Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammaldags vedstuga?  (läst 7533 gånger)

Utvandraren

  • Inlägg: 21
Gammaldags vedstuga?
« skrivet: 15 apr-07 kl 19:52 »
Hej! VIlket trevligt forum! Jag bifinner mig i Nordamerika, och undrar om någon kan hjläpa mig att forklara för mina vänner här hur man bygger en gammaldags vedstuga?'
  Jag har ju bara hört av gammalt folk.

Hasse

  • Gäst
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-07 kl 20:23 »
Vad menar du med vedstuga? Menar du cordwood house möjligen? Det finns några stycken sådana i USA. Själv har jag sett ett enda, i Värmland, halvt förfallet.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 20:48 »
min första tanke var om du menar VEDBOD där man förvara ved?
(i vissa byar kallas ju det för "widustugu" översatt vedstuga)

Utvandraren

  • Inlägg: 21
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #3 skrivet: 16 apr-07 kl 20:25 »
Näää... Min salig fader visade mig en gång hur man gjorde. Men jag var så liten då.  Han staplade vedträna. till en rund "stuga", som var konstruerad så att regnvattnet skulle rinna av. Han sa med stolthet i rösten att om man tar sin dagliga ved nere i "stugan", så håller "taket"" ganska länge innan det rasar in, och man har torr ved under stor del av säsongen.  Som ett komplement till den riktiga vedboden som förstås också var full i det gammaldags hushållet! Han lät mig vara med och bygga en, men jag minns bara delvis hur vi gjorde... Och nu skulle jag visa min värd här... Hans staplar är fyrkantiga, och måste ha en skiva överst som regnskydd.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #4 skrivet: 16 apr-07 kl 20:37 »
jag har sett på en gård i en annan by här, att de har bara runda staplar, ser lite lustigt ut...men om det är exakt byggt på det viset du beskriver vet jag inte..
skulle vara kul om du kom på hur det gjordes och berättade sen.

jenses

  • Gäst
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #5 skrivet: 16 apr-07 kl 21:32 »
I Tyskland har de förr varit ganska vanligt under namnet "Holzmiete"
... här ... hittar du en byggbeskrivning.

Utvandraren

  • Inlägg: 21
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #6 skrivet: 17 apr-07 kl 05:45 »
Ahh, härliigt! Just som på bilderna såg faderskapets vedstuga ut, fast han började med vedträn som  underslag (för luftspalt), och så lät han väggen luta utåt den första biden för att det skulle bli ännu bättre regnskydd. Nu ska jag försöka deschifrerra texten från tyska till svenska och sen till engelska. Kommer att ta sin tid. Men bilderna kommer ju min värd att kunna se utan översättning! :) :) Tack!

jenses

  • Gäst
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #7 skrivet: 17 apr-07 kl 09:15 »
Jå, i texten står inte så mycket mera än du kan se på bilderna  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #8 skrivet: 18 apr-07 kl 07:40 »
Å så fina!
« Senast ändrad: 18 apr-07 kl 07:41 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #9 skrivet: 19 apr-07 kl 12:23 »
Jag bygde en liten rund vedstack ett år. Veden torkar visserligen bra, och den såg riktigt tjusig ut... Men, jag är lite tveksam till att försöka gräva sig in i stacken och ta ut veden inifrån så att "taket" är kvar. Känns tämligen livsfarligt. Och det är trist att få snö i veden!


Utvandraren

  • Inlägg: 21
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #10 skrivet: 20 apr-07 kl 23:16 »
Jaha, nu har jag tittat lite närmare på bilderna. De är ju jättefina! Den "vedstuga" som jag var med och gjorde var  mycket mindre, man kan nog säga ungefär den iner ringen bara, och ddt gör ju ganska mycket i volym. Och så var som sagt botten lite mintre, indragen. Hela konstruktionen blev som ganska klotformad. (Fast jag minns Farsans tak som brantare) Och så hade vi ingenting under, ingen presening. Bara underslag av vandliga vedträn. Och om jag fattat rätt ur texten på Tyska, så ska man vara stolt efteråt, och det var vi!!! :)

Om jag sen fattade rätt, så ska man ta ur vedboden i första hand, men när det är slut där, får man börja med en vedstuga. Då ska man inte ta av den regnvåta veden på "taket" utan nere på sidan, pillar man ut ett vedträ i taget, försiktigt så att taket ligger kvar. Om man är försiktig, så kan man hålla på  och ta torr ved där ganska länge innan taket rasar in på den sidan, då börjar man ett nytt hål på en annan sida. Sen när alltihop har rasat, då måste man finna sig i det, men det går att fördröja. Snö eller regn på ved, hu!

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #11 skrivet: 21 apr-07 kl 09:28 »
Jag byggde "vedstugor" med min morfar när jag var liten. Vi började med ett plankrust i botten istället för pressening som på bilden men det funkar säkert lika bra med det. Veden som var i traven var inte avsett att andvändas den säsong som den staplades utan fick ligga på tork i ett år för att andra året plockas in i vedbon.

Citera
lät han väggen luta utåt den första biden för att det skulle bli ännu bättre regnskydd.

Jag fick lära mig att man ska sträva efter lutning innåt eftersom veklabbarna torkar utvändigt först och man då får en lutning utåt av sig själv och stacken blir rak och fin. Om man gör tvärt om tror jag det finns en stor risk att stacken rasar.

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
Re:Gammaldags vedstuga?
« Svar #12 skrivet: 21 apr-07 kl 10:07 »
Det verkar inte framgå på bilderna i länken ovan att man ska armera stacken. Detta gär man genom att lägga långa slanor som går genom hela stacken. Dessa håller ihop det hela så att den inte riskerara att rasa ihop.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, isa, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser