Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Denningarums gård - någon som besökt?  (läst 3977 gånger)

Helena

  • Inlägg: 7
    • Småland
Denningarums gård - någon som besökt?
« skrivet: 29 maj-12 kl 22:18 »
Hej,
är det någon av er här som har besökt Denningarums gård? Ska till Malmö Garden Show på söndag och sedan stanna i Malmö ett par dagar. hade tänkt att försöka åka förbi Denningarum på vägen hem då. Har läst om den på flera ställen och att det ska vara ett Mecka för sådana som jag - som älskar frukt, bär, ja allt ätligt till trädgården.

Växtlistan får mig att fullständigt häpna, tänk om de låg lite närmare Jönköping, då hade jag varit stamgäst där =)
http://denningarumsgard.nu/tradgard/

Hoppas på att få köpa med mig lite plantor hem. Är främst intresserad av Honungsbären och de Amerikanska tranbären. Har ett par av varje sort redan men vill så gärna testa på fler =)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-12 kl 22:28 »
Jag har varit i Denningarum med privat guidning av Jan. Det är ett mecka, Jan har gjort ett mycket digert arbete med att samla ihop ätliga bär och frukter. Hur mycket de säljer nu vet jag inte, när jag var där fick jag intrycket av att det var mest en försöksträdgård. Men har du vägarna förbi måste du åka dit. Du måste faktiskt åka dit även om du inte har vägarna förbi!  ;D

Vet inte vad som kommer hända med odlingarna nu när Jan tynar bort. Hoppas innerligt att de får leva.

Helena

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #2 skrivet: 29 maj-12 kl 22:38 »
Åh det låter ju alldeles fantastiskt! Ja då blir det verkligen ett besök där på väg hem från Malmö i nästa vecka!! =) Måste kanske även besöka dem lite senare i sommar då jag fick mailsvar från Ulf Ivarsson på Denningarums gård att jag gärna fick provsmaka bären för att se vilken sort jag gillar bäst. Kan det bli bättre!!

Låter förförligt tråkigt att Jan som jag förstår är ansvarig för den ätliga delen av gården är sjuk. Hoppas det vänder så han tillfrisknar! Vore hemskt om det inte tas hand om för det verkar vara ett jättejobb han har gjort! En stor eloge till honom, minst sagt!!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #3 skrivet: 01 jun-12 kl 13:32 »
Hej!
Ulf kommer att ta hand om det hela när jag dör. Jag kan inte åka dit längre eftersom min luftslang inte är mer än ca 10 m. Jah har fixat lite nya sorter i år så att även gamla besökare ska hitta något nytt. Jag är mycket spänd på om de olika mullbären vi satt kommer att klara sig. Ni som lever får se. Jag tror att många människor ska ha nytta av våra experiment under kommande år. De flesta tranbär har jag hemma så det kan bli lite problem med de sorterna. Ulfs son kommer att jobba en del på Denningarum i sommar så om du säger till i god tid kan han kanske åka hit och hämta ett hyfsat sortiment.
MVH
Jan

Cecilia

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #4 skrivet: 01 jun-12 kl 13:39 »
Tack Jan. För Handboken , de goda råden och Denningarum. <3

Malines här igen

  • Gäst
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #5 skrivet: 01 jun-12 kl 13:51 »
Jan, vad kommer att hända med alla dina surjordsväxter? Och djuren?

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #6 skrivet: 01 jun-12 kl 14:34 »
Hej!
Kerstin har köpt en liten gård där hon tar hand om en del djur. Ulf tar en del och sedan får det bli skakteriet för resten. Surjordsväxterna trivs kanske blad granarna jag antar nästa ägare av huset sätter.
MVH
Jan

Malines här igen

  • Gäst
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #7 skrivet: 01 jun-12 kl 14:36 »
 :'( Åh fy.

Helena

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #8 skrivet: 01 jun-12 kl 18:55 »
Hej!
Ulf kommer att ta hand om det hela när jag dör. Jag kan inte åka dit längre eftersom min luftslang inte är mer än ca 10 m. Jah har fixat lite nya sorter i år så att även gamla besökare ska hitta något nytt. Jag är mycket spänd på om de olika mullbären vi satt kommer att klara sig. Ni som lever får se. Jag tror att många människor ska ha nytta av våra experiment under kommande år. De flesta tranbär har jag hemma så det kan bli lite problem med de sorterna. Ulfs son kommer att jobba en del på Denningarum i sommar så om du säger till i god tid kan han kanske åka hit och hämta ett hyfsat sortiment.
MVH
Jan

Hej Jan och tack så mycket för ditt svar. Jag åker förbi nu på tisdag och super in härligheten och kanske får med mig några honungsbärsplantor hem. Sedan kommer jag tillbaka senare i sommar, och då ska jag kontakta Ulf igen och se om det går att få fram lite tranbär också =)

Och även jag säger som Cecilia: Har efter att ha varit här och lusläst Handboken insett att du är upphovet till så mycket kunskap här, vilket engagemang. Borde flinnas fler som du! Så ett stort tack!

 

malb

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #9 skrivet: 05 jun-12 kl 14:45 »
Mäkta fascinerad över odlingslistan. Mycket tråkigt att höra om din sjukdom Jan, hoppas du kan njuta av livet trots den. Ska försöka cykla förbi i augusti och hälsa på gården och bli inspirerad till mitt eget permakulturprojekt :)

Helena

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #10 skrivet: 07 jun-12 kl 22:56 »
Hej igen,
nu har jag varit på gården. HELT fantastisk, det var träd och buskar överallt och allt såg så fint ut! Ska definitivt åka dit igen och försöka komma dit när några av bären är mogna. Honungsbären höll på att mogna nu och jag kunde smaka på ett par stycken. De var lite sura men jag gillade smaken. Köpte en burk Honungsbärssylt i gårdsbutiken, ville ju veta hur de smakade=). Åt den på rostad macka igår och tyckte om den, så kul att jag kommer att kunna göra min egen saft när mina buskar vuxit till sig. Köpte nämligen med mig de två sorter som fanns till salu, Start och Leningrads jätte. Såg idag när jag planterade dem att den sistnämnda redan hade ett par gröna frukter på väg att mogna på sig!! Hoppas på lyckat resultat och isf ska jag testa fler sorter framöver.

Vill igen tacka Jan för ett fantastiskt arbete, både på gården och med all kunskap här på nätet. Nu har jag sett dina fantastiska växter med egna ögon =)

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #11 skrivet: 11 jun-12 kl 17:17 »
Hej!
Du glädjer mig mycket när du utnyttjar arbetet Ulf och lagt ner.
MVH
Jan

bolets

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
    • Citypro - Papperskorgar, Pollare, Parkbänkar, Cykelställ
SV: Denningarums gård - någon som besökt?
« Svar #12 skrivet: 16 maj-17 kl 18:30 »
Så synd att man är några år försenad när det kommer till att samla på bärbuskar...


Postat med Alternativ.nu´s app
http://skyltab.se Skyltab           http://citypro.se citypro produkter för offentlig miljö
http://trafikspegel.se info om trafikspeglar       http://trafikspeglar.se info om trafikspeglar
http://overvakningsspeglar.se info om övervakningsspeglar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
woodcraft68

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser