Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ha flera raser (totalt 5 höns)  (läst 1362 gånger)

zigurdsson

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
Ha flera raser (totalt 5 höns)
« skrivet: 18 feb-17 kl 17:14 »
Min kommun säger att jag får ha 5 hönor. Tycker ni då att jag ska ha 5 hönor av samma ras eller kanske 2 av en ras och 3 av en annan eller kanske ha 2+2+1 av olika raser. Tänker typ 2 Isbar, 2 Blomme och 1 Barnevelder/welsumer

Tankar?

Får stor färgvariation på ägg. Samtidigt är det viktigaste att hönsen mår bra.


azawakh

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Ha flera raser (totalt 5 höns)
« Svar #1 skrivet: 18 feb-17 kl 20:51 »
Jag har 12 hönor (plus några tuppar) och jag har totalt 7 olika raser. Funkar alldeles utmärkt. Försök dock att köpa alla hönorna från samma ställe alternativt kläck själv.

Dezdemona

  • Inlägg: 496
    • Halland
    • Hispig husägare
SV: Ha flera raser (totalt 5 höns)
« Svar #2 skrivet: 19 feb-17 kl 09:45 »
Har du ändå inga planer på att skaffa tupp så tycker jag inte det finns några nackdelar med fler raser, så länge de har sällskap av någon av sin egen sort brukar det gå bra. Däremot är det tråkigt (tycker jag) när man vill ha kycklingar och det bara blir en drös blandraser.
ofrivilligt hönslös

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ha flera raser (totalt 5 höns)
« Svar #3 skrivet: 19 feb-17 kl 10:11 »
Det är , inte nödvändigt,  men BRA, om de är av ungefär samma storlek.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

docydry

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Ha flera raser (totalt 5 höns)
« Svar #4 skrivet: 21 feb-17 kl 02:11 »
Läste nånstans att höns brukar hålla sig i grupp med sina rasfränder och det stämmer för alla våra höns i alla fall. Vi har 14 höns av sju olika raser och alla går i par med den andra av samma ras. De som kommer från samma uppfödare eller som vi kläckt samtidigt går delvis tillsammans men rasen verkar vara mer avgörande åtminstone för våra höns. Jag skulle alltså säga att tre av en ras och två av en annan vore bra.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ha flera raser (totalt 5 höns)
« Svar #5 skrivet: 21 feb-17 kl 09:27 »
En sak man ska undvika är att ta EN höna som inte får en kompis med sig som hon känner. Köp 2+3  eller helst alla från samma ställe. Och då inte bara samma gård, utan som har gått i samma flock. Många uppfödare har ju raserna separerade.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ha flera raser (totalt 5 höns)
« Svar #6 skrivet: 21 feb-17 kl 14:55 »
Vissa raser kan bli lite väl mobbade och vissa är lite vassare än andra. Men det är skillnad på individer inom samma ras också, så som vanligt kan man inte bara gå på ras.

Här har vi bl a Holländsk hätta som lätt drabbas. Tror det är Hedemororna som är de vassaste.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser