Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor köksspis  (läst 891 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Frågor köksspis
« skrivet: 30 jul-15 kl 19:54 »
Har en gammal köksspis Norrahammar no 25. Tänkte sätta in den på min utplats, integrerat med matbordet. Har många frågor men börjar med två stycken:

1: på bild 1 ses en öppen lucka till vilken jag saknar luckan till. Har det varit rökkanalen? Antar det, men det jag undrar är om man istället kan använda öppning på baksidan av spisen(ses på bild två med lucka på)?

2. Anledningen till att jag vill använda öppningen på baksidan är att jag tänker bygga en horisontell rökkanalen som går under matbordet. Kan jag bygga det o ändå få drag i spisen? Måste rökkanalen mynna ut högre än spisen för att draget ska gå i rätt riktning?


Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Frågor köksspis
« Svar #1 skrivet: 30 jul-15 kl 20:09 »
Jo det stämmer bra med dina antaganden om var röken skall ut.
Flytta bara luckan så är det löst.
Att använda en horisontell rökgång är inget problem i de flesta fall.
Men du behöver nog ha en skorsten i slutet för att få upp röken på en behaglig nivå över bordet.
För att kunna om du får problem med draget så bör du ha en lucka i basen på skorstenen där du kan tutta på en dragfrämjande liten brasa vid behov.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Frågor köksspis
« Svar #2 skrivet: 31 jul-15 kl 09:51 »
Tack för svar!
Vilken dimension på rökkanalen krävs? Tänkte använda ett stuprör i metall. Tror ni det kan fungera?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Frågor köksspis
« Svar #3 skrivet: 31 jul-15 kl 14:15 »
Det blir ju ett mycket kortare rökrör än i en normal skorsten, så rimligtvis borde man kunna gå ner litegrann i area på rökkanalen. Lämpligt torde väl vara att ha ungefär samma area som på vedspisens anslutningsstos.

Om det visar sig problem med dåligt drag i en kort plåtskorsten så kan det bli bättre om man isolerar skorstenen.
Stupröret torde väl inte bli särskilt långlivat som rökrör, men det är ju billigt och lätt att byta å andra sidan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
Efwa, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser