Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linderödsgrisar  (läst 1763 gånger)

Robbanc

  • Inlägg: 24
    • Skåne
Linderödsgrisar
« skrivet: 05 jun-16 kl 17:46 »
Lite frågor
1 hur gamla är grisarna vid slakt?
2 hur många år behåller man suggan?
3 ska man ha en egen galt? Måste man då ha den avskilt?
4 måste huset vara uppvärmt på vintern?
5 räcker 1000 m2 till dom? Flyttar hagen till 1000 nya m2 året därpå.
Är det Se nummer och stalljournal som gäller eller det finns annat att tänka på?

Robban

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Linderödsgrisar
« Svar #1 skrivet: 05 jun-16 kl 22:52 »
1. Ca 12 mån för en ordentlig slaktvikt. Men de är helt underbara vid 3-4 mån, dvs slaktvikt på ca 25-30 kg. Stycka som ett lamm! Mums!

2. 7-8 år håller hon säkert formen.

3. Enklast är nog att ha egen. Är ett elände att flytta vuxna grisar. Att ha sugga å galt tillsammans hela tiden hänger ju på hur många smågrisar du vill ha. Max blir ca 3 kull/år. Allt mellan 15-30 gris alltså.

4. Nej

5. Foderförsörjningen består inte betet av ändå i någon större utsträckning. MeT för nöjesskull.

6. Finns egentligen ingen anledning till att inte ha se nummer och journal. Jag har inte hittat någon bra iaf.


/Daniel

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Linderödsgrisar
« Svar #2 skrivet: 22 jun-16 kl 21:37 »
1. Det bestämmer du själv. Det beror på vad du ska ha dem till. Jag föredrar dem vid en slaktvikt på ca 120 kg, dvs ca 1,5 år gamla.
2. Jag har två på 7 år. Den ena gav just 5 kultingar, den andra som går med den lika gamla galten har inte gett någonting på ett år. Jag vet inte om det är suggan eller galten det är fel på.
3. Se bladhis svar.
4. Nej.
5. Du har inte skrivit hur många de är.
6? SE-nummer och stalljournal kräver lagen så vitt jag vet. Stalljournalen kan vara elektronisk, d v s du kan göra ditt eget excel-ark till exempel.

Lycka till,

Kristofer


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 2 användare
peterm, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser