Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss på hönsen  (läst 7558 gånger)

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
Löss på hönsen
« skrivet: 26 maj-15 kl 23:25 »
Har idag upptäckt löss på mina höns. Läser för fullt om diverse bekämpningar. Släkt kalk skriver nån. Herregud det fräter hela hönan skriver en annan.
Har hittar lite om Myrnix och någon skiver att det inte ska vara farligt alls. Jag har en kull kycklingar som jag inte har fångat in och undersökt. Kan jag behandla alla med Myrnix, vuxna som kycklingar? Kycklingarna är fem veckor. Jag ska städa ur hela hönshuset i helgen, spolar det med högtryckstvätten, har linoljemålade väggar och fogade hörn så det finns inga skrymslen, men det är väl mest för kvalser det har betydelse. Kommer byta sittpinnarna till nya naturpinnar björk. Hur mycket, ofta ska jag behandla hönsen? På de vuxna djuren kryllar det på nedre delen av magen mot kloaken. Finns det nåt bättre än Myrnix? Finns det nån karenstid? Vad jag förstår ska det inte vara nåt giftigt alls utan bara  verka mekaniskt på lusen. Tacksam för råd från nån som vet!

YLVA:)

  • Inlägg: 21
  • faveroller katter kochin
    • Dalarna
SV: Löss på hönsen
« Svar #1 skrivet: 27 maj-15 kl 05:17 »
Hej
jag hade samma problem förut --städade bytte pinnar osv.
Behandlade med lusmedel för katt finns på apoteket Frontline...
Fungerade helt perfekt hade inte så många höns dock ca 10 st.
MVH Ylva :)
tanken är en plats där allt växer

Gilbert

  • Gäst
SV: Löss på hönsen
« Svar #2 skrivet: 27 maj-15 kl 05:25 »
Hemskt att läsa om all användning av kalk, det fungerar inte till någonting mera än lite vitt på bruk och sten. Till hönsen är det bara destruktivt.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Löss på hönsen
« Svar #3 skrivet: 27 maj-15 kl 06:24 »
Och Frontline. Det är ju inte alls avsett  och   inte tillåtet för livsmedelsproducerande djur.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: Löss på hönsen
« Svar #4 skrivet: 27 maj-15 kl 07:23 »
Nej, jag har läst att kalk inte var bra och att frontline är himla giftigt och cancerframkallande så man måste ha karens på att äta äggen. Men Myrnix - är det verkbart, ogiftigt och vettigt??? Annat tips annars - verkbart, ogiftigt och vettigt??? Tack

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Löss på hönsen
« Svar #5 skrivet: 27 maj-15 kl 09:40 »
Ett annat alternativ är insektsmedel till växter som innehåller pyretrin, vilket är mkt farligt för insekter men relativt ofarligt för människor, däggdjur och fåglar.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/vaxtskyddsnotiser/VSN78-4/VSN78-4C.HTM

//Torry

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: Löss på hönsen
« Svar #6 skrivet: 27 maj-15 kl 10:29 »
Tack Torry!
Var köper jag detta preparat och vad heter det då? Finns det då uppgift om dosering till höns och kycklingar eller hur vet jag det?

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Löss på hönsen
« Svar #7 skrivet: 27 maj-15 kl 10:59 »
Du kan köpa Pyrex i blomsterhandeln eller affärer som har trädgårdsprylar. Någon dosering finns ju inte till djur. Du får väl spraya lite försiktigt på hönsen, måste ju passa så de inte får i ögonen. Sitter lössen i rumpan och under vingarna kan du spruta där.
 
//Torry

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: Löss på hönsen
« Svar #8 skrivet: 27 maj-15 kl 11:11 »
Tack!
Kan det vara någon fara att äta äggen efter behandling?

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Löss på hönsen
« Svar #9 skrivet: 27 maj-15 kl 12:33 »
Med tanke på att pyretin bryts ner snabbt av solljus och luft och alltså inte lagras i kroppen skulle jag säga att om man använder med måtta, så borde det inte innebära någon karens på äggen.

//Torry

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: Löss på hönsen
« Svar #10 skrivet: 27 maj-15 kl 12:38 »
Tack för snabba svar!

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Löss på hönsen
« Svar #11 skrivet: 27 maj-15 kl 12:43 »
Tala gärna om hur det gick. Har själv bara använt när hönsen fått loppor i redena och de  >:D dog direkt.

//Torry

Wolftiger

  • Inlägg: 31
SV: Löss på hönsen
« Svar #12 skrivet: 28 maj-15 kl 21:15 »
En droppe frontline går bra. Kalk lägger du i redena- under halm/strö.

Blötsnö

  • Inlägg: 150
    • Östergötland
SV: Löss på hönsen
« Svar #13 skrivet: 14 jun-15 kl 22:57 »
Uppdaterar lusstatus!
Har behandlat dem med Myrnix tre gånger med en veckas mellanrum. Smidigt att "duscha" på dem med pulvret direkt ur flaskan som har små ströhål på. Köpte en flaska Pyrex också, men kunde inte komma på nåt bra sätt att spruta på dem med det eftersom det var flytande i en liten flaska, skulle behövt ett spraymunstycke.
Idag vid tredje behandlingen ser jag bara ett par löss på två av hönorna, annars verkar det lugnt. Får väl ta en koll till på dem och nån knapp vecka igen, måste ändå smörja fötterna på dem eftersom en del har fått kalkfötter. Det var när jag behandlade fötterna jag hitta lössen förresten så det var väl "tur" i oturen... 🐓
Hoppas nu att det inte har varit nån fara att använda äggen under behandlingen för det har jag gjort....  😕


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Evangeline, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser