Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om jag vill bo i skogen, hur ska jag försörja mig? Tips emottages tacksamt!  (läst 29004 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
På tal om obeboeliga torp/ödetorp & liknande...
Någon som känner till hur/var man får reda på vem som äger det?
Kolla med någon som bor i närheten. Eller ta reda på fastighetsbeteckningen, t ex från kommunens kartor eller på nätet, så kan du få ägaruppgifter från skatteverket (tror jag det är).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kbh

  • Gäst
:-[ Spann loss lite...det var nog det ekologiska rödvinet som gjorde mej smått yster ;)
Hihi trodde det var yster ja  ;)

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
Glöm inte att det är tungt, kallt och ensamt att leva det enkla livet mitt i vintern. Tänk på att kroppen behöver hålla och att det kan ske saker som gör att man behöver stålar.

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
Hej,

Jag är franske och letar efter så en liv men det är kvar som dröm just nu. Jag vandrar mycket och kan bli bort upp till två veckor i norrland utan att köpa matt (fiska mycket), men jag har inte hittat min drömställe eller människor som ha så en dröm. Här runt Gbg, Det gäller mest gemensam planerade langsam omställning men inte spontan beslut från enskilda individer som är riktigt tröt från samhället's BS, och är lite för gamla för att ägna sig till lång planering och mycket prat.

Innan jobbade jag på Chalmers. Det tog mig en viss tid för att förstå att forskning, va jag gjorde, var riktigt fel. Men nu har jag tagit beslut att inte jobba längre som fast anställde och bara om jag skulle akut behöva pengar, för att betala skatt tex (om men äger mark, måste man betalla skatt)... Att arbeta är väldigt meninglöst. Att tjäna pengar är, som jag ser det, bara att delta i olje samahället, arbeta mot naturens och det vill jag undvika så mycket så möjligt. För min del är det mer hederlig att överleva på nåt typ av social bidrag. Alla pengar kommer från olje. Det är olje som ger kraft och vi får pengar om vi jobbar och ger stöjd till vad som bygger sig runt och med oljans användning.

Jag har inte jobbat över mer än ett år. Jag har reste till frankrike, bot på landet i en gammal gård (utan stor mark, bara trädgård...) jag äger där (utan värm, bara eld för mattlagning) och också har bott en del vid havet där jag fiskar ganska mycket och köper ingen fiske (bretagne). Jag har fåt lite a kassa, då och då när jag var tillbaka i sverige, men mest överlevde jag om gamla pengar. Jag behövde inte så mycket. Jag är här inneboende, bara cykla, prova och samla, plocka så mycket (bär, svamp) jag kan, baka bröd, odla lite i en koloni och fixa grejer själv och många saker som gör man för att minska beroende av pengar.

jag skulle vilja själv köpa billigt mark och börja bygga en kåta eller nåt storre vid drickbar vatten, och ville få kontakt med individer som har sama smak för det fria livet. Det skulle bli bra om vi kan stöjda varandra, få tips för att hitta mark, möta, utbyta och resa utan att behöva arbeta.
Kanske bygga ett riktig nättverk, som en rad stugorna på en vandringsleden, från södra frankrike till norra norrland, med trädgård eller fiskställe.

 Man måste drömma vidare !
vita e vita

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Jag har en kolarkoja borta i skogsgläntan om nu någon vill prova på att bo som en kolare. Det är tre  fyra km till affär o buss. Du får bo där gratis bara du öser på med mer torv,och hjälper till med vedhuggning. Fasen om jag inte kan hyra ut till en ringa peng gäststugan också till hugande spekulanter,öppen spis och gasol spis,stor rum med sovalkov. Tillgång till skrivar eller måleri avdelning finns också allt i mycket enskilt läge.Torr dass o bastu och vatten finns i stallet.
Känner du för att odla så finns den möjligheten också,tomma kaninburar finns även möjligheten till att ha häst.
Naturligtvis så får du betala för dom faktiska kostnaderna som el o ved eller vad det nu är.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Huggorm

  • Gäst
Om man tänker sig att använda, vård, skola och omsorg, så är det bara någon form av skattepliktigt arbete som gäller.
Få lever på ett sånt sätt hela livet. Ofta har man jobbat och betalat skatt ett antal år före, och dessutom tror jag de flesta kommer återgå till det vanliga livet efter ett tag. Ett halvår eller fem år, för de flesta tror jag det mest blir en paus från karusellen, ett sätt att samla ny kraft. Och de som ändå fortsätter leva så hela livet är få, och försvinner i mängden av alla andra som samhället får stötta. Trots att jag är alliansanhängare så tycker jag inte det är något stort problem. Det är att sila mygg och släppa igenom elefanter.

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
Hihi trodde det var yster ja  ;)

Hellre yster än dyster  ;D

kbh

  • Gäst

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
Få lever på ett sånt sätt hela livet. Ofta har man jobbat och betalat skatt ett antal år före, och dessutom tror jag de flesta kommer återgå till det vanliga livet efter ett tag. Ett halvår eller fem år, för de flesta tror jag det mest blir en paus från karusellen, ett sätt att samla ny kraft. Och de som ändå fortsätter leva så hela livet är få, och försvinner i mängden av alla andra som samhället får stötta. Trots att jag är alliansanhängare så tycker jag inte det är något stort problem. Det är att sila mygg och släppa igenom elefanter.

Tror som du, iaf platsar jag in i din beskrivning.
Jag har pyttsat in min skatt i 30 år...Vill prova
ett enklare liv, för de senaste 15 yrkesåren har
ätit upp själva livet. Då kommer ett ifrågasättande,
om man är benägen till det, och om man inte heller
är strömlijeformad, så gör man något åt det.
Sen hur länge det blir...det är en annan puck.
Det är egentligen ganska ointressant.
Vad livet har runt knuten, finns ingen som vet.
Därför ska man inte sätta sej till doms, över varken sej
själv eller andra.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Det låter ju helt underbart att kunna leva så som ni skriver. Jag hoppas kunna leva så någon gång i framtiden. Om man planerar långsiktigt, köper en rejäl mark någonstans som inte kostar hutlöst mycket, ordnar stuga, brunn och jordkällare. Då finns det ju där när man känner att livet är sådant att man kan sälja av resten av ägodelarna och flytta dit för gott.

Jag skulle gärna kunna göra det redan nu, men rent praktiskt är det inte möjligt. Två små barn måste ta sig igenom skolåren först innan jag kan ge mig på ett liv långt ut i skogen utan bil och pengar.

kbh

  • Gäst
Ja skulle mycket väll kunna tänka mig att bo så igen men inte skälv längre  man är inte 25 längre sen så är det bra att va två  i mångt och mycket .

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Två - ja, minst!  I lite olika ålder också.

Problemet är väll oftast avstånden också .
Du har helt rätt.  Bra att alternativ.nu finns!
(Men mums då, vad tänker du på?  - är rödvinet bättre eller värre om det är ekologiskt?)

Glöm inte att det är tungt, kallt och ensamt att leva det enkla livet mitt i vintern. Tänk på att kroppen behöver hålla och att det kan ske saker som gör att man behöver stålar.
Jupp.  Och många fler kloka ord är redan sagda i denna tråden.  Bland annat hur vi gör när ålder och sjukdom hindrar oss från att bära ved och vatten, med mera.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Två - ja, minst!  I lite olika ålder också.
Du har helt rätt.  Bra att alternativ.nu finns!
(Men mums då, vad tänker du på?  - är rödvinet bättre eller värre om det är ekologiskt?)
Jupp.  Och många fler kloka ord är redan sagda i denna tråden.  Bland annat hur vi gör när ålder och sjukdom hindrar oss från att bära ved och vatten, med mera.

Men det är mycket mycket enklare och mindre komplicerat att göra sånt här ensam.  Svårt nog att samsas med någon i en normal bostad med ett normalt liv.


Värme, jag tror inte jag skulle bry mig om att försöka få ihop ved, eller pengar till ved.  Här i söder blir det iofs inte så kallt men jag har tyckt det varit enklare att ha massor på sig och ett bra täcke/sovsäck när det ska sovas.

Ju mindre utgifter desto mindre inkomstkamp behövs.



Kom å tänka på en kompis som bodde i ett ensligt liiiitet torp långt ute i skogen.  Gudrun kom och blåste bort lilla vägen dit , tusen träd spärrade vägen (hon var lite lätt handikappad å hade svårt för att gå) och ström & tele-fån försvann givetvis.
Hon la sig under täcket och låg där i typ 3 veckor tills hon blev ''civiliserad'' igen och fick ström till sitt element ;D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

kbh

  • Gäst
Men det är mycket mycket enklare och mindre komplicerat att göra sånt här ensam.  Svårt nog att samsas med någon i en normal bostad med ett normalt liv.


Värme, jag tror inte jag skulle bry mig om att försöka få ihop ved, eller pengar till ved.  Här i söder blir det iofs inte så kallt men jag har tyckt det varit enklare att ha massor på sig och ett bra täcke/sovsäck när det ska sovas.

Ju mindre utgifter desto mindre inkomstkamp behövs.



Kom å tänka på en kompis som bodde i ett ensligt liiiitet torp långt ute i skogen.  Gudrun kom och blåste bort lilla vägen dit , tusen träd spärrade vägen (hon var lite lätt handikappad å hade svårt för att gå) och ström & tele-fån försvann givetvis.
Hon la sig under täcket och låg där i typ 3 veckor tills hon blev ''civiliserad'' igen och fick ström till sitt element ;D
Men två värmer huset mera vett du   :D

Hamstern

  • Inlägg: 45
  • jodå en hamster är jag allt, men bara lagom
    • Västergötland
det är så skönt att höra att det är fler likasinnade! men något jobb tror jag nog är bra att ha.
jag lever så att jag jobbar som en idiot under sommaren (illa vald tid men ändå) för då driver jag och min sambo en låt oss säga turist-verksamhet. deta ger inte vansinnigt mycket pengar precis men det räcker för att jag ska kunna ha en bil, mobil och internet samt litet hus med el. vi flyttade vid nyår till den tomt min sambo ägt i många år efter att renoverat upp ett litet hus där (typ 45-50 kvm.) det första vi gjorde var att anlägga trädgårdsland. ett (tyckte vi,) hyffsat stort, men nu känns det jätte pluttigt! jag har blivit helt såld på det här med att odla!

jaja, åter till ämnet. det jag märker när jag tjänar såhär lite pengar är att man kan göra väldigt mycket av väldigt lite, MEN om du känner att du har pengar att ta till i nödfall eller som någon inverstering i ett långsiktigt projekt känns det lite lättare. du kanske faktiskt inte använder dem (pengarna) men bara att du har dem tillhanda tror jag ger ett vist lugn och därför mer glädje och harmoni till att faktiskt odla och råom ditt eget hus.


som tidigare sagt så det enda du kan göra är att minska utgifterna. men jag vet inte om det är det bästa att tänka att man inte alls ska tjäna pengar. eller tänk såhär... börja succesivt. gå ner i arbatstid, börja odla, lär dig leva enklare innan så måste du inte dyka med huvudet före. sedan kan du kanske testa ta tjänstledigt.

förresten så kan jag ju tipsa om min stora inspirationskälla. bonde röven! eller hundra% bonde. jag tittar på dem på danska motsvarigheten till SVT play. www.dr.dk och sedan Bonderoven.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Hur gör misse-katter med bottenfrusen vattentunna?  Laga mat utan ved?  För oss troll är det så, att det går åt massor av fysisk energi till att hålla värmen när det är kallt, även med mycket kläder.  Till och med när vi kan ha en hyfsad brasa inne, går det ut energi ur våra troll-kroppar när det är kallt ute.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hamstern

  • Inlägg: 45
  • jodå en hamster är jag allt, men bara lagom
    • Västergötland
hitta nån att byta varor med!...eller man kanske inte får göra så?...

men att leva utan värme är nog ingen toppen idé...när det blir svinkalt blir man inte så värst sugen på att göra någonting och är man självförsörjande funkar det ju inte att bara sitta på häcken...man kan ju inte precis bara ta bilen till snabbköpet å köpa mat.  :P

livet ska vara roligt att leva! det innebär i min lilla värld att man får göra det man tycker om och mår bra av, inte jobba för mycket, inte stå och skrika av panik för att kålfjärilarna har sabbat hela skörden utan kanske ett mellanting. kanske kunna unna sig en flaska ekologiskt vin och bli lite yster  ;)...
mitt tips på jobb, är att försöka ta något slags vintersäsongjobb. kanske på någon av fjällstationerna. servitris eller så...

eftersom sammhället inte längre ser ut som det gjorde ( när alla odlade, alla hjälptes åt, alla tog vara på naturen och levde av den) så finns nog risk att man blir extremt isolerad om man inte har likasinnade nära inpå sig. t.ex. ekobyar?? det här ar väll rätt forum för att söka reda på fler likasinnade som vill slå sig ihop i någon form av skogs kollektiv, med egna hyttor fast med typ cykelavstånd.

ska du ha en gammal tomt att bo på kanske man kan köpa en gammal torpartomt. oavsett om huset står kvar så borde det ju finnas brunn och kanske jordkällare kvar.

jag antar att om man ska leva av naturen måste du ha en jäkla massa kunskap om hur du ska göra. detta fick de gratis av sina äldre förr, men vi får inte lära oss det av de som är utbildade för att lära oss viktiga saker för livet!!!!??? så, vi måste lära oss det själva. men när du väl flyttat ut i skogen, utan el och internet och du inte har pengar till vare sig dator eller att köpa böcker eller ens olja till oljelampan kan det bli lite svårt. du kan inte ta kontakt med någon här på detta underbara forum eller googla något...du kan inte ens ringa någon...

fy vad jag bara kör den underbara tanken i botten... :-X

nej men som sagt, förr sålde de av sitt överflöd. kan du göra de också så ska det säkert gå vägen, men du kanske ska skynda lagom fort och lära dig på vägen...

all lycka till dig och ni andra som drömmer och vågar!!!





kbh

  • Gäst
En tanke är ju att odla så pass mycket att man kan torg-a lite likaså plocka bär och svamp  för torget .

Hamstern

  • Inlägg: 45
  • jodå en hamster är jag allt, men bara lagom
    • Västergötland
jodå, det kan man ju göra...men det kostar en hel del att "köpa bordsplats" och de pengarna måste man ju ha samt att det i slutänden ska gå ihop sig...

kbh

  • Gäst
jodå, det kan man ju göra...men det kostar en hel del att "köpa bordsplats" och de pengarna måste man ju ha samt att det i slutänden ska gå ihop sig...
Vist så är det annars så kan man ju ha egen torgning längs med någon lämplig väg eller  parkerinsplats i någon lämplig vagn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser