Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur uppfostrar man människor?????  (läst 15786 gånger)

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #40 skrivet: 02 maj-12 kl 22:07 »
Menar källhänvisning?
Jan Fennel's böcker. Hon jobbar likartat Monty Roberts, för hästintresserade. Lättläst, begripligt, fungerande, med glada trygga hundar som slutprodukt.

Jan Fennel, nej tack hon tillför inget nytt, det hon håller på med är utsläckning, dessutom är hennes teorier helt uppåt väggarna.
Utfrysning; vill man anv det som tränings metod så kan man köpa hennes idéer. Personligen tycker jag nog det är bland det värsta man kan utsätta hunden för.

Om folk la lika mycket tid på att läsa hunden... 
som att läsa böcker, skulle vi ha betydligt mindre problem.


 



Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #41 skrivet: 02 maj-12 kl 22:18 »
Jan Fennel, nej tack hon tillför inget nytt, det hon håller på med är utsläckning, dessutom är hennes teorier helt uppåt väggarna.
Utfrysning; vill man anv det som tränings metod så kan man köpa hennes idéer. Personligen tycker jag nog det är bland det värsta man kan utsätta hunden för.

???
Vi har för närvarande 5 hundar och jag tar alltid undan mina hundar när det kommer folk, oavsett vem det är. Folk kommer för att besöka oss och inte våra hundar. På så sätt slipper jag konflikter mellan mig och hundarna.

Columbi ägg?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #42 skrivet: 02 maj-12 kl 22:46 »
Idag har jag haft en diskussion med familjen om ignorerandet.
Funkade bra till slut.
Och när första gästen dök upp idag så hoppade hon mycket och han fick putta ner henne  ::)
Men när de två andra dök upp gick det mycket bättre  ;D
Det var tom så att det var de som brukar vara ett stort problem.
De fick snällt stanna utanför grinden och prata lite tills hon mist intresset lite för dem, sen fick de gå in med
instruktioner om att absolut inte titta på henne, inte prata eller gulla, inget!  Bara vända ryggen till om hon hoppade.
2-3 småskutt blev det, sen struntade hon i dem och fick myyyycket beröm av matte (leversnittar snart slut ;))
Fortsättning följer, men det känns som jag blivit lite stärkt i mitt surkärringsbeteénde här av er. Känns okej att vara
suris nu  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #43 skrivet: 03 maj-12 kl 07:57 »
"Suriskärring" med fickorna fulla av leversnittar?  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #44 skrivet: 03 maj-12 kl 08:43 »
"Suriskärring" med fickorna fulla av leversnittar?  :D

Haha japp  :P, tur att människor inte gillar leversnittar  >:D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #45 skrivet: 03 maj-12 kl 09:02 »
Herja "oss" tjurkärringar ;D
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #46 skrivet: 03 maj-12 kl 09:11 »
Min hund är reserverad och det ska hon vara men folk verkar tro alla hundar
ska dalta med främlingar. Hade jag velat ha en sådan mentalitet
hade jag köpt en sådan linje.

Vill hunden hälsa men rör henne inte. Är det så kul att klappa så köp en egen hund.
Ge henne någon timma så tillåter hon dig attklappa.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #47 skrivet: 03 maj-12 kl 21:51 »
???
Columbi ägg?

Förstår inte vad du menar?

Men är det att jag säger åt mina hundar att gå undan när det kommer folk så tycker jag det är självklart. De kommer för att hälsa på oss. Inte hundarna. På så sätt slipper jag folk som ska mata vid kaffebordet, säga det gör inget om de hoppar osv. Skapar bara oreda. Det du talar om är ignorering för att man på så sätt skall stiga i rang, bli en flockledare, idol... kärt barn har många namn. Det är bara trams.

Idol, om vi nu väljer det ordet skapas genom att man gör saker med hundarna. Skapar uppgifter till dem annars så hittar de på egna och det är inte alltid så lyckat. Den som jobbar med sin hund, gör den delaktig och tillvaron spännande och produktiv. Den blir möjligtvis en idol för sin hund. Det finns vissa hundar och raser som är extremt needy som valpar, unghundar och även som vuxna. Det sätt du förespråkar kan då vara förödande.

Ett team bestående av hund-förare skapas genom kontakt- uppmärksamhet gärna 24/7.




Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

fräsen

  • Gäst
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #48 skrivet: 22 maj-12 kl 22:45 »
Besökte grannarna som skaffat hund och det första de sa när hunden glatt sprang emot mig var : Låt han inte hoppa!
Finemang tycker jag, när folk är tydliga!
(nu är jag iof inte hundgullar typen så han nosade lite på mig o gick sin väg.. )

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Hur uppfostrar man människor?????
« Svar #49 skrivet: 05 okt-12 kl 15:19 »
Jag har EXAKT samma problem med mina "människor".

Har några släktingar som för guds skull inte kan förstå varför de inte får hälsa på den så söta gnällande, hoppande hunden. Hon vill ju bara hälsa och vara med! Hon är nu tre år och vi har tjatat samma sak alla dessa år, "hon får inte hälsa när hon beter sig sådär, hon ska vara lugn och tyst först".
Men nej, det tycks inte gå in. Tyvärr förstod vi inte när hon var valp att det här beteendet skulle sitta kvar med just de människorna, annars hade vi aldrig tillåtit att de gullegullade och fjantade med henne då.

Jag tycker inte att det hjälper att flytta bort hunden innan gästerna kommer. Då har hon ju missat själva situationen och är lika jobbig nästa gång.

Har provat att bara släppa henne så att gästerna nästan ligger på golvet innan hon har hälsat klart, och då är de lite lugnare och inte lika intresserade av att gulla. Men sen nästa gång de kommer är det som bortglömt och det är kalabalik IGEN.

Hon skulle aldrig möta mig eller min pojkvän såhär i dörren, för oss respekterar hon och ser som högre i flocken. Men att försöka förklara det här för människor som tror att hundar också är människor, det går bara inte.

Men det där med att de har någon smittsam sjukdom kanske skulle funka... ;)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser