Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderfäregistret jordbruksverket  (läst 38649 gånger)

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #20 skrivet: 20 nov-12 kl 19:19 »
Det var i Fjäderfäregistret man ska vara med i om man ger bort/säljer hemägg
Blankett:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_13.pdf


Hm... Dit anmälde jag till före fågelinfluensan ... Fick en del information om den då men sen har det varit tyst. Kan man se någonstans om man fortfarande är med i registret eller om de kan ha tappat bort en ? Eller skickar de inte ut något nuförtiden  ???

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #21 skrivet: 20 nov-12 kl 20:55 »
Hm... Dit anmälde jag till före fågelinfluensan ... Fick en del information om den då men sen har det varit tyst. Kan man se någonstans om man fortfarande är med i registret eller om de kan ha tappat bort en ? Eller skickar de inte ut något nuförtiden  ???
Jag är också med i fjäderfäregistret sedan länge. Man får ett produktionsplatsnummer (jag anger detta nummer och gårdsnamn på mina äggkartonger för att kunderna ska kunna se att jag säljer äggen lagligt). Om man inte förändrar sina uppgifter (fler höns exempelvis) så hör man nog inget. Man kan säkert maila till sin länsstyrelse eller SJV och kolla om man är osäker.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #22 skrivet: 20 nov-12 kl 21:06 »
Om jag har en grupp på ca. 14 djur och ger bort ca. 30 ägg om året, ska jag anmäla det då?? Kommer någon ut och besiktar hönshuset eller görs det någon koll på hur hönsen har det? När ska man ändra, kanske inte har 14 djur utan ökar på till 20 djur.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #23 skrivet: 21 nov-12 kl 15:31 »
Om jag har en grupp på ca. 14 djur och ger bort ca. 30 ägg om året, ska jag anmäla det då?? Kommer någon ut och besiktar hönshuset eller görs det någon koll på hur hönsen har det? När ska man ändra, kanske inte har 14 djur utan ökar på till 20 djur.
Det rimliga är att ansöka för det maximala antal djur man tänker ha. Alltså, har man 15 så kan man lika gärna söka för 30 djur. Det viktiga i sammanhanget är inte exakt antal utan att man vid eventuell smittspridning kan få information och stöd. Nej, det kommer inte ut någon och inspekterar. Det kostar inget heller. När det för en gångs skull är enkelt och kostnadsfritt att följa lagen så känns det löjligt att inte göra det! Om man mot förmodan drabbas av exempelvis salmonella i sin besättning och någon som köpt/fått ägg drabbas så har man i alla fall gjort det som SJV kräver.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #24 skrivet: 21 nov-12 kl 15:40 »
Om jag har en grupp på ca. 14 djur och ger bort ca. 30 ägg om året, ska jag anmäla det då??

Man ska vara med i Fjäderfäregistret om man ger bort/ säljer hemägg.
Här finns gällande Blankett:
http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/anmalan-till-varphonsregistret-djurhallning.html
« Senast ändrad: 01 maj-13 kl 22:32 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #25 skrivet: 22 nov-12 kl 15:51 »
Lijing, jag hänger med på svaren här för jag har liknande dilemma. Har idag fyllt i blanketten och skriver 40 höns fast jag troligen inte kommer upp i den siffran (fast man vet aldrig ;D). Éller det kanske jag gör till våren om jag tar fram kycklingar och säljer, kanske bäst att skriva 60 djur för säkerhetskull.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #26 skrivet: 22 nov-12 kl 20:41 »
Vad menas med "frigående utomhus"? Innebär det i hägn eller innebär det att de får gå fritt ute på gården..?

Existens!

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #27 skrivet: 22 nov-12 kl 21:03 »
Frigående utomhus är höns som får gå ute men inte är ekologiska. Det finns bara en handfull såna besättningar i Sverige.. kraven på yta ute är hårdare än för eko-hönsen.  Tror dom ska ha 10 m2 per höna. Eko är ju bara 4 m2.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #28 skrivet: 22 nov-12 kl 21:11 »
Frigående utomhus är höns som får gå ute men inte är ekologiska. Det finns bara en handfull såna besättningar i Sverige.. kraven på yta ute är hårdare än för eko-hönsen.  Tror dom ska ha 10 m2 per höna. Eko är ju bara 4 m2.

Ok.. låter knepigt.. Då får jag inte fylla i det heller då... har ca 100 m2 till 20-25 djur...
Inte lätt att fylla i formuläret när man inte vet vad begreppen innebär.. Hittar ingen förklaring på deras hemsida heller... Vad innebär hägn då..??

enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #29 skrivet: 22 nov-12 kl 22:57 »
Ännu mer trådkapning ...
Försökte fylla i blanketten ...

Min 14 höns som sover och lägger ägg i ett hönshus, är ute i hönsgården på ca 25 kvm när jag inte är hemma, och fritt ute på tomten (2000 kvm) när jag är hemma.

Är de frigående inne, frigående ute eller vad?

Existens!

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #30 skrivet: 22 nov-12 kl 23:04 »
Frigående inne.

Skriver man frigående inne, så får man ha dom ute som man vill utan att följa några direktiv om hur dom ska hållas för att få kallas frigående ute.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #31 skrivet: 23 nov-12 kl 09:32 »
Jag ringer Jordbruksverket idag för att få hjälp med produktionsmetoden och maxkapaciteten! Handläggningstiden på ärendet är i alla fall ca. 2 veckor så då kan släkten få ägg från "Höns som Trivs" när jag åker hem till jul utan att någont brott har begåtts!! (:)
Måste också leta på en karta och rita in lekstugan för den finns nog inte med.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #32 skrivet: 23 nov-12 kl 10:56 »
Har pratat med en hjälpsam kvinna på Jordbruksverket. Jag har FRIGÅENDE  UTOMHUS höns. Skriv ut en karta från Eniro sa hon och markera vilket hus som är "huvudbyggnad" där det är flest höns. Behöver inte markera lekstugan eller ange vedboden som avdelning på mitt hönshus. Hon tyckte nog att det var ett pyttigt ärende med typ 7 höns i lekstugan och jag nämnde att jag har fyra kycklingar nu men kanske har 20 till våren och fjorton höns i "huvudbyggnaden" ;) Men men, jag gör rätt för mig i alla fall och kan snart sälja ägg till arbetskamrater och ge bort till släkten på ett lagligt vis ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens!

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #33 skrivet: 23 nov-12 kl 12:41 »
Menade hon att du skulle kunna stämpla dom med en etta ?

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #34 skrivet: 23 nov-12 kl 14:51 »
Typiskt, det frågade jag inte om utan bara vilket alternativ på Produktionsmetod jag skulle välja, jag sa att jag inte kunde hitta vilka kriterier som skulle uppfyllas för de alternativ som finns. Hon sa först att jag skulle skriva övrigt på den raden men sedan ändrade hon sig och sa att jag skulle skriva Frigående utomhus. Frågade som sagt inte om äggen skulle stämplas och i så fall med vad!
Vilka kriterier som gäller för Frigående utomhus vet jag inte ??? Men hon tyckte det passade bäst för min hobbyflock på ca. 15-20 individer.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #35 skrivet: 14 dec-12 kl 17:55 »
Ok, vad krångligt allt är! Men nu är jag ialla fall registrerad hönsägare i fjäderfäregistret med ett produktionsnummer och får då sälja/ge bort ägg utan att vara olaglig! Eller är det något med livsmedelsverkat som jag också måste ta tag i?
Och, går detta nummer även till andra djur? Vi har lösa planer på att ev. ha något nöt för husbehov framöver??
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #36 skrivet: 14 dec-12 kl 18:23 »
Och, går detta nummer även till andra djur? Vi har lösa planer på att ev. ha något nöt för husbehov framöver??
Set ska vara samma nummer om djuren hålls i samma byggnad/på samma gård. Man kan visst ha olika nummer för olika hus också, om man vill. Men varje djurslag måste anmälas för sig, det räcker inte med att man har ett produktionsplatsnummer.

Då måste du väll sälja ägg med moms och skriva upp hur många du säljer??
Skriva upp måste man göra i alla fall, man måste kunna redovisa resultatet för sin hobby om man blir tillfrågad. Och man måste inte vara momsregistrerad bara för att man säljer lite ägg och har produktionsplatsnummer, om det är så liten skala att det kan räknas som hobby, men man kan vara det om man vill.

Man får inte sälja några matägg alls om man inte är registrerad. Det är anledningen till att jag inte sålt matägg hitintills, men kommer nog att registrera mig i framtiden, så att jag kan sälja lite matägg, om det blir några över.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Terese

  • Inlägg: 221
  • Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #37 skrivet: 14 dec-12 kl 18:37 »
vilken tur att man är nyfiken, jag har helt missat att man måste vara registrerad för att få sälja matägg! :O allt jag hittade innan jag skaffade hönsen var gränsen på 200st.
Det blir till att skriva ut och anmäla bums med andra ord, jag som säljer ägg från gården till halva byn :P
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #38 skrivet: 14 dec-12 kl 19:11 »
Ok, då har jag koll på Produktionsplatsnummret. Skaffar ett nytt om jag ska ha andra djurslag med andra ord. Jag får börja med bokföring nu när jag tänker sälja överskottsägg. Just nu får jag bara ca. 2 om dagen så det är ju inte aktuellt ännu, har 8 vuxna hönor just nu men planerar för utökning :P
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens!

  • Gäst
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #39 skrivet: 14 dec-12 kl 19:26 »
Ok, då har jag koll på Produktionsplatsnummret. Skaffar ett nytt om jag ska ha andra djurslag med andra ord.

Hur kom du fram till det? Både jag och Caroline skrev ju att du  har samma nummer till alla djur.. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser