Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Svaga samhällen inför invintringen  (läst 1423 gånger)

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
Svaga samhällen inför invintringen
« skrivet: 18 aug-17 kl 22:21 »
Jag har två samhällen, det ena övervintrat (samhälle 1), och det andra en avläggare från juni (samhälle 2).

I s1 har jag just nu tre yngelramar.
I s2 också tre yngelramar.
Det är ju för lite.
S2 drivfodrat sedan ett par veckor med 50/50 socker. Inte drivfodrat s1 eftersom de fortfarande drar in en del.
Har inte skattat något från s2. S1 har givit hittills 34 kg.

Planerar slutskattning och invintring med Bifor till 26/8.

Jag vill ju allra helst gå in i 2018 års säsong med två övervintrade samhällen. Men går det?

Jag har funderat på tre scenarier:
1: invintra s1 på två lådor, och s2 på kanske 8 ramar (i två lådor utfyllda med frigolit).
2: slå ihop samhällena till ett, och invintra det på två lådor.
3: slå ihop samhällena och invintra det på två lådor, men dessutom behålla drottning och en yngelram tsm en del bin från s2 på några få ramar, för att eventuellt kunna ha ett embryo till extra samhälle i vår.

Vad tycker ni, och har ni kanske bättre idéer?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Svaga samhällen inför invintringen
« Svar #1 skrivet: 19 aug-17 kl 00:36 »
Jag skulle
-inte slagit ihop
-varit noga med varroabeh
-slutskattat direkt
-gett drottningen fina ramar att lägga ägg i
-drivfodrat längre än 26 aug, men...
....hållit noga koll på väderleksrapporterna

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Svaga samhällen inför invintringen
« Svar #2 skrivet: 19 aug-17 kl 00:52 »
Jag hade gjort detsamma. Det går att få dem att klara vintern även om det innebär att de inte kommer vara starka nästa år. Jag har invintrat riktigt små samhällen och aldrig förlorat något, då har även de invintrats på två LN lådor precis som jag gör med de starka. Dock så har de ju inte bidragit till honungsskörden nämnvärt året efter, men överlevde gjorde de.

Så gör som Små föreslår så går det nog bra.

Själv har jag ett avtagande ljungdrag vilket byggt upp mina samhällen bra, så nu i veckan efter slutskattning blir det myrsyra och sedan övergång till drivfodring någon vecka till eller två beroende på väder, sedan får de vinterfodret. Årets avläggare har stått på kontinuerlig drivfodring och kommer göra så tills de övriga invintras då jag ger alla samhällen vinterfoder samtidigt.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svaga samhällen inför invintringen
« Svar #3 skrivet: 19 aug-17 kl 20:28 »
Slutskatta omgående, ge både 50/50-lösning och http://lustgarden.winbasonline.se/SE/Catalog/Biodlarshopen/bifoder/Bee_Strong/1063.html

Gärna även http://lustgarden.winbasonline.se/SE/Catalog/Biodlarshopen/bifoder/Candipolline/ om du hittar någon att dela förpackningen med.
Ger du Beestrong nu så kommer du att få många ramar ägg på nån vecka... Helt ekologisk tillsats, mycket stor användning i hela Europa, samt professors beröm.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 5 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser