Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna plockar de andra hönorna och troligtvis sig själv!  (läst 4320 gånger)

marlun

  • Inlägg: 18
    • Småland
Har nu äntligen börjat komma till insikt med varför några av mina hönor ser ut som de gör. Har "kommit på" en av dem vid ett flertal tillfällen då hon står och plockar fjädrar för fullt på bröstet på de andra hönorna. Boven i dramat är den av hönorna som själv ser mest bedrövlig ut med bar hals och nacke, bart bröst och med fjädrar på ryggen som är av på mitten. Hon har också en fläck längst bak på ryggen som är bar. Det känns alltså som att hon plockar sig själv också. Ska jag isolera henne en tid och isf hur länge eller är det kört? Innan jag förstod anledningen till tunna fjäderdräkter och kala fläckar försökte jag tillgodose deras näringsbehov med hjälp av extra tillskott av protein, kalk och mineraler. Det har uppenbarligen inte hjälp, så det måste vara en otrevlig vana den plockande hönan fått.

marlun

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Höna plockar de andra hönorna och troligtvis sig själv!
« Svar #1 skrivet: 06 feb-16 kl 17:47 »
Har iakttagit hönisarna ordentligt idag. Blev smått uppgiven då jag såg att ytterligare en höna (en av dem som inte själv har några spår av plockning) stod och drog fjädrar på en annan också. Vad är detta? Varför? De har genomtänkt kost enligt konstens alla regler. De har ingen extra belysning alls, bara dagsljuset och de har gott om utrymme. Trots det väl tilltagna utrymmena, står de rastlösa och tittar ut i trädgården när de är i hönsgården. Nu inför kvällen har jag placerat de två busarna i ett angränsande utrymme till hönshuset. Den ena lös och den andra i hundbur för att de inte ska plocka på varandra. Tänker att de bara ska få gå ihop med övriga gänget när de är lösa i trädgården. Då funkar allt bra. Slutar väl med att alla får gå ute hela dagarna, även när vi är på jobbet. Det är ju det de helst vill. Kanske man får ta risken med rävar och hökar, bara hönsen trivs. Rådvill  :( ???

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Höna plockar de andra hönorna och troligtvis sig själv!
« Svar #2 skrivet: 06 feb-16 kl 20:53 »
Att släppa ut dem och sen inte själv finnas till hands ifall något skulle hända känns inte alls schysst.

Vad får de för mat?
Hur många är de?
Hur stort utrymme har de?
Hur ofta är de ute?
Har de tupp?
Har de något att göra i hönsgården när de inte kan gå fritt?

marlun

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Höna plockar de andra hönorna och troligtvis sig själv!
« Svar #3 skrivet: 06 feb-16 kl 23:02 »
De får ett värpfoder (kollar fabrikat imorgon ). De får krossad havre och krossat korn i spånet och utstrött i hönsgården, fri tillgång till snäckskal. Då och då åker det ner nån msk salt i dricksvattnet. Inomhus hänger ett par små metallkorgar med äpplen. De hänger en bit upp så de får jobba lite för att nå dem.  Matrester får de några gånger i veckan och sista tiden har jag gett dom lite blodpudding som proteintillskott. Det är 11 hönor och en tupp av sorterna maran, faverolle, isbar och welsumer. Själva hönshuset är inte jättestort, ca 8-10 kvm. Där är dom bara nattetid. På morgonen öppnar jag upp till 25 kvm hönsgård ute och ungefär lika mycket vinterträdgård som ligger innanför hönshuset. Problemen började innan jul när vädret blev så pass ruskigt så hönsen vägrade gå ut. Framförallt när snön kom. Luckan ut var öppen men ingen var intresserad av att ens gå lös i trädgården. Det är först de sista 2 veckorna de velat gå ut igen. Nu är snön borta och de går nu åter lyckliga och helt fritt från ca halv 3 tills det blir mörkt. På helgerna hela dagarna. Vad kan man ha för sysselsättning i hönsgården? Det är inget gräs kvar, bara jord/grus. Jag brukar strö ut krossad havre åt dom på morgonen, sen har de ett sandbad, lite olika sorters sittpinnar, en pecstone och ibland hänger jag upp ett vitkålshuvud som de får jobba med. Tacksam för fler kreativa idéer kring sysselsättning i hönsgård och vinterträdgård. Tycker mina hönor har det väldigt bra egentligen men kanske ändå inte tillräckligt.

marlun

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Höna plockar de andra hönorna och troligtvis sig själv!
« Svar #4 skrivet: 07 feb-16 kl 09:05 »
Fodret är ett helfoder, Värpopti, från Svenska foder.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höna plockar de andra hönorna och troligtvis sig själv!
« Svar #5 skrivet: 07 feb-16 kl 17:40 »
Tyvärr är det så med höns, att har en ovana väl uppstått,  oavsett orsak,  så är det jättesvårt att bli av med den,  även om man vet orsaken och undanröjer den. Det som LÄR kunna hjälpa ibland är att göra allting i deras omgivning och tillvaro annorlunda, så de blir förvirrade och får annat att tänka på.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Höna plockar de andra hönorna och troligtvis sig själv!
« Svar #6 skrivet: 07 feb-16 kl 18:19 »
Börja med att ge dem hel havre och hel korn (okrossat) och extra Biotin.
Hel spannmål kan lindra fjäderplockning.

marlun

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Höna plockar de andra hönorna och troligtvis sig själv!
« Svar #7 skrivet: 08 feb-16 kl 12:08 »
Tack för tipsen. Googlade på "sysselsättning i hönsgård" och fick fram många roliga och kreativa idéer som jag tänkt prova.  Hällde ur en hel säck halm i gården på morgonen och spannmål i det. Mycket att krafsa runt i. Såg ett intressant tips där någon satt upp en spegel i hönsgården. Det skapade huvudbry hos hönsen under lång tid. Tänkte jag ska testa det till helgen. Tror mina hönor varit lite uttråkade. Tack och lov för Google. Det man inte kommer på själv hittar man där.

 

marlun

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Höna plockar de andra hönorna och troligtvis sig själv!
« Svar #8 skrivet: 13 feb-16 kl 10:46 »
Tänkte bara uppdatera lite för er som tog er tid att komma med lite idéer, när det behövdes. Mina två plockande vänner har suttit isolerade nästan en vecka och jag har inte sett dom dra några fjädrar  när de nu är tillbaks i flocken. De andra har gått fritt så mycket det bara går. Snön har kommit tillbaka, så ibland behöver de en "spark i baken"  ;) för att komma ut. Jag har gjort om lite i hönshuset och tillfört nytt sysselsättningmaterial i hönsgården. Varje kväll räfsar jag ihop spånet i hönshuset och halmen som ligger i hönsgården i stora högar. Jag blandar i foder och lite spannmål i högarna. Det verkar som att kompisarna blir mer sysselsatta och tycker det är roligare att krafsa i högarna än när materialet ligger utspritt på marken. Jag har också satt in en gammal spegel i hönsgården, som de ägnar en del tid åt att förstå sig på. Jag blandar dessutom i biotin i deras dricksvatten. Nu hoppas jag på det bästa och längtar efter våren.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Höna plockar de andra hönorna och troligtvis sig själv!
« Svar #9 skrivet: 01 sep-17 kl 19:53 »
Köpt en spegel idag till mina framtida höns som jag ska skaffa längre fram. En fundering bara, finns det någon risk att de kan picka sönder glaset och skada sig?
Tänkte skruva fast den på väggen....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser