Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förstagångs-höns  (läst 3272 gånger)

Zanna_

  • Inlägg: 7
    • -
Förstagångs-höns
« skrivet: 15 mar-17 kl 13:29 »
Hej, jag har äntligen övertalat sambon att låta svärmor få ha sina ägg i fred så nu ska vi också skaffa höns  :D Han håller just nu på att skissa ihop idéer inför hönshuset medans jag kollar på raser, bra fördelning tycker jag :) Jag har inte haft egna höns själv, men arbetat en del med dem tidigare. Jag har läst hur mycket som helst känns det som men vill ändå kolla med er här :) Jag har alltid velat ha cochin, och kollat lite på dvärgrasen nu. Men även fastnat för dvärg wyandotte då jag tycker att dom är så otroligt vackra!!

Det är framförallt för äggproduktionens skull men även som sällskap och för att höja mysfaktorn på gården. Det vore även ett plus längre fram om det är gott kött på dem (när/om kycklingar skulle komma osv, hoppas ni förstår vad jag menar :) )
Jag har ingen erfarenhet av att föda upp kycklingar, men ser det som något längre fram. När jag läser, och letar efter höns till salu är det äggkläckningsmaskiner högt o lågt?! Överlever de ofta in om hönan själv får ruva dem och att de är kvar i hönshuset? Eftersom jag inte kommer hålla på med någon avel på det sättet. Endast för "eget bruk".
Jag hoppas kunna hitta en/två vuxna grupper nu till våren. Vi hade tänkt oss 5-10 hönor inkl 1-2 tuppar.

Vilken/vilka raser skulle du rekommendera att börja med när du läser mitt kanske något luddiga inlägg?
Jag är mycket tacksam för svar!


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Förstagångs-höns
« Svar #1 skrivet: 15 mar-17 kl 14:02 »
Om du vill ha en ras som är lättskött, tålig och okomplicerad så är dvärgwyandotte perfekt. Dessutom vacker, smart och trevlig.
De värper bra när de värper och äggen är stora för en dvärgras. Ungtupparna går utmärkt att äta. De kan vara lite väl duktiga i ett avseende, nämligen att man blir översvämmad med kycklingar om man inte passar dem. Detta jag skrivit gäller Min variant, den svartbandade. Det kan vara stor skillnad mellan de olika färgerna.
Om du vill ha en ras som är gullig och stillsam, men kräver en hel del pyssel på grund  av sin exteriör och fjäderdräkt, då är det dvärgkochin som gäller.
Jag har mångårig erfarenhet av dessa raser, (plus ett par till)  andra  raser uttalar jag mig inte om.  Tyvärr  kommer många med  bestämda synpukter fast de bara haft  en ras, eller ens höns, en kort tid.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

  • Gäst
SV: Förstagångs-höns
« Svar #2 skrivet: 09 maj-17 kl 22:26 »
Lohman eller broiler, allt annat är inte seriöst.
Du får både ägg och kött av bägge, välj vad du vill hamest av.

Har du äggkläckare välj lohman, dom ruvar inte, mendom sprutar ut ägg och det blir många små kycklingar, som du kan slakta och äta på hösten.
Plus att dom värper året om, om du matar dom ok.
Äter lite mat i jämnförelse med broiler.

Svårt val, jag valde broiler, eftersom dom har plats att springa fritt över större område, som broiler vill och behöver för att må bra.
Dom vill gärna springa runt och leka, men deras stora kroppar orkar inte vad hjärnan vill, plötsligt lägger dom sig och kippar efter andan, eftersom den stora muskelmassan behöver mycket syre.
En idrottande broiler äter även väldigt mycket.
På bilden äter hönan en mus.

« Senast ändrad: 09 maj-17 kl 22:32 av köttkyckling »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Förstagångs-höns
« Svar #3 skrivet: 10 maj-17 kl 00:39 »
Broiler är utstuderat djurplågeri, så välj inte sådana. Lohman känner jag inte så väl att jag kan kommentera.

Håller med om att Wyandotterna är både trevliga och vackra. Själv är jag nog mest förtjust i de tåliga Hedemora. Dvärgkochin håller jag med om är bra på många vis, men jag tycker de är för lättdrabbade av fotkvalster.

Spetshättad appenzeller och tysk dvärg är två vackra och smärta krabater som jag börjar tycka är trevliga. En sort som vi har som är lugn och ger stora, tunga, larvigt tama tuppar är kopparmaran. Men där blir hönorna lätt nakna på ryggen.


Om inte frun och dottern hade sådan smak för höns så skulle jag bara ha en liten flock Hedemoror, gärna av den grå med extra varm fjäderdräkt som vi har ett par stycken av. Men alla hönsraser, utom broiler, som passerat här har haft sin charm.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Förstagångs-höns
« Svar #4 skrivet: 10 maj-17 kl 17:47 »
Tycker fler ska ha broiler så vi kan byta höns med varandra, och bidra till att dom blir friska.
Var inte rädd för broiler, trots dom har vissa svagheter, är dom även väldigt tåliga och resistenta mot sjukdommar, skador och annat.
Som hulken med en treårings hjärna, och väldigt envisa kan dom vara.
Att se broiler som leker springer och jagar varandra blir man glad av att se, med en mask eller mus i munnen, mördarsnigel eller annat.
Tro inte på alla onda historier om dom, ge dom inga proteiner när dom fått fjädrar och kan leta själva, så blir dom flesta friska.

Tyvärr köper dom flesta ägg, kläcker, och matar medspecial foder, slaktar på hösten.
Klart dom blir sjuka då.
Inte läst om någon, förutom en tjej i Uppsala, som behåller och avlar vidare på dom.
Så den erfarenheten är inte mycket värd, när man ska säga något om denna rasen.
Inte allt är dåligt som industrin har skapat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Förstagångs-höns
« Svar #5 skrivet: 10 maj-17 kl 18:27 »
Nja, vi har haft ett par omgångar och de har fått samma behandling som övriga raser. Inget specialfoder. Om man skall jämföra med människor så är det en treåring med speciella behov (eller vad man nu kallar det) och dessutom ledgångsreumatism och en ständig hunger.

Det finns undersökningar där de fått smärtstillande, och då springer de omkring som vanliga höns.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Förstagångs-höns
« Svar #6 skrivet: 10 maj-17 kl 19:05 »
Jag har behållit broilerhönor för att para med sussextupp. (För många år sedan) Det gick inget vidare. Någon värpte knappt alls, några fick krångel i äggmaskineriet och måste avlivas. Avkommorna,  de få som jag fick fram, blev jättefina, men tyvärr fick de som behölls i livet  marek när de närmade sig full storlek.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Förstagångs-höns
« Svar #7 skrivet: 10 maj-17 kl 20:55 »
Dom springer som vanliga höns utan smärtstillande.
Det jag märkt om "marek" är att om man städar hönshuset, och inte låter skit ligga kvar för länge, så dör marek.
Och hönsen blir friska igen.
Inte så konstigt om man tänker efter.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Förstagångs-höns
« Svar #8 skrivet: 10 maj-17 kl 21:01 »
Har nu runt 8 ägg från broiler, och hoppas att åtminstånde en blir en stor och ståtlig tupp.
50/50 sussex/broiler.
Hans kycklingar blir då 75 broiler 25 sussex.
Man tager vad man haver, helst skulle jag haft en stor asil, oshamo eller liknande.
Man kan inte få allt som och hur man vill, bara om man vill.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förstagångs-höns
« Svar #9 skrivet: 10 maj-17 kl 21:48 »
Tycker fler ska ha broiler så vi kan byta höns med varandra, och bidra till att dom blir friska.
Var inte rädd för broiler, trots dom har vissa svagheter, är dom även väldigt tåliga och resistenta mot sjukdommar, skador och annat.
Som hulken med en treårings hjärna, och väldigt envisa kan dom vara.
Att se broiler som leker springer och jagar varandra blir man glad av att se, med en mask eller mus i munnen, mördarsnigel eller annat.
Tro inte på alla onda historier om dom, ge dom inga proteiner när dom fått fjädrar och kan leta själva, så blir dom flesta friska.

Tyvärr köper dom flesta ägg, kläcker, och matar medspecial foder, slaktar på hösten.
Klart dom blir sjuka då.
Inte läst om någon, förutom en tjej i Uppsala, som behåller och avlar vidare på dom.
Så den erfarenheten är inte mycket värd, när man ska säga något om denna rasen.
Inte allt är dåligt som industrin har skapat.

Broiler är inget självhushållningdjur.
om man inte sköter om dom nogsamt så får man snabbt djur som lider.
Lohman är oxå en lite väl högproducerande höna som är foderkrävende.
Om man istället satsar på de väl kända lantraserna såfungerar dessa raser väl på ett ganska torftigt foder. Dom växer sällan speciellt fort och drabbas betydligt mindre av diverse sjukdomar.
De flesta lantraserna ger hyffsat med ägg men dom stoppar upp under längre period över vintern och dom ruvar gärna. Det innebär att man dels behöver en hyffsat stor flock och en genomtänkt plan för att kunna lagra ägg på ett gott sätt upp mot 6 månader i större delen av landet, i norr tom ännu längre period.
Dock förstår jag din vurm för broiler det blir mycket kött snabbt, men det sker till ett pris.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Förstagångs-höns
« Svar #10 skrivet: 10 maj-17 kl 22:41 »
Dom springer som vanliga höns utan smärtstillande.
Det jag märkt om "marek" är att om man städar hönshuset, och inte låter skit ligga kvar för länge, så dör marek.
Och hönsen blir friska igen.
Inte så konstigt om man tänker efter.

Din teori om marek haltar på det viset att det är ett virus, viruset "dör" inte, däremot kan du minska smittspridningen men viruset finns kvar.
Det går inte att städa bort det.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Förstagångs-höns
« Svar #11 skrivet: 11 maj-17 kl 06:31 »
Så här fungerar det. Marekviruset finns i de flesta flockar. De flesta är också immuna mot viruset, så man märker inte att det finns. Men om en icke-immun individ kommer i kontakt med flocken, så blir den sjuk och dör. Vilka är då icke-immuna? Jo, det är djur som kommer från avel där hönsen vaccineras mot marek, då har de inte alltid medfödd immunitet. Industrihöns vaccineras,  likaså hobbyhöns i en del andra länder,  ytterst få hobbyhöns i Sverige.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Förstagångs-höns
« Svar #12 skrivet: 11 maj-17 kl 06:51 »
Det finns en rad alldeles utmärkta  raser som passar för hobby och husbehov.  Frågan är lite vad man vill ha och hur  man har hönsen. Lätta raser, dit väl även de svenska lanthönsen får räknas, är livliga, aktiva och flyger bra. Inte så mycket kött på benen på de flesta. Kombinationsraser är framavlade för att ge både ägg och kött,  de är inte extremavlade på varken det ena eller det andra men ger ändå för hobbynivå bra resultat. De är lugnare i temperamentet och flyger  inte så bra. Sedan finns det några extra stora och tunga raser, mycket trevliga och lugna, men anses inte så ekonomiska, då de växer långsamt, värper måttligt men äter mycket.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Förstagångs-höns
« Svar #13 skrivet: 11 maj-17 kl 10:07 »
Broiler har inga särskillda krav på staket, då 1 åringar inte flyger, och är oftast för runda för att pressa sig igenom på vissa ställen.
Har inte märkt att dom behöver någon särskills omvårdnad.
Ruvar bra och sköter sig själva.
Jo, som sagt, redet bör ha ett tjockare lager fint hö, är nog det enda.
Väldigt tama är dom.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förstagångs-höns
« Svar #14 skrivet: 11 maj-17 kl 10:46 »
Broiler har inga särskillda krav på staket, då 1 åringar inte flyger, och är oftast för runda för att pressa sig igenom på vissa ställen.
Har inte märkt att dom behöver någon särskills omvårdnad.
Ruvar bra och sköter sig själva.
Jo, som sagt, redet bör ha ett tjockare lager fint hö, är nog det enda.
Väldigt tama är dom.

Tama, tacka fan för det då dom självklart fattar att där kommer han med matbiljetten och mat är det vi lever för.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Förstagångs-höns
« Svar #15 skrivet: 11 maj-17 kl 11:34 »
Så här fungerar det. Marekviruset finns i de flesta flockar. De flesta är också immuna mot viruset, så man märker inte att det finns. Men om en icke-immun individ kommer i kontakt med flocken, så blir den sjuk och dör. Vilka är då icke-immuna? Jo, det är djur som kommer från avel där hönsen vaccineras mot marek, då har de inte alltid medfödd immunitet. Industrihöns vaccineras,  likaså hobbyhöns i en del andra länder,  ytterst få hobbyhöns i Sverige.

Broiler vaccineras inte.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Förstagångs-höns
« Svar #16 skrivet: 11 maj-17 kl 11:51 »
Men antagligen deras föräldrar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Förstagångs-höns
« Svar #17 skrivet: 11 maj-17 kl 11:57 »
Tama, tacka fan för det då dom självklart fattar att där kommer han med matbiljetten och mat är det vi lever för.
Och lek, dom leker med maten som katter ibland.
Och späckhuggare.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Förstagångs-höns
« Svar #18 skrivet: 12 maj-17 kl 22:53 »
Kika på silverudds raserna oxå. Min favvo var Isbar med sina gröna ägg. La många ägg per år. Medelstor. Och ruvade lite lagom. Typ en höna per sommar som regel i mina grupper 1+5.
Dv kochin är en underbar lugn gosig ras annars i många vackra färger.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

835 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser