Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur lyckades man brygga förr i tiden  (läst 1902 gånger)

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
hur lyckades man brygga förr i tiden
« skrivet: 30 sep-17 kl 22:47 »
hur lyckades man med bryggning av öl och vin förr när det inte fans rengöringsmedel och en massa andra hjälpmedel?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: hur lyckades man brygga förr i tiden
« Svar #1 skrivet: 01 okt-17 kl 00:05 »
Rengörings/desinfektionsmedel fanns ju "förr i tiden" också.  Lut, soda, kreosot, kvicksilversublimat mm.
Innan storbryggerierna började arbeta på mer vetenskaplig grund i mitten av 1800-talet hörde det till att bryggningen misslyckades då och då (förmodligen ganska ofta). Man såg det också som fullt normalt att de drycker som producerades hade ganska ojämn kvalitet. I svåra fall - som vi ju nu vet orsaken till - t ex att en anläggning har blivit smittad av olämpliga mikroorganismer - så fanns inget annat att göra än att lägga ner verksamheten och börja på ny kula i andra lokaler.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Efwa, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser