Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvirrad och behöver råd.  (läst 1872 gånger)

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
Förvirrad och behöver råd.
« skrivet: 22 maj-16 kl 22:57 »
Jag har skrivit tidigare om min ko som har mastit. Det är inte kul och hon ser ut att tyvärr ha höga celler hela laktationen med skiftande mjölk från dag till dag även fast jag drar ur de dåliga spenarna.

Iaf har jag även ett annat problem, kon går ihop med en kviga som kalvade samtidigt i år och nu är ko med.
Denna fick för tidig kalvning som gick alldeles utmärkt förutom att efterbörden inte kom ut förrän över en vecka senare. Var orolig för livmoderinflammation men alla flytningar jag såg var fina och luktade inget, hon kissade och gödslade normalt så inget hände där tänkte jag. Men en dag hade hon 40grader feber så jag tog ut veterinär direkt, precis som jag gjort till den äldre kon för mastiten. Denne misstänkte mastit men där visades inga bakterier och när jag inget märkt med urin eller flytningar trodde den inte att det var livmodern men just den dagen hade den yngre kon diarre liknande gödsel och var vattnig ibak när veterinärn kollade. Men veterinärn hittade inga fel i en allmän kontroll av kon.

Fick iaf en kur med pencillin för febern precis som mot mastiten. Det hjälpte veckan efter men nu denna veckan har plötsligt båda börjat få höjd temp och idag hade de över 39,5 grader så jag får ringa veterinären imorgon igen.

Frågan är bara vad är fel? Jag tänker förstås mastit för båda nu ändå när det kan komma fast de ger di och jag mjölkar och har koll på förhårdnader m.m men när de gått ute ett tag undrar jag om det är betes parasit, fästing etc. kanske?
Men samtidigt när de inte varit helt okej sen kalvningen över 1mån tillbaka utan hållt sig runt 39grader länge börjar jag undra vad som verkligen är fel?
Kan säga att de ska ha brunst precis nu med så jag börjar undra om båda fått problem med livmodern eller annat som kan störa där. Kalvarna har ännu inget visat att de mår dåligt fast ev något tröttare än förut, men vädret har blivit så mycket varmare med så det kan vara en orsak också.
Någon som tycker detta pekar åt ett håll eller är svårt att säga?
Ska ringa veterinären vilket som.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Förvirrad och behöver råd.
« Svar #1 skrivet: 23 maj-16 kl 16:38 »
Hej
Jag undrar om det är lämpligt att ha en ko med mastit lösgående med annan ko och kalvar som diar? Kanhända har jag gammal förlegad information men har förstått att mastit kan smitta mellan kor. Hygienen superviktig ex vis mellan mjölkningar och även mellan mjölkningar hos samma ko (dvs att det kan gå från en spene till en annan). Kanske det är orsaken till att det inte går över. Men jag kan som sagt var sitta inne med gammal skåpmat som inte gäller nuförtiden.

 

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Förvirrad och behöver råd.
« Svar #2 skrivet: 26 maj-16 kl 12:47 »
Hej
Jag undrar om det är lämpligt att ha en ko med mastit lösgående med annan ko och kalvar som diar? Kanhända har jag gammal förlegad information men har förstått att mastit kan smitta mellan kor. Hygienen superviktig ex vis mellan mjölkningar och även mellan mjölkningar hos samma ko (dvs att det kan gå från en spene till en annan). Kanske det är orsaken till att det inte går över. Men jag kan som sagt var sitta inne med gammal skåpmat som inte gäller nuförtiden.

Hej.  :)
Jo du har rätt där att det bästa vore säkert att hålla mastit kon och kalven för sig eller med sinkor beroende på bakterien. Mitt problem är att jag bara har dessa 2 kor med var sin kalv så enda alternativet är att de skulle gå själva med kalven var för sig och det vill jag inte.

Med facit i hand skulle inte mastitkon fått en till kalv när hon fått problem med en gång och har så mkt mjölk. Men är lätt att vara efterklok, helst skulle jag vilja ha henne som sinko kvar när hon har så bra personlighet.

Men har haft ute veterinär, förstakalvaren är ett mysterium varför hon har feber. Mjölken är helt ok än och inget med livmodern, magen etc. Den äldre kon har mastit som blev värre i en del iförrgår så jag ska få veta vilken bakterie det är ordentligt. Sen har hon problem med våmmen sen hon kalvade och var dålig och inte åt ordentligt så från att haft lite problem med dem innan är det nu större hälsoproblem för dem. Jag kan inte annat än känna att jag gjort väldigt fel och hoppas med min hjälp att de ska bli bra igen. Hoppas verkligen inte behöva ta bort dem.  :'(

Min dröm är att jobba med dem som att tex köra en vagn m.m. När de lyssnar bra och är så snälla, är gudomliga att leda tex. Men mår de inte bra får jag se om den drömmen slår in. Kalvarna var mkt för att jag tycker det är så kul och få lite pengar vid försäljning och lite egen komjölk.
Men efter alla problem skulle jag nöja mig med två jobbande sinkor istället.
« Senast ändrad: 26 maj-16 kl 12:54 av Minicool »

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Förvirrad och behöver råd.
« Svar #3 skrivet: 05 jun-16 kl 12:46 »
Så nu har veterinär varit ute två gånger och de hittar inga fel alls med min yngre ko Stella.
Förutom den snabbt skiftande tempen och att hon är lite tunn så är hon helt frisk, tydligen.
Gett två pencillin kurer, sista förra veckan till båda som gjort den andra kon Mollys mjölk bra igen men Stella har ändå feber runt 39,5 hela tiden och Molly ligger ofta runt 39,0 hon med.
Ifs är det bra varmt ute med nu som kan ge högre temp men tycker det ligger ovanligt högt ändå.
Är rätt missnöjd över veterinären som första gången kollade Stella med 40,2 graders feber samtidigt som avhorning och kastrering av kalvarna gjordes, pratades lite om vasst i magen men när hon äter och skiftar lite i gödseln men inte visar blod eller diare eller buksmärtor tycker jag inte det stämmer.
Andra gången ringde jag om henne med 39.8 graders feber och Mollys mjölk, ännu inte fått bakterie resultat på mjölken som lovat och vet. Sa snabbt att Stella måste ha dålig mjölk med då men den är helt ok när testades. Det jag var dum att inte stå på mig om var att få ett blodstest så funderar på det och avmaskning på alla för att börja checka av sjukdomar.
Men är förvånad att vet. Inte gillade att inget fel hitta fast ändå inte gjorde mer tester än vanlig undersökning!
Enda vi prata om var ifall Stella har ett blåsljud på hjärtat som var otydligt eller Molly bar på en smittsam jätte farlig bakterie i mjölken och båda då skulle få avlivas när inget bot finns. Jag mådde inte så bra efter att vet åkt med det beskedet och utan någon bakterie resultat på flera dagar undrar jag om den personen ville säga:Lägg ner detta med korna. Genom att skrämma mig, tar emot att ringa även annan veterinär, för visst kan man få ta såna beslut men när oklart måste man väl inte säga så, eller?
Så har två sjuk/friska kor jag inte vet om jag hittar sämre eller friska från dag till dag. Känns inte bra alls!
« Senast ändrad: 05 jun-16 kl 12:53 av Minicool »

a.svedjan

  • Inlägg: 17
    • -
SV: Förvirrad och behöver råd.
« Svar #4 skrivet: 05 jun-16 kl 21:32 »
Jag har skrivit tidigare om min ko som har mastit. Det är inte kul och hon ser ut att tyvärr ha höga celler hela laktationen med skiftande mjölk från dag till dag även fast jag drar ur de dåliga spenarna.

Iaf har jag även ett annat problem, kon går ihop med en kviga som kalvade samtidigt i år och nu är ko med.
Denna fick för tidig kalvning som gick alldeles utmärkt förutom att efterbörden inte kom ut förrän över en vecka senare. Var orolig för livmoderinflammation men alla flytningar jag såg var fina och luktade inget, hon kissade och gödslade normalt så inget hände där tänkte jag. Men en dag hade hon 40grader feber så jag tog ut veterinär direkt, precis som jag gjort till den äldre kon för mastiten. Denne misstänkte mastit men där visades inga bakterier och när jag inget märkt med urin eller flytningar trodde den inte att det var livmodern men just den dagen hade den yngre kon diarre liknande gödsel och var vattnig ibak när veterinärn kollade. Men veterinärn hittade inga fel i en allmän kontroll av kon.

Fick iaf en kur med pencillin för febern precis som mot mastiten. Det hjälpte veckan efter men nu denna veckan har plötsligt båda börjat få höjd temp och idag hade de över 39,5 grader så jag får ringa veterinären imorgon igen.

Frågan är bara vad är fel? Jag tänker förstås mastit för båda nu ändå när det kan komma fast de ger di och jag mjölkar och har koll på förhårdnader m.m men när de gått ute ett tag undrar jag om det är betes parasit, fästing etc. kanske?
Men samtidigt när de inte varit helt okej sen kalvningen över 1mån tillbaka utan hållt sig runt 39grader länge börjar jag undra vad som verkligen är fel?
Kan säga att de ska ha brunst precis nu med så jag börjar undra om båda fått problem med livmodern eller annat som kan störa där. Kalvarna har ännu inget visat att de mår dåligt fast ev något tröttare än förut, men vädret har blivit så mycket varmare med så det kan vara en orsak också.
Någon som tycker detta pekar åt ett håll eller är svårt att säga?
Ska ringa veterinären vilket som.
Så nu har veterinär varit ute två gånger och de hittar inga fel alls med min yngre ko Stella.
Förutom den snabbt skiftande tempen och att hon är lite tunn så är hon helt frisk, tydligen.
Gett två pencillin kurer, sista förra veckan till båda som gjort den andra kon Mollys mjölk bra igen men Stella har ändå feber runt 39,5 hela tiden och Molly ligger ofta runt 39,0 hon med.
Ifs är det bra varmt ute med nu som kan ge högre temp men tycker det ligger ovanligt högt ändå.
Är rätt missnöjd över veterinären som första gången kollade Stella med 40,2 graders feber samtidigt som avhorning och kastrering av kalvarna gjordes, pratades lite om vasst i magen men när hon äter och skiftar lite i gödseln men inte visar blod eller diare eller buksmärtor tycker jag inte det stämmer.
Andra gången ringde jag om henne med 39.8 graders feber och Mollys mjölk, ännu inte fått bakterie resultat på mjölken som lovat och vet. Sa snabbt att Stella måste ha dålig mjölk med då men den är helt ok när testades. Det jag var dum att inte stå på mig om var att få ett blodstest så funderar på det och avmaskning på alla för att börja checka av sjukdomar.
Men är förvånad att vet. Inte gillade att inget fel hitta fast ändå inte gjorde mer tester än vanlig undersökning!
Enda vi prata om var ifall Stella har ett blåsljud på hjärtat som var otydligt eller Molly bar på en smittsam jätte farlig bakterie i mjölken och båda då skulle få avlivas när inget bot finns. Jag mådde inte så bra efter att vet åkt med det beskedet och utan någon bakterie resultat på flera dagar undrar jag om den personen ville säga:Lägg ner detta med korna. Genom att skrämma mig, tar emot att ringa även annan veterinär, för visst kan man få ta såna beslut men när oklart måste man väl inte säga så, eller?
Så har två sjuk/friska kor jag inte vet om jag hittar sämre eller friska från dag till dag. Känns inte bra alls!

Testa ett naturpreparat Spenmax, från Norge
Tycker det funkar bra med min ko, med höga celltal

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Förvirrad och behöver råd.
« Svar #5 skrivet: 12 jun-16 kl 07:30 »
Jag tycker inte du behöver få panik riktigt än :) . Det här med febern: I alla fall hos getter (mina nötter har inte haft feber, så jag kan inte uttala mig om det) är det så att kroppstemperaturen ibland påverkas av utomhustemperaturen, och är det varmt ute kan de få "feber", alltså ha övertemp utan att faktiskt vara sjuka. Det är helt normalt. Iom att båda dina kor har "feber" utan att visa andra sjukdomssymptom, kanske det är så?
Har du alltså (eller veterinären) skickat mjölkprov på bakterieanalys? Vad visade den isf?
Jag tycker det är att ta i väl hårt om du skulle ha båda korna gåendes som livstidssinkor för det här, de flesta kor som haft en juverinflammation brukar ju betäckas igen. Om det inte är stafylococcus aureus i farten, det är en mycket svår bakterie att bli av med, och många veterinärer rekommenderar slakt för kor som är drabbade av den bakterien. (Är det det du menar i din text?)
Du mjölkar alltså just nu? Hur smakar mjölken? Tolkar jag det rätt att du gjort CMT och det visat på "frisk" mjölk?
Är inte "din" veterinär bra är det väl bara att ringa en annan nästa gång? Tycker inte du ska fundera över om veterinärens något märkliga beteende ska tolkas som att du borde sluta med djuren, det betyder nog mera att det är en något udda veterinär.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Förvirrad och behöver råd.
« Svar #6 skrivet: 13 jun-16 kl 23:53 »
Tack så mkt för svar!  :D

Jag ska kolla upp det norska preparatet, tack.

Jag har fått många råd av en duktig "halvveterinär" som han kallas när han är som ett lexikon med sjukdomar och beteenden på kor. Han nämnde också att värme kunde vara orsaken och kanske en del kan vara så men Stella har feber även kallare, molniga dagar. Han nämnde även fästingsjukdomar men veterinären som var ute trodde inte på det eller parasiter som jag nämnde.  ::)

De tog ett bakterieanalys på mjölken men jag fick aldrig resultatet, så jag får väl jaga efter det nu med om det inte gått för lång tid. De har pratat om ifall min äldre ko Molly har stafylococcus aureus så får jag ta bort henne och om min yngre ko Stella har dåligt hjärta så är det likadant, inget roligt besked. Så nu utan mjölkresultat undrar jag än om det var ok, så får ta tag i det ordentligt.

Jag har bara gjort mjölkprov på testpapper och när det varit bättre smakat på mjölken men många liter är uthällda som haft flockor eller smakat salt.
Sista penicillin kuren gjorde mjölken fri från flockor, mindre gul och mjukare ljuver mot innan men den smakar ännu salt ur någon spene. Jag har valt att bara ha koll och sen låta kalven dia ur ljuvret själv nu när han visat sig göra det ordentligt och bara hjälpa till om problem uppstår igen. All uthälld mjölk har fått mig att tappa sugen att få in "riktig" komjölk för hushållet. Att ta från den andra kon är bara en smittorisk känner jag nu.  :-\
Men ska kolla upp CMT ordentligt, knappt hunnit det heller.  :-[

Ja sista veterinären var något originell och jag kommer inte ta ut den någon mer gång.  :o


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser