Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hade mina gutelamm bra slaktklasser?  (läst 10382 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« skrivet: 08 okt-11 kl 19:59 »
Jag har fått 12 gutelamm slaktade. De vägde mellan 15,00-20,00kg

De klassades alla O (2st- och 3st+)
Alla hade fettklass 3 (5st- och 1st+)

Är detta bra för att vara gutelamm?

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Skogssus

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-11 kl 20:26 »
Du verkar ha haft ganska fina lamm :) Vid slakt klassas kropparna enligt EUROP-skalan där varje bokstav har + och -

E är extremt stora och muskulösa och P väldigt "beniga". Fettklassen är även den en 5 gradig skala med + och - där 5 är extremt fet och 1 extremt mager. De klasser som anses mest önskvärda är O+, R+- och U- och fettklass runt 3. Vid intensiv uppfödning är de högre klasserna vanligast medan en mer naturlig uppfödnign ger lite lägre klasser.

Hoppas det var lite förklaring iaf :)

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-11 kl 20:47 »
Bra klassning för att vara gutelamm, absolut. :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-11 kl 22:58 »
Oj vad roligt :D Jag tyckte det var lite väl mycket fett på stekarna och kotletterna men då ska det kanske vara så.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Resultat
« Svar #4 skrivet: 09 okt-11 kl 23:40 »
De vägde mellan 15,00-20,00kg
De klassades alla O (2st- och 3st+) Alla hade fettklass 3 (5st- och 1st+)
Är detta bra för att vara gutelamm?

Tog du återtag på lammen?
Ett lamm som väger 15 kg och klassas O- får man 191 kr för...
Fettklassen 3+ ger ett avdrag på 4 kr kilot...

Det är svårt att hitta slaktresultat för Gutefår.
men en stor Gute besättning uppger att de hade i snitt: 19 kg formklass R- fettklass 2-
det är två klasser bättre än lamm klassade som O..
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 10:05 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #5 skrivet: 10 okt-11 kl 12:56 »
Ja jag tog dem som återtag. Allt ligger i frysen nu ;D

Så egentligen är det inte så viktigt för mig, mest roligt att höra hur bedömningen var. Jag tror inte det är någon god idé att ha gutefår om man ska sälja köttet till slakteri, då får man nog satsa på lite köttigare får.

Fast lite förvånad är jag över att de var så feta ??? De hade enbart gått på bete och de två sista veckorna hade jag börjat komplettera med lite hö för jag märkte att de började bli oroliga och betet började sina.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

kärvsåsen

  • Inlägg: 11
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #6 skrivet: 10 okt-11 kl 15:46 »
hejsan.
vad kostar det att ta återtag? är det ínk eller exl moms?
jag har haft hemslakt tidigare men nu ska jag utöka och sälja så jag undrar över återtagskostnaden av kött och även på skinnen. själv har jag några renrasiga gotländska päls och några blandningar dalapäls/gotl päls. tänker köpa in köttras nästa vår så jag har 2 besättningar och lammning 2 ggr/år. oj, nu svammlade jag på i farten..  ;-)
/monica.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #7 skrivet: 10 okt-11 kl 22:52 »
E är extremt stora och muskulösa och P väldigt "beniga". . De klasser som anses mest önskvärda är O+, R+- och U- och fettklass runt 3.
Men stopp nu.
E är alltid den högst betalda FORM klassen!

Det man ska tänka på med lamm är att 16-23kg är den bäst betalda VIKTklassen.
vikter under och över det betalas sämre!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #8 skrivet: 12 okt-11 kl 20:30 »
Roligt att höra någon med gutar få såna rejäla och fina klassningar på lammen.
Utan att ha fått någon klassning på ett slakteri så brukar även mina lamm fördela sig mellan 15-16 upp till 20-21 kg:s slaktvikt och vara varken för feta eller magra. Om man skulle satsa på "ranchdrift" med får i utegångsdrift hela året på varierade, ganska stora marker, så som man gör med nöt så tror jag dessutom att gutar är klart konkurrenskraftiga till "köttfåren", modell Texel, mfl. Även rent kommersiellt, alltså.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #9 skrivet: 12 okt-11 kl 20:38 »
hejsan.
vad kostar det att ta återtag? är det ínk eller exl moms?
jag har haft hemslakt tidigare men nu ska jag utöka och sälja så jag undrar över återtagskostnaden av kött och även på skinnen. själv har jag några renrasiga gotländska päls och några blandningar dalapäls/gotl päls. tänker köpa in köttras nästa vår så jag har 2 besättningar och lammning 2 ggr/år. oj, nu svammlade jag på i farten..  ;-)
/monica.

Jag fick betala 280kr/lamm+moms(25%)=350kr/lamm
Skinnen kostade 50kr/lamm
Levern tog jag också tillbaka och den fick jag betala 25kr/kg+moms(12%)=28kr/kg
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #10 skrivet: 12 okt-11 kl 20:41 »
Roligt att höra någon med gutar få såna rejäla och fina klassningar på lammen.
Utan att ha fått någon klassning på ett slakteri så brukar även mina lamm fördela sig mellan 15-16 upp till 20-21 kg:s slaktvikt och vara varken för feta eller magra. Om man skulle satsa på "ranchdrift" med får i utegångsdrift hela året på varierade, ganska stora marker, så som man gör med nöt så tror jag dessutom att gutar är klart konkurrenskraftiga till "köttfåren", modell Texel, mfl. Även rent kommersiellt, alltså.

Ja jag måste säga att jag är väldigt nöjd med mina. Dessutom kommer de inte att kosta mig någonting förutom lite mineraler och saltstenar då jag fr.o.m nästa år själv tar in allt hö jag behöver (har varit tvungen att leja hjälp innan)
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #11 skrivet: 13 okt-11 kl 11:42 »
Dessutom kommer de inte att kosta mig någonting förutom lite mineraler och saltstenar då jag fr.o.m nästa år själv tar in allt hö jag behöver

Inte kosta någonting ???  ;)
Du har ju kostnad för diesel och balsnöre... (eller el för tork om du tar löshö).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #12 skrivet: 13 okt-11 kl 11:58 »
..och maskiner och FOLK och blod, svett och tårar ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #13 skrivet: 13 okt-11 kl 18:56 »
Ja okey då, dieseln ska betalas, balsnöre har vi rätt mycket av och vi har egna gamla begagnade maskiner (hoppas de håller :P) Det blir bara jag och min man som får betala i blod, svett och tårar ::) Det kanske blir helt misslyckat, vi har aldrig gjort sånt här :-[
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #14 skrivet: 13 okt-11 kl 19:15 »
Vi har också egna gamla bagagnade maskiner, men dom är köpta dom med och ska underhållas varje år och marken ska räntas osv. och jag blir helt skogstokig när folk tycker att dom kan få lite hö av mig, för det var ju ändå gratis för mig....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #15 skrivet: 13 okt-11 kl 20:14 »
Vi har också egna gamla bagagnade maskiner, men dom är köpta dom med och ska underhållas varje år och marken ska räntas osv. och jag blir helt skogstokig när folk tycker att dom kan få lite hö av mig, för det var ju ändå gratis för mig....

Folk tänker sig verkligen inte för men de flesta har nog ingen aning om hur mycket jobb som ligger bakom höet. Jag har redan fått förfrågningar på om att få lite lamm och smaka, vi har ju ändå så mycket ??? :(
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #16 skrivet: 13 okt-11 kl 22:09 »
Vi hade väldigt fina klasser på våra Gutelamm så att jag tycker att ide´n är väldigt bra.Gutarna gillar att vandra och betet klarar de fint utan gödslade vallar. Hellre då magert bete på olika marker.Våra var snarare lite feta (tacklammen) trots att de haft det magert (torka) och senare bara skog och torra marker. Jag tror att (min egen tanke) att det är modellen för att föda upp får. Det kanske underliga är att de,Gutarna inte smakar som lamm utan har (vad jag tycker) mer som ngt. vilt. Men fina slakt kroppar. Om jag hade orken som ni har så skulle jag satsa på stordrift med allmogefår.Lycka till!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Resultat
« Svar #17 skrivet: 14 okt-11 kl 10:01 »
@hustran  vad var ert slaktresultat för gutelammen? medelvärdet alltså.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #18 skrivet: 15 okt-11 kl 02:02 »
Uj, hur räknar man ut det? Vi slaktade ca. 50 lamm och de flesta hamnade i klass O ,sedan flera i O + och tillsist ngr. i O- endast 2st. varav en utslagstacka P. Vikterna låg på De minsta 2st. 12,6-13,8. Sedan 4st under 15 kg. resten 16-21 kg.  Själv blev jag förvånad för vi har endast våra får numera till naturvård ( innan drev vi köttproduktion med x får) som behovsmässigt krävde kraftfoder och näringsbättre vallar för tillväxt.Vi har haft får i ca. 30 år och kanske fnyst åt allmogefåren för vi hade så bra klassning då men gör nu "en pudel" och hyllar dessa. OK,att vi har färre djur nu men betena är mer skog och knaper hagar. De är dessutom helt underbara att handskas med. Kloka lugna och enklare. Ett aber är väl ullen, som jag fortfarande inte vet vad man skall göra av. Hittills bara Hurra! för dem. Har haft dem i 5 år bara.Hoppas det håller i sig. :)

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: hade mina gutelamm bra slaktklasser?
« Svar #19 skrivet: 15 okt-11 kl 07:35 »
Uj, hur räknar man ut det? Vi slaktade ca. 50 lamm och de flesta hamnade i klass O ,sedan flera i O + och tillsist ngr. i O- endast 2st. varav en utslagstacka P. Vikterna låg på De minsta 2st. 12,6-13,8. Sedan 4st under 15 kg. resten 16-21 kg.  Själv blev jag förvånad för vi har endast våra får numera till naturvård ( innan drev vi köttproduktion med x får) som behovsmässigt krävde kraftfoder och näringsbättre vallar för tillväxt.Vi har haft får i ca. 30 år och kanske fnyst åt allmogefåren för vi hade så bra klassning då men gör nu "en pudel" och hyllar dessa. OK,att vi har färre djur nu men betena är mer skog och knaper hagar. De är dessutom helt underbara att handskas med. Kloka lugna och enklare. Ett aber är väl ullen, som jag fortfarande inte vet vad man skall göra av. Hittills bara Hurra! för dem. Har haft dem i 5 år bara.Hoppas det håller i sig. :)

Ullen sätter du upp lappar i affären och säljer förklippnings kostnaden, det är perfekt till tovning, jag kan tänka mig att både hemslöjdare och dagmammor tex kan vara intresserad av materialet.

Ta bort den värst smutsade ullen, från rumpa och mage och sen upplys den som köper om att man kan låta ullen ligga i blöt i kallt vatten och byta vatten ofta tills ullen är ren, då får man väldigt fin ull att jobba med, inget rengöringsmedel men lite bakpulver kan hjälpa till att få ullen renare.

OBS! förpacka det i papperspåsar inte plast för plasten förstör ullen.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser