Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ÄNTLIGEN !  (läst 11324 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #40 skrivet: 24 maj-16 kl 18:53 »
Ja det gör ju jag med. Men om alternativet är exempelvis en bensin-/dieselbil som orsakar global uppvärmning så är ju frågan snarare, andas in mer partiklar när du är i staden eller att polarisarna smälter? Det är ju, om man hårddrar det hela, ungefär det som är frågeställningen.


Det var du som blanda in isarna, jag pratade om mina lungor. Och att de extra particklar som den tyngre elbilen producerar är fler än motsvarande fosildrivna bil generar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #41 skrivet: 24 maj-16 kl 19:12 »

Det var du som blanda in isarna, jag pratade om mina lungor. Och att de extra particklar som den tyngre elbilen producerar är fler än motsvarande fosildrivna bil generar.
Ja. Och jag tycker att det är ena är ert betydligt trivialare problem än det andra..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #42 skrivet: 24 maj-16 kl 19:23 »
Ja. Och jag tycker att det är ena är ert betydligt trivialare problem än det andra..

Jag skulle säga att det är ganska trivialt att en is smälter när man håller på att hosta upp lungorna genom munnen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #43 skrivet: 25 maj-16 kl 08:42 »
Och jag tycker att det finns ingen chans att göra bilar miljövänliga.  För mycket material, tar mycket plats, kräver för mycket asfaltytor, spiller ut buller och annat elände genom däck-mot-asfalt. Om de håller sig på landet, i glesbygden, ställer de till mindre problem.  Men bort med alla personbilar från tätorter.  Nödvändig godstrafik, arbetsfordon,  taxi och ambulanser får finnas - förstås inte något plus för miljön det heller, men något får man offra människornas skull. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #44 skrivet: 25 maj-16 kl 11:26 »
Att sen en vindsnurra under sin livstid enligt forskningen inte har en chans att kompensera sin tillverkningsmiljöpåverkan är tydligen oväsentligt. Det är som med bilar, även elbilarna. Över 90 % av påverkan är gjort, när de står i hallen till försäljning. De övriga procenten försöker politiken att inbilla oss, att vi kan påverka nämnvärt.

Det här får du gärna länka till, för det ser orimligt ut. En vindsnurra är i princip bara en generator som dras runt av en helt gratis energikälla. Inte mycket runtomkring som kostar så hur skulle den kunna vara mindre lönsam än kärnkraft, olja, kol, biobränsle?

Om en bil i snitt drar i sig 20 000 liter bensin under sin livslängd så skulle 90% innebära att tillverkningen kostat 200 000 liter, vilket jag också tycker verkar orimligt men manar till eftertanke att krama mer mil ur sin bil och att inte i onödan köpa en som både kostat mycket att tillverka och drar mycket att köra. Där har konsumenten ett stort och viktigt val att göra.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #45 skrivet: 25 maj-16 kl 15:42 »
Problemet med elbilarna är det gamla vanliga. Folk i städerna tror att allt som inte skiter ner i städerna är per automatik bra och miljövänligt. Elström tillverkas ju inte i Sthlm eller Göteborg. Därför är den miljövänlig och bra. Att sen en vindsnurra under sin livstid enligt forskningen inte har en chans att kompensera sin tillverkningsmiljöpåverkan är tydligen oväsentligt. Det är som med bilar, även elbilarna. Över 90 % av påverkan är gjort, när de står i hallen till försäljning. De övriga procenten försöker politiken att inbilla oss, att vi kan påverka nämnvärt.


Tyska testorganisationen TÜV har jämfört el- och bensindrivna versionerna av Mercedes B-klass. TÜV har räknat på bilens hela livscykel, inklusive tillverkning, bilens medellivslängd på 16,000 mil, samt skrotning. De kom fram till att körs elbilen på smutsig Europeisk elmix släpper Mercedes B-klass electric ut 24% mindre CO2 under sin livscykel än bensindrivna varianten. Det som är så bra med den rapporten är att bilarna i övrigt är identiska, det är endast batterierna och motorn som skiljer mellan dem. Körs bilen på el från vattenkraft blir bilens totala utsläpp under sin livscykel hela 64% mindre än bensinversionen

Här är länken.
http://media.daimler.com/Projects/c2c/channel/documents/2582746_final_UZ_B_Kl_ED_dt_15_12.pdf

Fredde kan du länka till relevant fakta som stödjer det du säger?



Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #46 skrivet: 25 maj-16 kl 15:45 »
Det här får du gärna länka till, för det ser orimligt ut. En vindsnurra är i princip bara en generator som dras runt av en helt gratis energikälla. Inte mycket runtomkring som kostar så hur skulle den kunna vara mindre lönsam än kärnkraft, olja, kol, biobränsle?

Om en bil i snitt drar i sig 20 000 liter bensin under sin livslängd så skulle 90% innebära att tillverkningen kostat 200 000 liter, vilket jag också tycker verkar orimligt men manar till eftertanke att krama mer mil ur sin bil och att inte i onödan köpa en som både kostat mycket att tillverka och drar mycket att köra. Där har konsumenten ett stort och viktigt val att göra.

Tyvärr brukar motståndare räkna med betongfundamentet som en del i utsläppen.
På sätt och vis är det sant men betongfundamentet överlever vindkraftverket så att bara räkna på att ett verk ska använda fundamentet blir lite taskigt.
Det brukar inte räknas med att en bensinstation ska byggas när vi talar om fossila källor, men om det är vind, vatten eller liknande så ska allt räknas.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #47 skrivet: 25 maj-16 kl 18:04 »
Tyska testorganisationen TÜV har jämfört el- och bensindrivna versionerna av Mercedes B-klass. TÜV har räknat på bilens hela livscykel, inklusive tillverkning, bilens medellivslängd på 16,000 mil, samt skrotning. De kom fram till att körs elbilen på smutsig Europeisk elmix släpper Mercedes B-klass electric ut 24% mindre CO2 under sin livscykel än bensindrivna varianten. Det som är så bra med den rapporten är att bilarna i övrigt är identiska, det är endast batterierna och motorn som skiljer mellan dem. Körs bilen på el från vattenkraft blir bilens totala utsläpp under sin livscykel hela 64% mindre än bensinversionen

Här är länken.
http://media.daimler.com/Projects/c2c/channel/documents/2582746_final_UZ_B_Kl_ED_dt_15_12.pdf

Fredde kan du länka till relevant fakta som stödjer det du säger?



Men då har som inte räknat med dom livsfarliga partiklarna som stiger med uppåt 25%.  ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #48 skrivet: 25 maj-16 kl 19:36 »
Det där med länkar kan jag inte. För övrigt ser och lyssnar jag mycket på vetenskapssändningar både på radion och tv, svenska som tyska. Enligt. tyskarna består ett vinkraftverk inte bara av en generator med vingar. Det är en flera hundra meter hög byggnad med en massa elektronik i sig och själva bygget är ju inte heller utan cement som skall tillverkas och köras runt. Detsamma med allt järn. Det börjar i gruvan i Kiruna. Sen hamnar allt i ett järnverk son skiter ner. Och skall fraktas runt ihop med allt annat som ingår. Vägar skall byggas med dieseldrivna grävmaskiner tvärs genom skogen, ganska många mil och med en bärkraft av 60 ton. Bara gruset som skall sprängas fram och fraktas med diesellastbilar är inte lite. Var kommer dieseln ifrån? Miljöpåverkan av detta måste också räknas in. I generatorn finns en massa koppar som kommer från miljöskitiga gruvor i Südamerika och skall fraktas hit över halva klotet, varpå det skall göras koppar av malmen i ett milijöförstörande smältverk. Sällsynta jordar ingår, som kommer från China. Dessa jordar finns enbart tillsammans med uran. Uranet läggs bara åt sidan i China. Du kan säkert googla efter chinesiska gruvor för sällsynta jordar. Jag har sett en tysk film, där de visade en sådan gruva. När de kom i närheten av jordhögarna runt gruvan höll geigermätaren att få frispel. Därtill finns det nåt som heter närmiljö. Fastigheter i Tyskland som ligger inom 3 km avstånd från vindsnurror har förlorat 30 % i värde pga. det evinnerliga störande ljudet och skuggorna från propellern. Tänker man efter kan man säkert hitta en del ytterligare.   Det håller inte att räkna miliöpåverkan av saker och ting och bara ta hänsyn till hälften.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #49 skrivet: 25 maj-16 kl 21:14 »
Nja, jag håller inte med om den beskrivningen när det gäller vindkraftens miljöbelastning.

Påståendena om att vindkraftverk skulle utgöra en större miljöbelastning än miljövinst är att betrakta som partsinlagor och propaganda från annat håll (främst s k fossilkramare), och har för många år sedan kunnat motbevisas grundligt.

S k sällsynta jordartsmetaller ingår i starka permanentmagneter, som ju numera används i vissa slags elmaskiner, dock inte i generatorerna i fullskaliga vindkraftverk. Där arbetar man antingen med asynkronmaskiner (konstruerade i princip som en vanlig trefasmotor) eller synkrongeneratorer med magnetiseringslindning (samma princip som i en bilgenerator eller generatorn i ett vattenkraftverk). Permanentmagnetiserade maskiner hittar man däremot t ex i vissa elbilar och järnvägsfordon, datorfläktar, hårddiskar, vissa tvättmaskiner, servomotorer inom industrin.

Det här med att fastigheter skulle minska i värde pga vindkraftverk är nonsens, ibland har okunnigt folk oroat sig för störande ljud och skuggor inför ett vindkraftsbygge, men det blir aldrig några problem när verken väl är på plats och i drift. När det blåser hårt är ju det naturliga vindbruset så starkt att det dränker ljudet från vindkraftverket, och vid lägre vindstyrkor låter inte heller verket så mycket.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #50 skrivet: 25 maj-16 kl 21:48 »
Det går säkert att bygga mer resurseffektiva vindsnurror, men varför skulle det helt plötsligt bli så miljöstörande med betong, koppartråd och förstärkta vägar? Hela samhället är ju fullt av det utan att det blir något bråk för det.

Att de är fula och ibland placeras ut utan någon tanke på nedsmutsningen av vårat synfält tycker jag hamnar lite utanför den egentliga miljöbelastningen.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #51 skrivet: 25 maj-16 kl 23:03 »
Det är rätt intressant. Kommer nån med fakta så blir det alltid framställt som propaganda från motståndersidan. I det här fallet från oljeindustrin mm.
En god bekant till mig utanför Hamburg sålde av ålderskäl sitt hus som ligger 400 m från 3 vindkraftverk.
Han sålde för 25 % mindre än huset köptes för 10 år sedan. Och trots detta var det inte lätt att hitta en köpare. Det är allmänt bekant i Tyskland att det förhåller sig so i många områden. Jag har besökt denna vän ett flertal gånger de senaste åren och att sitta på balkongen, när det blåste so pass att kraftverken var igång var omöjligt. Infraljudet är so störande att jag inte kunde sova där på natten.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #52 skrivet: 25 maj-16 kl 23:29 »
Jo, men det är ju knappast vindsnurrans fel att den placeras på fel ställe. En generator som endast behöver en mast och en propeller för att generera ström bör rimligtvis vara resurssnål och "miljövänlig".

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #53 skrivet: 25 maj-16 kl 23:42 »
 :D Skuggorna från ett vindkraftverk kan bli som ett typ Nintendospel  :D...Skuggor som hoppar runt  :D...Hoppas vågkraft kan bli något vettigt med tiden...

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #54 skrivet: 26 maj-16 kl 08:02 »
....  Det håller inte att räkna miliöpåverkan av saker och ting och bara ta hänsyn till hälften.

Fast bensinen förbränns fortfarande och försvinner.
All järn, koppar, mm finns kvar och kan återvinnas.
ska man klaga på hur mycket elektronik som finns i ett vindkraftverk så ska man nog inte använda sig av internet, för det går genom mycket elektronik....

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #55 skrivet: 26 maj-16 kl 08:09 »
.... När det blåser hårt är ju det naturliga vindbruset så starkt att det dränker ljudet från vindkraftverket, och vid lägre vindstyrkor låter inte heller verket så mycket.
(svarar lite allmänt)
Kan tillägga att jag bor nån kilometer från ett antal vindkraftverk och en motorväg.
Jag har aldrig hört vindkraftverken, inte ens  om jag försöker, motorvägen däremot hör man klart och tydligt.
Då jag själv håller på att bygga ett vindkraftverk så har jag besökt snurrorna i närheten och motorvägen låter lika mycket som verket trots att jag står under det och motorvägen ligger några hundra meter bort...

De som störs av ljudet borde rimligtvis ha väldigt gamla verk i närheten av sig, annars förstår jag inte.
De enda som kan bli störigt av de verk jag pratar om är om solen står fel så att huset får direkt skygga dvs tänt, släckt, tänt, släckt.
När jag tänker på det ... så stör jag mig nog mer när det oskar... ;)



Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #56 skrivet: 26 maj-16 kl 08:10 »

Men då har som inte räknat med dom livsfarliga partiklarna som stiger med uppåt 25%.  ;)

 ;)


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #57 skrivet: 26 maj-16 kl 08:13 »
...
Han sålde för 25 % mindre än huset köptes för 10 år sedan. Och trots detta var det inte lätt att hitta en köpare.



Det säger lika mycket som mina däck som rullat 7000mil.
Det vill säga ingenting.





 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #58 skrivet: 26 maj-16 kl 09:12 »
De som störs av ljudet borde rimligtvis ha väldigt gamla verk i närheten av sig, annars förstår jag inte.

Det slog mig att det finns faktiskt ett känt fall av vindkraftverk som har gett störande oljud ifrån sig.
På 1980-talet byggdes två stora försöksvindkraftverk i Sverige, ett placerades i Maglarp utanför Trelleborg och ett på Näsudden (Gotland). Det var helt olika konstruktioner framtagna av var sin leverantör, ingen av dem hade någon tidigare vindkrafterfarenhet. Det ena verket, vet ej vilket, hade ett tvåbladigt löphjul med en led i navet som gjorde att det vippade över till annat läge två gånger per varv. Denna vipprörelse gav ett kraftigt dunkande ljud som hördes långa vägar, även då vindstyrkan var låg. Det finns nog bra anledningar till att det inte har byggts fler verk med den sortens löphjul.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: ÄNTLIGEN !
« Svar #59 skrivet: 30 maj-16 kl 07:22 »
Tråkigt när trådar dör


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 6 användare
addebadde, von tratt, ärt, peterm, Anders Flix, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser