Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Brahmahöna växte ikapp  (läst 1078 gånger)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
Brahmahöna växte ikapp
« skrivet: 27 nov-16 kl 15:35 »
Hej!
I kräftkalastid köpte vi några Brahma. En av dem, en svartbandad var mycket mindre än de andra. Säljaren sa att hon var trots sin ringa storlek äldst av de vi köpt.

Grejen är att den har vuxit och blivit nästan lika stor som de andra. Undrar om det är hennes gener eller maten vi ger som gett henne denna morfologiskt intressanta raket-tillväxt.

Vad tror ni?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Brahmahöna växte ikapp
« Svar #1 skrivet: 27 nov-16 kl 18:30 »
Hon kanske kom från ett extra litet ägg, värpt av en unghöna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Brahmahöna växte ikapp
« Svar #2 skrivet: 27 nov-16 kl 19:48 »
Hade en fasan förut som var betydligt mindre än sina kamrater, hade tankar på att avliva den för det såg väldigt skumt ut men jag lät den vara så länge den kunde hänga med dom andra och verkade må bra.

Den vart iaf till synes fullt normal men blev efter några månader sjuk, avlivade den men vet inte om att den blev sjuk hade något med att den var mindre än de andra när den var kyckling.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Brahmahöna växte ikapp
« Svar #3 skrivet: 27 nov-16 kl 21:35 »
Eftersom jag föder upp dvärgraser, och det är svårt att hålla storleken nere, sparar jag alltid extra gärna på små exemplar, ifall de är friska. Drömmen är ju att få en riktigt liten individ, mednmycket livskraftig. Dock brukar det  sluta på två sätt. Antingen blir den så småningom klen och får avlivas eller också växer den ikapp sina syskon.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Brahmahöna växte ikapp
« Svar #4 skrivet: 28 nov-16 kl 14:30 »
Jag köpte för några år sedan 5 brahmakycklingar. En var lite mindre än de andra men efter bara någon månad var alla 5 lika stora.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser