Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Synpunkter på ev ligghall?  (läst 3547 gånger)

tommy f

  • Gäst
Synpunkter på ev ligghall?
« skrivet: 26 dec-14 kl 16:07 »
Hejsan!

Klurar på ligghall till får, har tidigare haft planer på att bygga nått men funderar man kanske kan nytja boden som står här hemma ist med lite modifikationer?
Den är på ca 6 kvm jag funderar på att ha som ligghall under vintern till 3-4 fårtackor,
Och tänkte isf sätta ett staket på ca 93cm alldeles där man kommer in för att lätt kunna öppna dörren på vintern och gå in och titta till dem.. Tänkte även göra en lucka på ca 80x80 alt 90x90 som leder ut till vinterhagen.
Boden har även 2 fönster, dessa sitter ca 93cm ifrån golvet, så de bör väll sättas galler för?
Och det är tjockt trägolv i boden satt det bör inte bli några problem iaf, men om jag bygger det lilla "staketet" innanför dörren så kommer den totala golvytan bli drygt 4,8kvm för fåren, all utfodring kommer ske utanför, men är detta lagomt? Eller blir det för litet för 4 tackor? Förmodligen blir det någon blandras vi skaffar alt gestrikefår, eller ska jag hålla mig till 3 djur isf? Det kan ju tänkas i framtiden att tackorna kommer gå dräktiga under vintern också, satt det lär man ju också ta med i räkningarna.
Så, kan det tänkas funka? Bör jag göra på något annat vis eller ändra på något?

Mvh Tommy








olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-14 kl 19:25 »
Hej.
Jag tycker det är alldeles för lite utrymme med 4,8kvm till 4 får. Jag har mina 3 vuxna får på ett utrymme som är 3,8m x 6m, dvs 22,8 kvadratmeter och jag tycker det är i minsta laget. Jag kanske skulle kunna klämma in ett får till, men sen är det fullt, och då är det ändå en "ligghall" som de går ut och in i under vintern som de vill,  men de ligger där ibland och sover/vilar.

Har du andra utrymmen till fåren förutom denna ligghall du tänkt bygga? När en tacka lammar bör hon vara i egen box med sina lamm i några dagar, så då måste du ha större yta så du kan skärma av till lammboxar eller ha dem i annat utrymme. (jag har mina lammande tackor i stallet intill min ligghall). Du måste även ha ett sådant utrymme om ett får blir sjuk och måste stå själv.

Det finns även lagstadgat hur stora utrymmen fåren ska ha i en ligghall, och vad jag förstår ska dräktiga tackor ha 1,7kvm var, så då räcker din ligghall till 2 tackor och ingen bagge.
Rätta mig gärna om jag har fel.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/mattistallochbyggnader.4.4b00b7db11efe58e66b8000720.html

 

tommy f

  • Gäst
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #2 skrivet: 26 dec-14 kl 19:44 »
Tack så mycket för svar! Det är som sades ingen bod jag tänkt bygga, utan som jag har står på tomten, därav att jag ev tänkte om den kunna komma att användas när den endå finns här.
Men det finns andra utrymmen jag också kan bygga om som kanske lämpar sig bättre då de är större, eller så gör jag som jag först tänkte och bygger ett nytt större fårstall där även ev grisarna kommer få plats.
Ett mycket större, tidskrävande och kostsammare projekt men då blir det ju å andra sidan bra också. :)
Kanske denna bod istället kan komma och funka som en sjukbox.

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #3 skrivet: 27 dec-14 kl 09:58 »
Om du bygger nytt, försök få till det så du kan mocka ut ströbädden med traktor. Sparar mycket tid och rygg. bedrövligt tråkigt är det också att hållas med.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #4 skrivet: 27 dec-14 kl 11:03 »
Skippa trägolvet också - grusbädd under är bättre!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #5 skrivet: 27 dec-14 kl 12:39 »
Visst kan du använda den boden till fåren! Men jag skulle inte göra den där avskärmningen innanför dörren, utan bara göra en liten grind som du öppnar inåt som stopp så inte fåren rusar ut när du går in.
6 kvm räcker faktiskt till 3-4 gestrikefår då de inte är så stora! Däremot är det inte så mkt plats att kan göra en lamningsbox om du behöver det, och det behöver man om man ska ha lamm. För även om tackorna tar hand om lammen så vill man stänga in dem i lugn o ro ett par dygn.
Ett trägolv är inget hinder, det går mindre strö o du behöver ingen djupströbädd. Jag har jordgolv i fårens ligghall/vindskydd men när det är blöta höstar blir det blött underifrån o det går massor av strö för att hålla bädden torr....
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #6 skrivet: 27 dec-14 kl 13:11 »
Krav på yta i ligghall utan utfodring dvs. ett vindskydd är för dräktig tacka ( under 65 kg )eller tacka m lamm: 1,2 kvm.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #7 skrivet: 27 dec-14 kl 18:02 »
Tror att vårt fårhus är ungefär i storlek med ditt, som de har det nu. Men då har jag även två lammboxar i samma hus som inte används när de inte har lamm.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #8 skrivet: 28 dec-14 kl 06:40 »
Hej. Skaffa inte fler än 3 tackor, då vet du att dom får plats.
Ifall tackorna får 2 lamm vardera blir det trångt !! Ingången får inte vara för liten heller, då riskerar "vaktmästar-tackan att få bli kvar ute när de andra gått in... Jag föreslår en bredare ingång med köldridå. Fåren har en rangordning som människan (ägaren) inte har något att säga till om. Om fårhuset är litet så blir det bråk mellan djuren, får är snälla men de är envetna och vill ha sin vilja igenom.

På en lite yta blir det mkt bajs & kiss, miljön (luften) i ett litet fårhus kan bli fuktig av värme fr bädden samt deras utandning - det är mkt olämpligt för får. Det behöver bra ventilation utan att det blir drag.

Till sist, undvik hörn i ett trångt fårhus. Den plats du vill ha för att "inspektera" fåren gör väggen rundad som en halvmåne. Jag har gutefår som kan vara rätt tuffa mot varandra vad gäller rangordning men jag har vänner med värmlandsfår och det är lika tuffa på små ytor...

Snåla inte med utrymme - då får du problem !
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

tommy f

  • Gäst
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #9 skrivet: 29 dec-14 kl 16:51 »
Hej!

Tack så mycket för alla svar! :)
Funderar nu med alla tips på om jag skulle bygga ut boden 2,5m då blir den dubbelt så stor, dvs på 12kvm invändigt, och ha in/utgången för fåren i princip lika bred som boden med köldridå, samt sätta en grind direkt vid dörren som Erica skrev, detta borde väll då funka för 4 gästrikefår tackor som vinterbostad?
Ang lammbox, bör jag ha en sådan därinne också? Några förslag på vart? Och i vilken storlek?
Man vill ju isf gärna ha lamm på våren som kommer gå på slakt fram mot hösten,
Men under sommaren kommer alla får vara i andra hagar med lättare väder/vindskydd i satt då kommer den här lilla vinterhagen med fårboden i få stå tills nästkommande vinter isf.

Ang funkt osv så bör det ju luftas rätt bra med den stora in/utgången (ca 2x1m) som sitter på ena kortsidan trots köldridån? Annars lär väll ett gäng ventiler kunna lösa detta? 

Och ang golvet så är det ett tjockt trägolv (ca 5cm) och en del av golvet är även utav betong då det en gång i tiden vart en vedeldad tvätt kittel där inne. Men frågan är hur man bäst gör i nya delen då? Fortsätta med trägolvet eller ha grusgolv i den halvan? Det känns som att det endå bör va lättast att ha samma golv i hela boden?

Mvh Tommy





Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #10 skrivet: 29 dec-14 kl 18:47 »
Vårat vindskydd är fårens yta ca 12 kvm och vi har 5 st gestriketackor o tre gotland. Jag har en liten yta som är stängd där halmen förvaras, den är nästan slut mot vårkanten o då kan den ytan användas som lammbox. Jag tycker ditt hus som du redan har räcker för 3-4 tackor o får de lamm delar du in tackan, lämpligast stänger av ett hörn i huset med grindar som är 1,5 m. Stänger du i ett hörn kan det räcka med två grindar om du kan få fast den i väggen. Oftast har jag mina tackor undanstängda nåt dygn, men OM (tror det har hänt en gång på 9 år) en till tacka får för sig att lamma samma dag, då får den minst erfarna tackan vara instängd med sina lamm, eller så gör jag två boxar o de andra får ha det lite trång ett dygn eller två. Min kortsida på vindskyddet är ca 3 m så jag kan ha två boxar i kortändan.

Jag skulle låta huset vara som det är första vintern o så kan du känna efter hur det känns arbetsmässigt o platsmässigt. Oavsett om du har 3 eller 4 små tackor så räcker huset!
Då kan du bygga ut sen när du vet hur du känner att det funkar praktiskt. Jag tror inte fukten blir något problem. Hade jag trägolv i mitt vindskydd (som jag önskar) kan man ha torv underst o halm över. Du behöver inte ha djupströbädd o du kan mocka ur var efter det blir lortigt.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

tommy f

  • Gäst
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #11 skrivet: 29 dec-14 kl 19:33 »
Låter vettigt Erica! :)
Fästa 2 grindar i ett hörn skulle funka kanonbra vid lammning! Och mocka ur är heller inget problem.
Som du skriver så märker man ju hur det funkar efter en vinter, tror ja testar på det och tar det därifrån :)

Tack!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #12 skrivet: 31 dec-14 kl 14:14 »
Hade jag trägolv i mitt vindskydd (som jag önskar) kan man ha torv underst o halm över. Du behöver inte ha djupströbädd o du kan mocka ur var efter det blir lortigt.

Jag har fått lära mig att man inte får mocka till får, för då finns risk för gasbrand. Googla gasbrand för mer info.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #13 skrivet: 31 dec-14 kl 16:00 »
Man ska inte mocka ur en bädd medan fåren går där. Har man inte bädd, o som jag skrev torv o halm o mockar ur när det blir äckligt så är det väl ingen risk för gasbrand? Men självklart kan man ha torv o halm o låta det bli bädd också o mocka ur allt under sommaren när inte fåren är där.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Synpunkter på ev ligghall?
« Svar #14 skrivet: 31 dec-14 kl 18:58 »
Djupströbädden värmer fint på vintern. det tycker jag är en fördel. Sen är den väldigt arbetssparande, förutom en gång om året.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser