Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salthagel frågor  (läst 21013 gånger)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Salthagel frågor
« Svar #20 skrivet: 28 dec-16 kl 16:59 »
själv så lösde problemet med en lös springande grannhund råttvailer med att rigga upp en värmlandsk tunnelfälla och efter 2h väntan så var hunden i den.
då tog jag fram 2 hinkar med utspädd våm innehåll blandat med lagom jäst löja och hällde på hunden och efter den dan har fanskapet ej varit lös.
;D ;D ;D ;D ;D ;D
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Salthagel frågor
« Svar #21 skrivet: 28 dec-16 kl 17:59 »
Den var kungligt bra!  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

t_n

  • Inlägg: 67
    • Skåne
SV: Salthagel frågor
« Svar #22 skrivet: 30 dec-16 kl 19:34 »
Jag laddar en hel del hagelpatroner och receptet som sagoland anger vill jag avråda alla ifrån. Då 0,1 mm skillnad i sluthöjd på patronen kan ge tryckskillnader på upp till 50bar. Ska man hålla på att laborera med detta. Tycker jag man bör läsa på om hagelhandladdning först. Sen ska där alltid vara en förladdning i patronen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Salthagel frågor
« Svar #23 skrivet: 30 dec-16 kl 21:39 »
Förladdningen måste vara med. Annars blandas saltet med krutet. Det skulle kunna bli farligt. Men det var frågan om en stjärnstukad patron. Den utvecklar sin längd när stukningen öppnar sig. Den kan inte bli för lång, vad du än gör med den. Men också enbart förladdningen är farligt på nära håll och kan ställa till stora skador.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Salthagel frågor
« Svar #24 skrivet: 31 dec-16 kl 09:35 »
Det klena mottrycket som saltet skapar gör också att gastrycket hålls nere. Men att skjuta salt är inte bra för pipan om man slarvar med vapenvården.

Nu tycker jag det är dumt att rikta bössan mot någon, men skall man få någotsånär effekt på ett saltskott så måste man minska krutmängden i patronen. Klena projektiler klarar inte högt tryck.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Salthagel frågor
« Svar #25 skrivet: 31 dec-16 kl 12:47 »
Sett ur rent lagtekniskt perspektiv är det mycket dumt att veva runt med lagliga skjutvapen (även om man gör det i lagligt självförsvar), så jag skulle försöka undvika det om jag hade licenser.

----------------------
Ett gammalt cykelstyre/vattenledningsrör, lång lina samt en tändhatt, laddning och en hemstöpt blykula/blyskrot man hällt smält bly i vatten och pressat ihop till en stor klump...  ;D
Undrar om man fyllde ett gammalt stålrör med en riktigt saftig laddning och lade i en massa gamla mynt, spik och skit och pluggade det i båda ändar...
Borde inte döda, men lär kännas... Knappast någon räckvidd dock...

(Nej, så klart inte, men frestande är det onekligen...)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Salthagel frågor
« Svar #26 skrivet: 01 jan-17 kl 11:13 »
Skrotbomber används lite här och där, men de är inte bra mot inbrottstjuvar eller irriterande tamdjur från grannen...

Brandsläckare är bra. Vill man öka effekten går det alltid att fylla någon med en go blandning ;D John.F hade ju ett recept (som man inte gärna använder inomhus). Vitpeppar är det drag i också. Själv tömde jag halva skumsläckaren över en hankatt som klådde vår halvvuxna kattunge precis utanför mitt garage. Han for iväg som ett löddrigt tomteskägg och visade sig aldrig mer.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Salthagel frågor
« Svar #27 skrivet: 02 jan-17 kl 11:30 »
Man kan väl peta ur hagelkornen och skjuta iväg förladdningen bara, den gör ont på 10-15 meter.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Salthagel frågor
« Svar #28 skrivet: 15 jan-17 kl 07:27 »
själv så lösde problemet med en lös springande grannhund råttvailer med att rigga upp en värmlandsk tunnelfälla och efter 2h väntan så var hunden i den.
då tog jag fram 2 hinkar med utspädd våm innehåll blandat med lagom jäst löja och hällde på hunden och efter den dan har fanskapet ej varit lös.

*Skrattar*.

Detta var det enda vettiga förslaget i denna tråden. Hunden är garanterat oskadd men ägaren får något att tänka på och sanera.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Salthagel frågor
« Svar #29 skrivet: 18 jan-17 kl 18:05 »
Hushålls salt, vad är det för bögerier...

Tror just jag hittade hagelpatronen jag vill använda mot inkräktare, politiker, och andra...
Men man skulle använda blyskrot i ställetför stål i kärnan...

https://www.youtube.com/watch?v=7-n4bxxn9gA
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Salthagel frågor
« Svar #30 skrivet: 18 jan-17 kl 19:03 »
 Våra kreativa vänner i väst har ammunition för allt inklusive zombisar, kan dock tänka mig att denna ammo är svår att hitta i Sverige.


http://www.firequest.com/G12-SP13.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lillskiten, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser