Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus i en grop  (läst 3472 gånger)

GME

  • Inlägg: 48
Växthus i en grop
« skrivet: 14 dec-15 kl 14:49 »
Hej!

Jag har inte så noga läst igenom de tidigare inläggen här, så frågan kanske redan har kommit upp.
Tacksam om någon hänvisar till den tråden i så fall.

Min fråga: Har någon erfarenheter av att gräva ner växthuset i en lång grop i marken?

https://www.byggahus.se/bloggar/marleneskilsson/3597-vxthus-i-en-grop-fr-odling-ret-om.html


karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Växthus i en grop
« Svar #1 skrivet: 14 dec-15 kl 22:59 »
ingen erfarenhet, men jag misstänker att det är mest användbart på mer sydliga latituder än Sverige. I t.ex. USA har man på många håll kalla vintrar men sol som går högt på himlen. Solskenet når ner i gropen.  I Sverige är det någon månad på våren då det kan fungera, gissar jag. Jag räknar inte elbelysning som ett hållbart alternativ. Då är det lika bra att hålla odlingarna inomhus helt och hållet. Sparar värme.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Växthus i en grop
« Svar #2 skrivet: 15 dec-15 kl 07:24 »
Kostar inte mycket att pröva om du har ett öppet läge dit solen når hela dagen även på vintern. - En sydsluttning kanske. Och torvblock som isolering mot sidorna och bubbelplast uppåt.

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Växthus i en grop
« Svar #3 skrivet: 15 dec-15 kl 12:14 »
Ja, det finns diskussioner om det någonstans men minns inte namnet på tråden.

I min släkt finns ett delvis nedgrävt växthus uppfört på 1920-talet, mycket gediget i trä och glas, som ännu används. Det står i en sydsluttning. Ena änden är ingrävd i sluttningen, andra änden står "vanligt" på marken. Nedgrävda växthus finns även vid Sofiero slott i Helsingborg. Vid Sofiero är hela växthuslängan nedgrävd, om jag minns rätt. Jag tror golvet är nog i alla fall en meter under markytan. Ring trädgårdsmästaren på Sofiero, hen borde kunna berätta mer.

Och jag läste förlängesedan nånstans på nätet om en kille i typ North Dakota som hade grävt in sitt växthus i en brant slänt, jag tror han hade hela växthusrummet inne i slänten med lutande glasvägg där brantens markyta skulle ha varit. Det fanns en massa bilder av hur han schaktade med sin frontlastare och staplade upp lättbetongblock eller vad det kan ha varit i gropen. Dessvärre minns jag inte alls hur jag hittade sidan. Tror jag letade efter hydroponics, han höll på med det också.

Lycka till!


GME

  • Inlägg: 48
SV: Växthus i en grop
« Svar #4 skrivet: 16 dec-15 kl 22:26 »
Tack för era svar!

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Växthus i en grop
« Svar #5 skrivet: 16 dec-15 kl 23:51 »
Har läst någonstans att August Strindberg odlade sina gurkor så. Fast det var inget stort växthus, utan mer som ett dike med fönster över.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser