Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaxig tupp - vad göra?  (läst 1228 gånger)

alfadront

  • Inlägg: 1
Kaxig tupp - vad göra?
« skrivet: 26 maj-15 kl 08:42 »
Vi har en tupp som är drygt 1,5-2 år och som plötsligt attackerar. Mornar är värst. Han bevakar området kring dörren och första gången han flög på mig stod jag där och vände ryggen mot honom.
Han är speciellt arg på stövlar. Igår stack jag in armen med skopan som man häller upp mat med. Då fick skopan stryk.  Han började med detta beteende när hönorna låg och ruvade ganska länge och jag tror han då kände sig lite ensam.
 
I morse hänge jag in en gammal stövel i hägnet, vid dörren. När den var i hans höjd gick han bananaz och attackerade den. Jag firade upp den en bit, så den blev högre än honom. Då kacklade han lite, sneglade på den och slutade hoppa på den.
 FRÅGOR:

 1) Min idé var att han skulle vänja sig vid stövlar och på sikt sluta attackera dem.
 Kommer det funka, tror ni? Eller bara göra honom argare? Eller kommer han acceptera stöveln?

2) Har läst att många rekommenderar att man även brottar ned tuppen. Om man gör det, kommer det att funka för alla eller är bara rollerna mellan honom och just den personen uppgjorda då?

3) Han har inte attackerat utanför buren. Tror ni att han skulle kunna göra detta eller att det handlar om buren som närmsta revir?

 4) Är han i en ungtuppålder när det gäller att göra "social karriär" och se hur långt man kan komma? Kommer det lugna ned sig sedan isåfall?

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Kaxig tupp - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-15 kl 09:30 »
Å, vad tråkigt! Jag har för bara några månader sedan tvingats ge upp kampen...vi tog till slut bort vår galne tupp   :(
Det var en dvärgtupp. Första gångerna han gick till attack log man lite smått -"lille vän"...när han attackerade stövlarna.
Men det blev värre och värre! När han till slut började hoppa på mig upp mot bröstet genom att ta sats från sittpinnarna då log man inte längre.

Jag gjorde som du, läste och sökte efter hjälp. I mitt fall gick det inte att lösa..
Jag beundrar dig som försöker, finns inget värre än alla som säger att man ska nacka dom direkt!
Tyvärr har jag alltså inga goda råd, men jag önskar dig lycka till!!
Berätta gärna hur det går!

 

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Kaxig tupp - vad göra?
« Svar #2 skrivet: 27 maj-15 kl 07:26 »
Jag tyckte likadant första gången tuppen attackerade, till synes helt oprovocerat.

Men jag tror inte längre på att man kan lära dem vett....fortsatt får tupparna hos mig ingen andra chans.
Det är lätt att välja mellan barn och barnbarns ögon och en ilsk tupp.
 (:)
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kaxig tupp - vad göra?
« Svar #3 skrivet: 27 maj-15 kl 08:29 »
Jag tror du tränar honom att attackera stövlar på det viset ;D

Vi har två tuppar som går ute med hönorna, och de sparks ibland. Men jag har tagit upp dem och pratat med dem, så nu sparkar de inte mig i alla fall. Tror det kan gå över om man tar bort beteendet i tid. Fös inte undan dem med fötterna bara, för då triggar du dem ;)

Vi har dem inte i bur, men jag tror att det inte spelar så stor roll eftersom närmaste området skall försvaras.

1,5-2 år, då är det inte ungtuppfasoner. Men han är inte för gammal att lära. Höns är rätt läraktiga. Jämför om du hade ett gäng hundar i ett hägn och ägnade dem lika lite uppfostran som man gör med höns, då skulle det bli problem.

Men grytan är aldrig fel...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser