Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kubbgolv  (läst 17306 gånger)

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: kubbgolv
« Svar #20 skrivet: 26 nov-12 kl 23:40 »
Jag har sett kubbgolv i samband med avveckling av bergrum, vanligt i utrymmen med hantering av ammunition. Ekkubb 15x15 - 20x20 cm, gissar på samma mått för tjockleken. Golven är svarta (sjöek) då kubben nog mer eller mindre står i vatten, det är blött i nedlagda bergrummen ganska konstant klimat. Utomhus kan det nog vara lite vanskligt att använda nedtorkat torrt virke. Är det lite fuktigt under så suger  nog kubben upp fukt och håller en någorlunda jämn nivå. Virket skall vara röttåligt (ek, alm)

Jörmundurs golv ser ut som de golv jag stött på.

Har haft en ide om att använda björkklossar 10 x 10  x1,5 cm  istället för klinker i delar av ett franskt golv (klinker i rutor av trä) där det behövdes en slätare yta och lite mjukare golv.

rune-hammer

  • Inlägg: 1
    • Finland
SV: kubbgolv
« Svar #21 skrivet: 09 feb-16 kl 12:20 »
Hur verkar golvet fungera så här några år efter läggning? Har själv möjligtvis tänkt lägga kubbgolv i en snickarbod som ska stå ouppvärmd under vintern. Ifall utrymmet senare skulle göras om till ett uppvärmt sådant så kan jag tänka mig att det blir problem med krympning under vintern.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: kubbgolv
« Svar #22 skrivet: 09 feb-16 kl 13:38 »
Man kan ju också lägga kubbgolv av sexkantiga bitar, och höjden på kubben beror på underlag och vad det skall användas till. Se t ex:

http://bjorg.se/

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: kubbgolv
« Svar #23 skrivet: 09 feb-16 kl 17:53 »
Mycke spackel i de golvet.
 Ju mindre dimension/enhet ju mindre variation i dimension.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: kubbgolv
« Svar #24 skrivet: 12 feb-16 kl 16:45 »
Bonderøven bygger kubbgolv i smedjan (klodsegulv heter det i Danmark):

https://www.dr.dk/tv/se/bonderoeven-16-saeson-forar-2016/bonderoeven-6-10-5

peppe27

  • Inlägg: 4
SV: kubbgolv
« Svar #25 skrivet: 22 feb-16 kl 14:00 »
Hej

Ville bara inflika att jag har erfarenhet från ett kubbgolv som är limmat på en tunn betongplatta. Gör inte det, vi har väldigt mycket problem med det, minsta lilla vattenspill så sväller de och limmet sitter så pass hårt så det blir stora "bubblor" i golvet alltså det tar med sig hela den tunna betongplattan eller så sprängs det uppåt om limmet släpper. Har legat i ett par år och vi har bytt på ca fem ställen hittills. Kubben är ca 10x5cm och kanske 3cm tjocka.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: kubbgolv
« Svar #26 skrivet: 27 feb-16 kl 16:55 »
Hur verkar golvet fungera så här några år efter läggning? Har själv möjligtvis tänkt lägga kubbgolv i en snickarbod som ska stå ouppvärmd under vintern. Ifall utrymmet senare skulle göras om till ett uppvärmt sådant så kan jag tänka mig att det blir problem med krympning under vintern.

jag har väll märkt att det har/rör sig lite med årstiderna men det påverkar inget i övrigt. skönt att stå o gå på:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: kubbgolv
« Svar #27 skrivet: 27 feb-16 kl 17:39 »
Vad har du för underlag på ditt kubbagolv?
Om du har sand el liknande har du då paddat el gjort kiknande åtgärd?
Vilka dimensioner upplever du som lämpliga?
 Frågar då jag har ett garage där jag mejslat bort delar av betongen för att den lilla lätta lastbilen skulle komma in. Utrymmet är ouppvärmt.
 Men tider ändrar sej o nu skulle en personbil vara där  + lite garage arbete.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: kubbgolv
« Svar #28 skrivet: 16 mar-16 kl 16:43 »
Vad har du för underlag på ditt kubbagolv?
Om du har sand el liknande har du då paddat el gjort kiknande åtgärd?
Vilka dimensioner upplever du som lämpliga?
 Frågar då jag har ett garage där jag mejslat bort delar av betongen för att den lilla lätta lastbilen skulle komma in. Utrymmet är ouppvärmt.
 Men tider ändrar sej o nu skulle en personbil vara där  + lite garage arbete.

jag har bara jämnat av det m en lång bräda. man kan absolut padda det särskilt om du ska ha in en bil, du ska nog ha större kubb om du ska ha en bil 15x15 kanske bär bättre då.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: kubbgolv
« Svar #29 skrivet: 15 dec-16 kl 16:22 »
Någon som har nån idé om hur det skulle funka att ha kubbgolv i ett hönshus?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: kubbgolv
« Svar #30 skrivet: 15 dec-16 kl 22:55 »
Varför?

Det går torröta i allt trä som är i kontakt med hönsskit.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Burn0ut

  • Inlägg: 22
    • Skåne
SV: kubbgolv
« Svar #31 skrivet: 28 dec-16 kl 22:24 »
Skulle man kunna limma träkubbar rakt på betonggolvet i en verkstad? Kommer det inte bli rötskadat med tiden?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser