Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lapsk vallhund  (läst 4999 gånger)

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Lapsk vallhund
« skrivet: 10 sep-12 kl 22:56 »
Finns det någon som har erfarenhet av att valla får med lapsk vallhund? Är inne på att skaffa den rasen och eftersom jag har får så hade det varit roligt om det gick att valla får med den...
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lapsk vallhund
« Svar #1 skrivet: 11 sep-12 kl 07:16 »
Jag har haft en lapps vallhund på vallningakurs. Hon var duktig. Mycket skall och mycket spring, men hon fick fåren dit dom skulle! Lydnaden var lite ei och så, men bara hon fick balansera till föraren så gick det bra (fast hon varvade många gånger ;D)
Hämt var hon inte så bra på...
« Senast ändrad: 11 sep-12 kl 07:19 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Lapsk vallhund
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 10:01 »
Det låter ju lovande. Jag är själv helt novis när det gäller vallning med hund, brukar mest använda mina barn till vallning och det går ju lite si och så  ;)
Det jag mest skulle behöva hunden till är att flytta fåren mellan hagar, vi måste gå förbi ett antal trädgårdar och det är alltid pinsamt att måsta springa in på andras tomter och jaga får.. men en sån uppgift, att hålla ihop flocken när man förflyttar den, antar jag är en ganska enkel uppgift för en vallhund, behöver den tränas mycket för en sån uppgift eller hajar den naturligt vad den ska göra? Rekomenderar du att vi går en vallningskurs?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Abruzzo

  • Inlägg: 71
SV: Lapsk vallhund
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 13:57 »
 Jag har själv lapsk vallhund, två stycken och ena dottern har en lapsk också. Jag vallar inte med mina utan ägnar oss åt agility. Till det vallningsbehovet du beskriver kan den lapska funka men gå gärna en vallkurs.  Den lapska vallhunden är ju en utpräglad renvallare och de kan ha milsvida vallområden där de river renarna framåt. De vallar både med och utan skall och måste vara lyhörda för renskötarens kommando, skäller de vid fel tillfälle kan de splittra hela renflocken som då blir skrämd. Det är ju viss skillnad att valla ren och att valla får, men jag tror det skulle funka.
 I övrigt är den lapska vallhunden en trevlig hund med mycket energi men också en tydlig av och påknapp. De mognar dock sent och kan upplevas som lite jobbiga och stökiga som unghundar. 
Det är en frisk ras som ofta uppnår hög ålder. Riktiga allroundhundar är det.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Lapsk vallhund
« Svar #4 skrivet: 11 sep-12 kl 22:54 »
Abruzzo:
Hur är det med vallningsinstinkten hos dina lapska vallhundar? Är det något som du märker av även om du inte håller på med vallning?

Hur tror du f ö att den passar som gårdshund, att följa med på gården bland grisar och höns och kalkoner m m...

Har du provat att spåra med lapsk vallhund?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Lapsk vallhund
« Svar #5 skrivet: 11 sep-12 kl 23:04 »
Som av en ren händelse funderar jag på samma sak... går det att valla med dessa vovvar... går det att valla fram älgar och kantareller med dem så är det ännu bättre =D

Jag följer med spänning!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Abruzzo

  • Inlägg: 71
SV: Lapsk vallhund
« Svar #6 skrivet: 12 sep-12 kl 15:49 »
 Karina: Jag hade får innan dock ej invallade mina hundar har väl föst dem framåt lite ibland,  det skiljer ju dock en massa i vallningssätt mellan tex.bordercollie, kelpie och en lapsk. De är ju inte utpräglade fårvallare.
För övrigt funkar de utmärkt som gårdshundar, jag har häst och höns och det är inga problem.
 Jag  både kör spår och sök med våra lapska då och då och de är duktiga. Har även hållt på ett tag med ruinsök, vilket de är både duktiga på och tycker är jättekul, tyvärr räcker inte tiden till att hålla på med det utöver agilityn.
 Vet att det finns lapska som används både vid jakt på älg och jakt på toppfågel och att söka kantareller är en utmärkt aktivitet, det är verkligen en allroundhund.

Näverängen

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Lapsk vallhund
« Svar #7 skrivet: 05 dec-12 kl 09:14 »
Hej Karina!
Kul att du är nyfiken på Lapsk vallhund de är fantastiska gårdshundar. Har haft Lapsk vallhund sen -96.   Hunden har för mig varit till stor hjälp med hästarna o fåren. Nu har jag mest smådjur höns ,ankor, kalkoner,kaniner.
Har nu en tik på 4 år som jobbar lika bra som den första hunden.  Hunden har jag alltid lös på gården. Hon jobbar självständigt.
Ingen räv eller rovfägel plockar mina djur när hon är ute.
Nu har hon valpar. 2 dagar efter valpning var hon igång med att jaga iväg räven från gården.
Jag kan inte så mycket om vallning, men kommunikationen mellan oss funkar så bra . Hunden läser av mej jag behöver inte säga så mycket.Hon bara gör.
Lapsk vallhund är en mycket formbar allroundhund.

Lycka till !!!

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Lapsk vallhund
« Svar #8 skrivet: 17 dec-12 kl 22:42 »
tack för svaret,
låter verkligen intressant. Jag gillar självständiga hundar, de är oftast väldigt kloka också, måste vara det inser jag annars kan det gå illa..
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser