Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getstängsel  (läst 3572 gånger)

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
getstängsel
« skrivet: 23 nov-14 kl 17:50 »
Hehe. Inte finns det sånt, jag vet ;-)
Men om man nu ska köpa eltråd som tål och är hyfsat enkelt att flytta på/snurra ihop igen, vilken skulle ni rekommendera då?

Det är så att killingen som nu är 7 månader är så ensam med bara mamma som sällskap.
Hon ropar efter mig varje dag, typ hela tiden.
Jag ska köpa en till kompis till dom, förhoppningsvis blir hon mer nöjd då.
Jag ska också ge dom en stor hage samt så får jag väl hämta ris i skogen åt dom... Eftersom hon verkar vara allmänt aktiv (hon är jämtget, men min kompis Göinge i samma ålder är inte alls så aktiv), så får hon också promenader och jag ska se om jag kan klicka in henne på morötter...;-)

Tänk vad svårt det kan vara att tillfredsställa allas behov i ett hushåll...

Gethälsningar! Idun med familj

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: getstängsel
« Svar #1 skrivet: 23 nov-14 kl 17:55 »
Ja för eltråden jag haft hittills hade gått av på flera ställen såg jag när jag snurrade ihop den igen.
Och jag kan bara använda plastpinnar eftersom jag bor på ett berg, till getternap glädje men till mitt förtret...;-)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: getstängsel
« Svar #2 skrivet: 24 nov-14 kl 21:01 »
Hon ropar kanske efter herrsällskap  :-[ Metalltråd tycker jag är hopplös att hålla på med när de varit i väder o vind och efter ut sättning och upprullning ett par gånger. Mer lämplig att ha som permanent uppsatt elstängsel tycker jag. Använder elrep/snöre när jag sätter tillfälliga avgränsningar med plast pinnar. Vad gör dina med plastpinnarna?   ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: getstängsel
« Svar #3 skrivet: 25 nov-14 kl 13:24 »
Elrep och elband är egentligen inget vidare, de leder ström dåligt, och ofta går de små ledande trådarna av när en håller på och rullar ut och rullar ihop tråden för att göra en tillfällig hage...men det går ju inte att använda redig metalltråd/vajer till sånt, då en har inget att välja på.
Hur ser det ut där du har dina getbeten, NettanPlettan, är det berg precis överallt? Om det finns lite jord här och var går det att sätta upp permanenta stängsel med hjälp av stöttor, stöttor och åter stöttor, samt tätt nerslagna stolpar (om de inte går att får ner djupt). Om det verkligen bara är berg högt och lågt går det att ställa t ex bildäck med fälg på berget och fästa stängselstolpen i centrumhålet på fälgen. Ett annat alternativ är att använda köpta eller egentillverkade betongklumpar där det går att fästa stolpar (OBS! Gjut inte ner trästolpar i betong, då ruttnar stolparna på ett litet kick!).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: getstängsel
« Svar #4 skrivet: 30 nov-14 kl 22:35 »
Hej!
Jo jag menade att till getternas glädje bor vi/dom på ett berg:-)
Bildäck var en bra idé!
Ok men då vet jag lite mer hur det ligger till med dom olika trådarna.
Eftersom jag lite är i flyttagen så blev det en jättestor tillfällig permanent (!) hage med det jag hade. Så får dom åka på sommarbete när det blir grönt istället, jag är lite i flyttagen så jag undviker helst att göra alltför mycket pengar och jobb på just hagen.
Jo. Det är nog lite herrbesök hon ropar efter också, herregud vad dom skrikit idag - jag gick ut och satte mig med en termos i boxen hos dom så att grannen kunde byta däck på sin bil ifred xD

Tack för tipsen!

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: getstängsel
« Svar #5 skrivet: 14 dec-14 kl 17:10 »
Hej!
Vi har sånnahär fjäderstålstolpar som man sticker ner i borrade hål i berget. De håller säkert bättre än plast. Har dock inte testat plaststolpar.

http://www.bole.nu/Hem/Produkt/sv-SE/1310260/Fjaderstalstolpe-120-cm-tradhojd.aspx

 

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: getstängsel
« Svar #6 skrivet: 17 dec-14 kl 19:15 »
Tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser