Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm med ostabilt knä  (läst 1922 gånger)

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
lamm med ostabilt knä
« skrivet: 18 apr-15 kl 09:55 »
Hej! Ett av lammen som föddes igår kväll har ett bakknä som viker sig utåt lite nu och då. Ser allmänt ostabilt ut. Har inga problem att gå men det syns ju att allt inte står rätt till i benet. Någon som har varit med om liknande? Kan det vara nått som växer/går till sig eller är det inget att göra för den lille? :-\ tacksam för tips och råd!

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: lamm med ostabilt knä
« Svar #1 skrivet: 18 apr-15 kl 21:35 »
Be en veterinär kolla kanske? Nu gissar jag bara... kan det vara en stukning som blir bättre om benet/knäet lindas? Verkar lammet ha ont? Kanske ska lammet bara ges lite tid för att få lite muskler som stabiliserar benet? Som sagt gissningar...

Jag fick ett lamm för ett par år sedan med ett missbildat ben. Hon hade för kort sena i ena frambenet och så växte det ut små mjuka klövar på några märkliga ställen längs benet. Vet. sa att jag skulle ge henne en vecka och sen göra bedömning behålla eller inte. Hon led inte, men kunde inte räta ut benet för att stödja på det. Hon hoppade istället glatt runt på tre ben. Hon fick den sommaren och sen slaktade vi henne när vi märkte att hon inte mådde bra längre, när hon blev för tung för att orka gå på tre ben.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: lamm med ostabilt knä
« Svar #2 skrivet: 18 apr-15 kl 22:50 »
Har varit med om att föl föds med helskumma benställningar. Men det stabiliserar sig efterhand som de växer. Bör vara samma med lamm. om den kan gå skulle jag inte varit orolig.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: lamm med ostabilt knä
« Svar #3 skrivet: 19 apr-15 kl 00:11 »
Okej tack, hon kan helt klart gå och ser inte alls ut att ha ont eller är besvärad av det. Tycker redan nu efter en dag att det ser bättre ut så förhoppningsvis blir det bättre och bättre :) 

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: lamm med ostabilt knä
« Svar #4 skrivet: 22 apr-15 kl 01:54 »
Hade heller inte varit orolig 
Men man vet aldrig så en uppdatering om vad som hänt nu fler dagar senare är av intresse  :)
                         MvH  Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: lamm med ostabilt knä
« Svar #5 skrivet: 22 apr-15 kl 12:12 »
uppdatering :) lammet ser nu helt normalt ut och skuttar omkring med sina kompisar  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser