Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lambdasond ur funktion på Volvo 240?  (läst 4098 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« skrivet: 15 aug-17 kl 13:44 »
Jag fick soppatorsk för ett tag sen. Tyvärr funkar inte bränslemätaren. Det vibrerade en del i drivlinan innan bilen la av. Troligen borde jag har stannat lite innan. Jag fyllde på bensin från reservdunk, men det var lite svårt att få igång bilen. Det vibrerade fortfarande. Jag kom på att jag gjort ett elementärt fel, troligen pga att jag hör dåligt. Jag måste köra längre tid med startmotorn för att få fram besin. Då gick bilen igång, men därefter lyste varningslampan för lambdasonden. Detta har därefter hållit i sig under ett antal mil och flera dagar. Dessutom verkar bilen svagare, särskilt vid acceleration, och bränsleförbrukningen har troligen ökat. Hur felsöker och åtgärdar jag detta? Säkringen är OK i alla fall.

Volvo 240 årsmodell 92 med insprutningsmotor av standardtyp för årsmodellen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-17 kl 19:18 »
Motorelektronikvarningslampan (som Volvo envisades med att kalla lambdalampa under många år) anger inte bara fel på lambdasonden, utan den tänds för många olika sorters fel på insprutnings- eller tändsystem.

Man kan läsa av felkoder med hjälp av en diagnosdosa som sitter i motorrummet, jag tror den sitter nära vänster huvgångjärn på 240. I den finns en tryckknapp, en lysdiod och en testsladd som man kan sätta i något av 6 olika hål beroende på vilket system i bilen man vill läsa av. På en normal enkel 240 är det bara två hål, för insprutnings- respektive tändsystem som är av intresse men på mer utrustade bilar kan man också läsa av felkoder för t ex klimatanläggning, ABS och automatlåda.

I princip går felsökningen till så att man, med tändningen på, sätter testsladden i rätt uttag för det system man vill läsa av, trycker på knappen och räknar sedan blinkningar på lysdioden.
Detaljerade anvisningar och felkodslistor brukar vara lätta att googla fram.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #2 skrivet: 15 aug-17 kl 19:27 »
Det är aldrig fel att göra fordonet helt strömlöst samt att kortsluta polerna.

Kvarstår felet så får du blinka fram felkoderna och handla utifrån dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #3 skrivet: 15 aug-17 kl 19:34 »
Det är aldrig fel att göra fordonet helt strömlöst samt att kortsluta polerna.

Kvarstår felet så får du blinka fram felkoderna och handla utifrån dom.

Jo, i det här fallet är det fel. Bättre att börja med att läsa av och skriva ner felkoderna och radera via diagnosdosan, om lampan tänds igen kan det vara intressant att se om det blir samma koder som förra gången eller inte.

Om man lyfter av batteripoler och har sig får man bara en massa onödigt arbete med att ställa klocka och sånt.

Jag kanske skulle nämna, förresten, att det finns en speciell körcykel man bör ta till efter att ha raderat felkoder eller gjort en sådan bil strömlös (liksom bilar av andra märken med samma generation av Bosch motorstyrsystem). Detta för att skynda på de självlärande funktionerna hos lambdareglering och tomgångsreglering, och få fram eventuella kvarvarande felkoder fortare. Körcykeln går till på följande sätt:
1) Se till att motorn är kall.
2) Starta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten ska ha öppnat så att övre kylarslangen är varm). Hjälp till med gasen om den har tendens att tjuvstanna.
3) Stäng av och starta om omedelbart utan att röra gasen. Låt motorn gå på tomgång 2 minuter utan att röra gasen överhuvudtaget.
4) Stäng av och starta om igen, ta ut bilen på en provtur. Under provturen ska man köra minst en minut i sträck med jämn fart över 70 km/h och jämnt gaspådrag (håll gaspedalen så stilla som möjligt).

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #4 skrivet: 16 aug-17 kl 12:47 »

Motorelektronikvarningslampan (som Volvo envisades med att kalla lambdalampa under många år) anger inte bara fel på lambdasonden, utan den tänds för många olika sorters fel på insprutnings- eller tändsystem.

Man kan läsa av felkoder med hjälp av en diagnosdosa som sitter i motorrummet, jag tror den sitter nära vänster huvgångjärn på 240. I den finns en tryckknapp, en lysdiod och en testsladd som man kan sätta i något av 6 olika hål beroende på vilket system i bilen man vill läsa av. På en normal enkel 240 är det bara två hål, för insprutnings- respektive tändsystem som är av intresse men på mer utrustade bilar kan man också läsa av felkoder för t ex klimatanläggning, ABS och automatlåda.

I princip går felsökningen till så att man, med tändningen på, sätter testsladden i rätt uttag för det system man vill läsa av, trycker på knappen och räknar sedan blinkningar på lysdioden.
Detaljerade anvisningar och felkodslistor brukar vara lätta att googla fram.

OK, jag visste inte att min bil hade nån dator med felkoder. Den där varningslampan heter tydligen även CHECK ENGINE (enligt Haynes Volvo 240-manual för 74-93). Datorn styr det s.k. EFI-systemet (Electronic Fuel Injection?). Felsökning beskrivs under punkt 6.2.

Jag har två felkoder:
2-1-2: Felaktig signal från syresensor
3-2-2 Luftmängmätarens rensfunktion (avbränning) fungerar inte.

Hur går jag vidare? Ytterligare felsökning? Reparation eller justering av något slag? Eller bara nollställa? Nollställning beskrivs i Hayneshandboken, men det övriga beskrivs inte under denna punkt, dock kanske på annan plats.

Styrsystemet/insprutningen (?) heter Bosch LH-Jetronic 2.4. Motorn är B230F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #5 skrivet: 16 aug-17 kl 15:56 »
Bättre att börja med att läsa av och skriva ner felkoderna och radera via diagnosdosan, om lampan tänds igen kan det vara intressant att se om det blir samma koder som förra gången eller inte.

Är detta ditt förslag?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #6 skrivet: 16 aug-17 kl 16:40 »
Det är ett bra förslag.
För i en del system så innebär vissa felkoder att "limp home mode" aktiveras och då är släckning av felkoden det enda alternativet för att säkerställa att man inte behöver byta hela delar i onödan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #7 skrivet: 16 aug-17 kl 18:01 »
Luftmängdmätarfel är vanliga på Volvo med LH-jetronic. Mycket vanligare än på andra bilmärken med samma sorts luftmängdmätare. Troligen orsakas det av att luftmängdmätaren sitter lågt placerad så allt kondensvatten, smuts från vevhusventilationen mm som finns i insugningssystemet till sist lägger sig i luftmängdmätaren.

Jag föreslår att du tar loss luftmängdmätaren, håller upp den mot ljuset och kollar om den tunna varmtråden som går i luftvägen är hel. Om den har gått av så återstår bara att byta luftmängdmätare. Om tråden är hel så kan det vara idé att radera felkoderna, sätta ihop allt igen och se om felet så småningom försvinner av sig självt.  Kolla att det är torrt och rent i kontaktdonet, kräng av gummiskyddet och kolla att allt även ser bra ut på kabelsidan av det.

På en del Volvo har det förekommit att elledningar har isolering av dålig kvalitet som inte tål motorrumsmiljö med värme, olja och bensinångor i längden. Framför allt är insprutningskabelstammen som går under insugningsröret och på vänster sida av motorn svårt utsatt eftersom den värms upp av motorblocket. Det har hänt att man har fått skära upp plastslangen utanpå kabelstammen och skarva/byta ledningar med söndervittrad isolering inne i den då det börjar bli för mycket märkliga fel pga slumpmässiga kortslutningar. Byta hela kabelstammen är inte att rekommendera, det finns många varianter och är svårt att hitta en exakt likadan i bättre skick på skroten.

Det finns två styrdon i bilen ( "datorer" på Haynes-språk) . Ett för insprutning och ett för tändning. Båda systemen är tillverkade av Bosch, insprutningssystemet heter LH 2.4 (sammanfattas ofta som LH-jetronic) och tändsystemet heter EZ116K.
Har du läst av felkoder även för tändsystemet och kollat att det inte finns något oroväckande där?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #8 skrivet: 19 aug-17 kl 14:08 »
Luftmängdmätare inkl kontaktdon och kablage ser ganska fräscht ut utvändigt. Jag avvaktar därför med att ta isär detta.

Jag lyckas hittills inte släcka felkoderna i självdiagnosinstrumentet för insprutningen. Det står att tändningen ska vara i läge A. Jag förmodar att det är detsamma som II (romersk tvåa) på tändlåset. Kanske får jag inte till rätt tidsintervall. Det ska (tror jag) vara över 5 sek, mellan 3 och 5 sek, resp mellan  1 och 3 sek. Ska kolla med klocka nästa gång. Annars nollställer jag genom att koppla dän batteriet.

Tändsystemets självdiagnos rapporterar inga fel.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #9 skrivet: 19 aug-17 kl 15:35 »
Jag nollställde genom att koppla bort batteriet en kort stund. Det verkar ha löst problemet. Varningslampan för motorelektronik lyser inte och bilen går som den ska.

Jag körde igenom Torbjörns körcykel. Ska man köra på 4an i 70? Jag körde mest 4an men även lite på 3an och 5an. Ska det vara verkliga 70? Jag höll ca 75 på mätaren, vilket innebär ungefär 70 km/tim.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #10 skrivet: 19 aug-17 kl 17:55 »
Jag nollställde genom att koppla bort batteriet en kort stund. Det verkar ha löst problemet. Varningslampan för motorelektronik lyser inte och bilen går som den ska.

Jag körde igenom Torbjörns körcykel. Ska man köra på 4an i 70? Jag körde mest 4an men även lite på 3an och 5an. Ska det vara verkliga 70? Jag höll ca 75 på mätaren, vilket innebär ungefär 70 km/tim.

👍🏿👍🏿👍🏿👍👍👍👍👍👍👍👍👍
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #11 skrivet: 20 aug-17 kl 23:42 »
Jag tror inte det spelar någon större roll vilken växel man använder, huvudsaken är att motorn får avge ungefär den effekt som behövs för att driva fram bilen i vanlig landsvägsfart på planmark, sen är det av mindre betydelse vid vilket varvtal det sker.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Lambdasond ur funktion på Volvo 240?
« Svar #12 skrivet: 24 aug-17 kl 14:33 »
Tack för hjälpen båda två.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser