Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprida halm på djupströbädd för får  (läst 7100 gånger)

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
Sprida halm på djupströbädd för får
« skrivet: 31 okt-14 kl 21:35 »
Det finns många maskiner för att riva halm från en bal och blåsa ut det över en djupströbädd, fungerar alla eller är vissa inte värt att besvära sig med?
Närlants polska ensilagerivare, kuhn, altec dr160a fingerspridare (och alla varianter som finns av den), kverneland, jantil, tomahawk osv osv.
Prismässigt ligger dom mellan 80k och närmare 200k och enligt säljarna gör dom nästan samma sak.
Dom flesta påminner mycket om varandra till utseende och funktion, dvs man lastar dom bakifrån, framtill är det en rivare och sen en fläkt som blåser iväg balens innehåll via ett justerbart utblås. Vissa har påstått att bl.a. kvernelands version lättare råkar ut för att halmen sätter sig i utblåsröret, när samma person(er?) byt till kuhn så försvann problemet (man kan tro att dom har lika typer av halmbalar även efter bytet)
Altecs variant skiljer sig radikalt på det sättet att man lägger balen på maskinen som sen matar ut balens innehåll och där tar antingen en fingerspridare över och kastar iväg halmen 5-7 meter (dom flesta av den andra varianten kastar uppemot 15 meter påstår dom), alternativt tallriksspridare.
Alla dessa maskiner kan man även använda för att sprida ut ensilagebalar på foderbordet också.

Vad har ni för erfarenheter? Hur sprider ni halmen på djupströbäddarna? Hur fungerar det?

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #1 skrivet: 01 nov-14 kl 15:15 »
Sprider för hand med hjälp av skottkärra och grep. Det funkar bra.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #2 skrivet: 01 nov-14 kl 15:46 »
Prismässigt ligger dom mellan 80k och närmare 200k och enligt säljarna gör dom nästan samma sak.
Dom flesta påminner mycket om varandra till utseende och funktion, dvs man lastar dom bakifrån, framtill är det en rivare och sen en fläkt som blåser iväg balens innehåll via ett justerbart utblås.
Vad har ni för erfarenheter? Hur sprider ni halmen på djupströbäddarna? Hur fungerar det?

Hur många får har du som funderar på att köpa en maskin för minst 80 000kr som blåser ut halm i ligghallen? Måste ju vara flera hundra stycken?
Jag kan garantera att det finns inte en enda användare på alternativ som äger en maskin som sprider halm… de flesta här på "fårtavlan" har bara några får på hobbynivå.
Jag visste inte ens att det fanns maskiner för att sprida halm.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #3 skrivet: 01 nov-14 kl 20:06 »
Vi har en liten lastmaskin som jag kör ut halmbalen till ligghallen med ... sen pytsar jag ut lagom stora högar att strö ut med vanlig grep. Det blir ju en del jobb men det funkar bra här.... förutsättningen är att man får jobba utan att ha djuren kring benen så dom åker antingen över i ena halvan av hallen eller så får dom gå ut.
Blir det inte jäkligt dammigt av en sån där maskin ?

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #4 skrivet: 01 nov-14 kl 20:15 »
Jorå det finns många olika maskiner för detta ändamål. Har hört från flera som är jättenöjda, både personer som har får och som har nötdjur.
Det sägs även att det sparar en hel del halm men jag vet inte om det mer är försäljningsargument eller om det ligger någon sanning i det. Det sprids ju bättre så det låter som att det kan vara sant.

Har man sen behov av att sprida både någon halmbal på djupsträbädd och några ensilagebalar per vecka på foderbord samtidigt som man inte har 48 timmar per dygn så är det inte fel att använda maskiner när man kan. Man sparar även kroppen på det och jag vet inte hur ni har det men jag har bara en kropp och tyvärr inte reservdelslager till den kropp jag har. Dag ut och dag in med tyngre jobb gör till slut sitt på kroppen, vet många som förstört sig tyvärr.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #5 skrivet: 01 nov-14 kl 20:29 »
Ett litet sidospår. För ett tag sedan såg jag en slags elektrisk halmhack som jag blev sugen på. Det är alltså ett alternativ till de gamla handvevade halmhackarna som fanns, snarare än något man sprider halm med. Kanske ett vettigare alternativ för en alternativare som vill spara sin kropp?

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #6 skrivet: 01 nov-14 kl 21:20 »
Jepps, sån har vi nu för att hacka med. Den blåser iväg halmen en bit den också, vet ej hur långt för vi blåser bara in det i ett förråd som vi plockar ur vartefter vi behöver.
Fungerar som att ösa in i en hökanon, dvs bara man öser in lagom mycket så går det smidigt. Men inget som jag ser som ett alternativ till att strö eftersom man då måste ösa och flytta kubik efter kubik med halm, och dessutom vrida på utblåset hela tiden samt justera upp och ner för att blåsa lagom långt och sprida ut det.
En höfördelare som sprider ut halmen och blir madam av en vanlig rundbalsupprullare finns det folk som funderar på, ska bli spännande att se om det fungerar så bra som vi hoppas.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #7 skrivet: 02 nov-14 kl 21:51 »

Har man sen behov av att sprida både någon halmbal på djupsträbädd och några ensilagebalar per vecka på foderbord samtidigt som man inte har 48 timmar per dygn så är det inte fel att använda maskiner när man kan.

Hur många halmbalar sprider du ut i din ligghall? För nu låter det som du bara har EN halmbal per år,  i texten ovan.. vilket knappast motiverar ett inköp på 80 tusen. Hyr in folk istället.

Sen har jag noll erfarenhet av ensilagebalar, men trodde man la sådana i rundbalsgrindar, och inte på foderbord. Alltså finns inget behov av att sprida ensilage.
Annat alt är att utfodra med hö, så  kan fåren ströa själva om du skaffar ett foderbord/häck/rundbalsgrind där det blir mycket spill.

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #8 skrivet: 03 nov-14 kl 09:29 »
Nej det är inte bara en, jag skrev att jag sprider några stycken halm och ensilagebalar per vecka.

Och generellt om ensilagebalar så används dom till mycket fler sätt än att bara sätta i en ensilageställning.
Lägga på foderbord är ett vanligt sätt, att lägga i fullfoderblandare är ett annat användningsområde.

Att strö med hö låter inte lyckat på något sätt.

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #9 skrivet: 03 nov-14 kl 20:02 »
Hur många får har du som funderar på att köpa en maskin för minst 80 000kr som blåser ut halm i ligghallen? Måste ju vara flera hundra stycken?
Jag kan garantera att det finns inte en enda användare på alternativ som äger en maskin som sprider halm… de flesta här på "fårtavlan" har bara några får på hobbynivå.
Jag visste inte ens att det fanns maskiner för att sprida halm.
Jag har en Jentail bogserbar 2bals funkar super används både till halm och ensilage,visst jag har 500 tackor,men jag har också 3 st fyrhjulingar och det behövs inte .MEN det är kul att ha.
Olivia ,man kan undra varför många bönder inte har råd (eller inte vill använda skattade pengar ) till att köpa en fin personbil när de har traktorer för miljonbelopp för att sköta 30-40 nötkreatur.
Johan

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #10 skrivet: 03 nov-14 kl 20:27 »
När du växlar mellan halm och ensilage, gör du det när en bal är slut eller tar du ut en halv bal? Med så många djur anar jag att du har så stor omsättning på balar så du gör slut på dom.

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #11 skrivet: 05 nov-14 kl 17:55 »
Jag kör slut på den.
Har du provkört en rivare ?.
Det gäller att vara koncentrerad om man skall få det att flyta ,hålla riktningen på utblåset ,traktorns riktning och div annat.
Jag blåser ensilage i hemmabyggda foderhäckar till tackorna vilket är svårt mot att blåsa ut på rullfoderbord har 2 st 100 m  bord från knarrhult till vinterlammen .Men tycker inte de är värda pengarna ca 110 000 kr st för ca 10 år sedan.Man kan snickra många häckar för de pengarna.
En bra rivare och en lastmaskin med bra sikt är värda varenda krona om man har många djur.
Får mardrömmar när jag tänker på de Keenan mixervagnar jag hade tidigare ,bara dieselkostnaden blev man ju chockad av.
Johan

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #12 skrivet: 05 nov-14 kl 18:15 »
Nej har tyvärr inte det, tänkte att vid spridning på djupströbädd så kör man sakta rakt fram på skrapgången eller utanför foderbordet och riktar utblåset upp och ner och upp och ner osv eller så har man tur och hittar en höjd på utblåset som strör hela djupströbädden, smalare bädd borde öka chsnserna att en inställning löser hela djupet.
En bogserad är vad som är aktuellt beroende på traktorstorlek och tipprisk.

Att lägga ensilage på foderbord trodde jag var "lika lätt", dvs köra bredvid foderbordet och blåsa ut, tjockleken på strängen man lägger styrs av hur sakta man kör traktorn.

Du får gärna förklara ev problem, jag har som sagt inte kört någon rivblås.

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #13 skrivet: 05 nov-14 kl 18:35 »
Foderborden rullar  hela tiden sakta jag parkerar nära med rivaren och blåser ut på bandet satt upp 2 sidoplåtar där jag blåser på ensilaget .
Halmen sprider jag genom att köra sakta i gången och ha riktningen ganska högt upp så blir spridningen bra sedan vänder jag och kör andra sidan , och sedan ändrar jag riktningen närmre och lägre och kör ett varv till. (hoppas du fattar,är inte så bra på att förklara)
Flyter det på så forar jag ca 6,5-7 ton ensilage och ströar på ca 5 timmar.Ca 13-1400 djur.Ger tackorna 1 gång per dag och lammen 2 gånger per dag.

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #14 skrivet: 05 nov-14 kl 19:20 »
Det låter som att du har djupströbädd på båda sidorna om där du kör?
Dvs från dna långsidan är det djupströbädd, skrapgång, foderbord, körbana, foderbord, skrapgång, djupströbädd, stämmer det?
Hur djup/bred är ströbädden?
Hur djup/bred är skrapgången?
Hur många kvm ströbädd har du totalt?
Hur ofta strör du?

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #15 skrivet: 05 nov-14 kl 20:38 »
Vi har provat ett par varianter, men till nötterna då. Där funkar det sådär, tycker jag. Dels blir det mycket yrande och partiklar i luften när man strör, och dels blir det svårt att få till en bra bädd när det är hackat. Det blir liksom för smått.

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #16 skrivet: 05 nov-14 kl 23:03 »
Vi har provat ett par varianter, men till nötterna då. Där funkar det sådär, tycker jag. Dels blir det mycket yrande och partiklar i luften när man strör, och dels blir det svårt att få till en bra bädd när det är hackat. Det blir liksom för smått.

Om man har öppen byggnad och smal bädd som man kan strö på en vända, blir det farligt mycket dam då?

Om man inte har hackad halm i balarna så kommer det väll inte ut hackad heller?
Jag visste inte att det var inbyggd hack i rivarna?
Jag förstår att halmen måste vara längre för att orka bygga något

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #17 skrivet: 06 nov-14 kl 15:19 »
I de vi har haft så är det inbyggd hack, och det tror jag är så i de allra flesta. Vi använder vår i boxar som är på rad under tak, men med öppen långsida, och jag tycker definitivt det blir för mycket damm, trots att vi strör på en vända. Har jag kalvar där så använder jag inte ströaren, tror inte det vore nyttigt alls för dem.

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #18 skrivet: 09 nov-14 kl 14:09 »
Jo ni har så rätt, jag kollade med några av dom säljarna jag kollat med tidigare och det var hack i dom.
Synd att det alltid är någon nackdel med alla typer...fingerspridarna kräver att man lägger rullen åt rätt håll (ingen rivare, endast upprullningsfunktion), annars hade jag nog valt en sån istället. Att hitta det när det är mörkt kan inte vara det lättaste och roligaste. Ska man dessutom lasta med fingerspridarens egna arm så är det ju lite trixande att vända och hämta från andra hållet istället. Chansen är ju 50% att man gör rätt men 90% att man alltid kommer från fel håll :)

Hur upplever ni sjukdomar hos djuren där ni strör med rivare/hackare som blåser iväg halmen? Har sjukdomar ökat eller tillväxten minskat eller något annat som kan bero på damm vid ströningen?

Vet in några andra maskiner för sånt här förutom Altecens fingerspridare och den engelska spread-a-bale som tyvärr är för stor för min lastare anar jag, så det funkar tyvärr inte när man inte har en stor lastmaskin att montera den på.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Sprida halm på djupströbädd för får
« Svar #19 skrivet: 09 nov-14 kl 14:37 »
När du tar av nätet på balen ser du vilket håll den är rullad
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser