Det gör du nog, det är bara så att Petter inte får uppmana folk att göra det, för att dra in stålar.
Annonserna i handboken fungerar bra för de kan riktas extra bra. Sidorna I handboken handlar om många olika speciella saker. På en sida som handlar om sågverk kan det finnas reklam för sågverk. På en sida om kompostering kan det finnas reklam för kompostbehållare. På en sida om konservering kan det finnas reklam för konserveringsapparater. Google har "läst" sidorna och väljer automatiskt vilka annonser som passar på vilken sida. Detta gör att de som läser i handboken oftare blir intresserade av annonserna. De som annonserar är villiga att betala extra för att deras annonser skall visas på just sådana här fackinriktade ställen.
Dessutom kommer många till handboken via sökningar utifrån, utan att vara forummedlemmar. Eftersom sidorna I handboken är ganska specifika så hamnar de rätt högt i träffresultaten på exempelvis Google. Det ger också extra klick och visningar.
Men sedan mäts inte bara visningar och klickningar på annonser, utan också hur försäljningen påverkas av annonserna. Om det bara blir mer klickar så fyller det ingen funktion. För att annonserna skall kunna sägas "fungera" så skall även försäljningen öka. Därför är det ingen större idé att klicka på annonser du inte är nyfiken på.
Ett tag fanns det (och finns fortfarande) så kallade "content farms" som gick ut på att man skrev en text som innehöll en del nyckelord som gjorde att den sidan kommer högt på träfflistan på Google. Sedan lade man ut en massa annonser där, och håvade in pengarna. Du har säkert sett sådana sidor. Menlösa automatiskt översatta sidor som bara verkar förvirrade, och massor med annonser.
Google har numera filter som gör att sådana sidor inte visas i träfflistorna, eller iaf inte lika ofta och inte lika högt. Istället visas (förhoppningsvis) sådant som handboken högt upp.
Om du vill hjälpa handboken dra in mer pengar så gör du mycket mera nytta om du skriver i den, eller rättar stavfel eller renskriver och klistrar in bra forumtrådar i handboken. Du gör ingen som helst nytta om du klickar på annonser som du inte är intresserade av. Kanske du rent av gör skada. Sådant klickande upptäcker Google och annonsörer genom att relationer mellan visningar och klick och ökad försäljning påverkas. Kanske inte med en gång, men på sikt. Visst är många klick bra, men bara om det leder till ökad försäljning. Annars kan handboken komma att ses mer som en content farm.