Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljefläck på golv  (läst 5420 gånger)

uppraft

  • Inlägg: 9
    • Uppland
Oljefläck på golv
« skrivet: 30 aug-15 kl 20:35 »
Köpt ett torp, och ett av rummen har enligt uppgift använts som cykelförråd/verkstad. Det har kommit ut olja på de obehandlade golven. Det ser i princip ut som vattenfläckar men är ej fuktigt, säg att det hände för typ 50 år sedan. Fläckarna är typ 2 st 20x30 cm.

Hur bör jag behandla detta? Jag har tänkt använda linoljesåpa på golven. Riskerar jag att sprida fläckarna om jag går på direkt med linoljesåpa? Börja med att punkt-markera skurning där några gånger innan jag tar hela golvet? Något annat medel?

Tack på förhand!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Oljefläck på golv
« Svar #1 skrivet: 30 aug-15 kl 21:29 »
Skura med någonting som verkligen löser upp mineralolja, snarare än att bara smeta ut den som det finns risk för med såpa.

Ett problem med såpa är att det bara är inom ett ganska litet temperaturområde, som dessutom är olika för olika slags såpor, som den verkligen löser olja och fett effektivt. Och om man ska lyckas skura bort olja från ett golv gäller det att både golvet och skurvattnet har en temperatur som såpan trivs med.
Ett sätt att ta reda på den där temperaturen är att blanda ett prov av såpan med hetvatten (kanske 5-10 % såpa i vattnet), låt sedan vattnet kalla långsamt medan du mäter temperaturen, den temperatur där det blir grumligt är såpans s k titer. Från denna temperatur och 5 eller möjligen 10 grader uppåt är såpan optimalt fettlösande.
Vill man vara på den säkra sidan kan man värma såpvattnet en gång till och kolla att grumlingen försvinner vid samma temperatur då den kom vid första avsvalningen.

Jag skulle nog ge mig på oljefläckarna med varmvatten och något modernt allrengörings- eller miljöavfettningsmedel.  Kanske göra en provskurning först på skräpvirke som man har hällt ut motorolja på, för att se vad som fungerar bäst.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Oljefläck på golv
« Svar #2 skrivet: 31 aug-15 kl 07:37 »
Jag gissar att träet sugit upp oljan rejält djupt. Därför går det förmodligen inte att skura bort annat än det allra yttersta, om ens det.
En snygg trasmatta :) ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

uppraft

  • Inlägg: 9
    • Uppland
SV: Oljefläck på golv
« Svar #3 skrivet: 01 sep-15 kl 22:08 »
Tack för tipsen, och informationen om såpa. Jag ska testa mig fram och rapporterar sedan mina erfarenheter.

 

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Oljefläck på golv
« Svar #4 skrivet: 02 sep-15 kl 09:06 »
Lägg på en blöt trasa med  något som löser olja, tex lacknafta. Lägg plast över så inte allt bara dunstar. Oljan KAN extraheras upp i trasan, som byts då och då. Det KAN också gå åt skogen så att fläcken sprider sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser