysk:
http://www.lathes.co.uk/hobbymat/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #13 skrivet: 28 apr-15 kl 10:26 »
I boken Träsvarvning Enligt Skärmetoden finns anvisningar och beskrivningar av hur man svarvar vad som helst utan chuck. Wille Sundqvist och Bengt någonting heter författarna. De var inte sponsorerade av någon verktygshandel så de höll sig nära verkligheten. Senast jag hälsade på hos Wille frågade jag var man får köpa boken men den är tydligen slutsåld sedan 20 år minst. Den finns på Korsholms bibliotek.

Det vore läge att skanna in en sådan bok och sprida den som pdf, gratis men med en uppmaning om en mindre gåva till upphovsmakaren.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #14 skrivet: 28 apr-15 kl 10:41 »
Hittade en bok på engelska av den här Sundqvist, kanske av relevans.

http://www.amazon.com/Swedish-Carving-Techniques-Fine-Woodworking/dp/1627106731/ref=asap_bc?ie=UTF8

E: Lite mera googlande och Bengt Gustaffson heter den andra, hittade där man kan köpa begagnade ex av boken
http://www.bokborsen.se/?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=1&mediatype=0&screator=Wille+Sundqvist+%2F+Bengt+Gustafsson
« Senast ändrad: 28 apr-15 kl 10:46 av DennisCA »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #15 skrivet: 28 apr-15 kl 11:37 »
Efter lite mera research har jag lärt mig att det jag talar om inte är en chuck utan en "faceplate" och det kallas för face turning.  Spindle turning heter det när man fäster biten på det vanliga viset. Blir engelska termer för det finns lite svensk info på nätet...

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #16 skrivet: 28 apr-15 kl 21:41 »
Ja just precis Bengt Gustafsson var det. Tack.
Jag undrar vem som har upphovsrätten men eftersom både Wille och hans hustru lever ännu så vore det ju litet fult mot dem att börja sprida en bok utan att de får någon form av garanterad betalning. Någon borde trycka en ny upplaga av en av väldens bästa svarvböcker.

Wille har skrivit en annan bok som heter Tälja Med Kniv Och Yxa. Den har kommit i flera nyare upplagor och har också översatts till engelska.

Jaha........ tänker du Dennis på en planskiva? En platt skiva fastsatt på svarvspindeln. På den kan man skruva fast olika saker. Någon borrmaskinschuck i en svarv har jag aldrig sett.

Kanske det skulle vara värt att ta en till på Hobbymaten? Östtyska grejor kan ibland vara riktigt hyfsade......  den ser klen ut men vem vet.

Min taiwanes heter Rexon WL12A.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #17 skrivet: 28 apr-15 kl 23:09 »
Spindle borde bli dubb på svenska.
Själv fick jag tag på en kombinerad trä-/metallsvarv för 500:-, men den är tyvärr bara instuvad i utrymmet den ska bo i, i väntan på att jag ska få tummen ur och installera trefas och i övrigt komma i gång med att sätta upp verkstaden...

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #18 skrivet: 29 apr-15 kl 07:22 »
Planskiva kan väl vara det jag tänkte på.

Fick svar från säljaren, det är en Hobbymat MD 150, dvs den har 150mm höjd och kan då svarva saker upp till 300mm diameter. Motorn är 550W enfas, kommer med de orginella 13 stämjärnen, fast säljaren medger dom är av det billigare sorten, och en fästhållare (antar det är samma som planskiva). 5 hastighetr från 480 till 2100rpm. Väger 46kg.
« Senast ändrad: 29 apr-15 kl 07:28 av DennisCA »

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Är 230V-svarv något att ha?
« Svar #19 skrivet: 29 apr-15 kl 10:23 »
Bara sådär utgående från vikt och utseende så är Hobbymaten antagligen ett halvt steg bättre än min Rexon...... och Rexon är ingen svarv jag skulle rekommendera....... så den kan vara användbar.

Å andra sidan kanske Hobbymaten går att förstärka............... Den verkar ju vara uppbyggs på ett lådformat fundament av plåt och om man skulle ersätta fundamentet med en 200 mm U bark eller HEA balk så skulle den kunna bli både tung och stadig och vibrationsfri.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser