Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta tillvara pumpa och zucchini  (läst 26672 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Ta tillvara pumpa och zucchini
« skrivet: 27 jan-11 kl 15:13 »
Jag sitter och kollar på fröer och funderar över vad det är jag ska odla till våren. Zucchini är givet, blir nog både en grön och en gul variant, och så har jag fastnat för en vintersquash också. Men så började jag kika på pumpa. Det är ju himla gott, och eftersom jag äter lchf så måste jag försöka hitta på nåt att ersätta all potatis som jag har levt på förr om åren. Men hur tar man tillvara pumpa på bästa sätt så att man kan äta den ända fram på vårvintern? Går det att frysa den?
Zucchini har jag samma funderingar på. Hur ska jag göra för att inte föräta mig på den på sommaren/hösten och sen stå utan på vintern?
Vintersquashen är ju lite enklare. ;)

Och sen funderar jag på om det går att ta tillvara fröer efter zucchini och pumpa. Måste man spara några stycken att mogna extra länge för att kunna skörda frön? Zucchini ska man ju skörda medans dom är ganska små, så från dom kanske det blir svårt att skörda frön, eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #1 skrivet: 27 jan-11 kl 21:42 »
Ingen?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #2 skrivet: 27 jan-11 kl 21:46 »
Pumpafröer vet jag funkar det har jag gjort i flera år, tror det funkar likadant för Zuccini- fröer! Det är bara att prova sig fra,. Lycka till!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Lenaaxel

  • Inlägg: 107
  • För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #3 skrivet: 27 jan-11 kl 22:34 »
Det går alldeles utmärkt att torka zuccini. Dela den på längden, ta ur kärnorna om de är stora och skär halvorna i  cm-tjocka skivor. Jag har torkat i ugnen på ca 50° och sen får man känna sig fram. Skivorna ska inte vara knastertorra utan ha en liiiiten seghet kvar. Förvara i glasburkar. Sen är de jättepraktiska att slänga ner i grytor, soppor osv. Behöver inte ens blötläggas innan om de ska ner i varma rätter.

Att frysa funkar utmärkt också.  Jag brukar förvälla zuccinin ett par minuter innan.

Men torkning är min favoritmetod för allt från purjolök till kålrötter numera. Energisnålt och utrymmesbesparande (om inte ugnen är på för länge förstås  :-[). Det finns bra böcker på biblioteket om torkning.

Jag har gjort en egen torkmaskin av fem plastfack för kontor och en gammal kupévärmare från loppis. Mycket effektiv.

Lycak till!

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #4 skrivet: 27 jan-11 kl 22:48 »
Jag fryser pumpan. Gröper ur det blöta innanmätet, sedan tärnar jag "köttet" och fryser in i påsar i lagom mängd. Perfekt att ha i grytor, till soppor, att göra i ugn etc.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #5 skrivet: 27 jan-11 kl 23:30 »
Hur blir zucchinin efter man tinar den igen? Jag brukar steka den och äta till fisk och kött, men jag är lite rädd att den ska bli soggig efter den varit fryst. Nån som vet?

Jag ska absolut prova mig fram med fröerna. Blir ju så himla mycket billigare att ta tillvara dom själv än att köpa nya...  ::)

Schysst att man kan frysa pumpa.  :D Då får det nog bli några såna plantor också, på prov.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #6 skrivet: 28 jan-11 kl 07:59 »
Vinterpumpa och vintersquash har hårdare skal än sommardito. De kan förvaras torrt, i rumstemperatur eller något svalare, men helst inte kylskåpskallt i minst 6 månader om man vänder dem ibland, och äter dem som ev börjat mjukna. Då får man färsk pumpa nästan hela året.

Pumpor korsbefruktar sig ganska sällan, men vill man vara säker får man sätta påsar över honblommorna och pollinera själv. De måste vara mogna, så avsätt en planta av varje sort till fröproduktion och låt några pumpor/squash bli fullmogna. Du kan skörda småpumpor först en period, men när du låter några mogna helt så brukar produktionen minska. Tänka på att det måste vara stabila sorter, inga F1-hybrider, då blir fröna inte bra, antingen blir avkomman väldigt ojämn, eller så kan grobarheten vara dålig.

Tänk på att plantorna snabbt blir stora, så förodla inte för tidigt. Beroende på var du bor så är det bäst att så i stora krukor, 1-2 l, 1-2 frön per kruka, ca 4-6 veckor före utplantering, som brukar vara början-mitten av juni. Ha fiberduk och/eller byggplast i beredskap för ev frostnätter i början och slutet av odlingssäsongen, de är hemskt frostkänsliga. Skörden ökar markant om man kan förlänga säsongen med skydd.

Det finns två typer av växtsätt, dels de som växer som en buske, samlat, de behöver ca 1/2 m2 per planta om man täcker med gräsklipp och ger lite extra kompost, annars behöver de 1 m2. Sen finns det de som växer med långa rankor. De tar hur mycket plats som helst, om man inte har spaljé/ställning till dem, då kan man leda upp rankorna där, blir väldigt platseffektivt. Tänk på att skörda frukterna små i detta fall, annars kan de knäcka rankorna. Ska du ta frön får du lägga ner en ranka på marken, eller göra påsar som man gör till t ex meloner, som du hänger upp frukterna i när de växer.

Till soppor och pajer kan man riva fruktköttet och frysa, blir helt ok.

Pumpor/squash är fantastiska, kan användas till allt möjligt och är lätta att odla. Enda problemet är sniglar, främst när plantorna är små. Så skydda dem väl och förodla lite längre i kruka om du har mycket sniglar.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #7 skrivet: 28 jan-11 kl 12:55 »
Tack för ett bra svar!  :-*

Jag tänkte så direkt i varmbänkar, så det blir ingen förgrodd inomhus. Har precis hur mycket gödsel som helst att fylla dom med, så det borde bli varmt och gott redan i maj. ;)

Smart att riva pumpan, då tar den ju mindre plats i frysen.  :)

Okej, då ska jag försöka hitta sorter som växer buskigt. Blir nog bara krångligt att försöka spaljea upp rankor...

Jag tänkte bygga mindre, portabla poly-tunnlar som jag kan sätta över varmbänkarna till hösten, som ett extra skydd för frosten. Den brukar ju kunna komma rätt tidigt här uppe.  ::)

Detta ska bli väldigt spännande!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #8 skrivet: 28 jan-11 kl 14:18 »
Det går även att lägga in zuzzinin som gurka , eller marinera den .
Välj ett recept för asiagurkor de brukar stämma bäst .

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #9 skrivet: 28 jan-11 kl 17:26 »
Det går även att lägga in zuzzinin som gurka , eller marinera den .
Välj ett recept för asiagurkor de brukar stämma bäst .

Jättegoda inlagda och enkelt att göra.
Jag använder ofta i grytor och gratänger också!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #10 skrivet: 28 jan-11 kl 18:28 »
Vill man rosta pumpafrö så är Nakenfröpumpa perfekt.Den har extra mycket frö för ändamålet men övriga delar av pumpan används som vanligt till ugnsbakning, soppa , paj mm. Torka kärnorna och  och när du vill kan du blanda dessa med olja och salt och ugnsbaka i långpanna.

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #11 skrivet: 08 feb-15 kl 09:45 »
Jag hade hallowinpumpa, en annan pumpa och vanlig grön zucchini bara låg frostfritt. använde det sista nu i januari. i kylskåp håller det sig inte och jag vände på dom ibland. Jag har också syrat gjort som salladsburkar lagom att äta upp på en dag, lite varierande resultat men det mesta blev gott. då blandade jag gurka zucchini tomat lök som jag skurit i bitar eller skivor lite salt och vatten

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #12 skrivet: 10 feb-15 kl 18:46 »
Vintersquash och pumpa (vad som är vad verkar inte vara helt självklart) är helt fantastiskt lätt att lagra. Jag har en hel del pumpor kvar sedan i höstas och de verkar hålla sig bra. De ligger i rumstemperatur och ljust. Ingen har blivit dålig än utom en som min syster fick.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

nea87

  • Inlägg: 28
    • Östergötland
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #13 skrivet: 26 feb-15 kl 19:22 »
Runåberg fröer har en vintersquash som heter" kroshka" som ska vara lättodlad och som går att lagra upp till 14 månader!!!! ska prova i år...
"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #14 skrivet: 09 aug-15 kl 23:17 »
Runåberg fröer har en vintersquash som heter" kroshka" som ska vara lättodlad och som går att lagra upp till 14 månader!!!! ska prova i år...

En sådan vill jag också testa odla, det får bli till nästa år. Puttar iallafall upp denna tråd för nu är den högaktuell igen:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

 

elinmarie

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #15 skrivet: 02 sep-15 kl 07:39 »
Mjölksyrad zucchini med vitlök är fruktansvärt gott!

Britttis

  • Inlägg: 37
    • Dalarna
SV: Ta tillvara pumpa och zucchini
« Svar #16 skrivet: 27 sep-15 kl 09:18 »
Runåberg fröer har en vintersquash som heter" kroshka" som ska vara lättodlad och som går att lagra upp till 14 månader!!!! ska prova i år...

Vi har odlar Kroschka. Dock har vissa pumpor synligt korsat sig (orent frö?). Ska bli spännande att se hur länge de håller...

Hos oss korsar sig pumpor hej vilt om de får möjlighet. Vill vi ha sortrent frö är det påse och handbefruktning som gäller. Dock korsar sig inte de olika sorterna av pumpa/squash med varandra - ha koll på latinska namnet  ;). En typ av varje latinskt namn går bra att fröodla förutsatt att grannen inte har några också...
Mångsysslare med 1500 kvm grönsaksland, djur, jordkällare och stort välfyllt skafferi på höstarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser