Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticka egna disktrasor?  (läst 34495 gånger)

textileri

  • Inlägg: 94
    • Västergötland
    • textileri.net
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #40 skrivet: 19 apr-11 kl 14:50 »
Citera
Vet inte om jag missuppfattat något men om jag förstått det rätt så är bambu i form av tyg eller garn ett resultat av en liknande process som viscostillverkning av trä, vilket innebär en massa kemi och utsläpp?  Tills för några år sedan fanns en viscosfabrik här i Värmland och den var den enskild största förorenaren av Vänern.. och med tanke på att bambu-viscosfabrikerna ligger i Kina och andra länder med troligen mindre strikta miljöregler runt fabrikerna än här i Sverige så blir jag lite fundersamt på detta...?  Någon som vet mer?


Du har helt rätt! Nästan all bambu vi kan köpa är omvandlad precis som viskos, med alla utsläpp, vatten och energiåtgång som det innebär. Eftersom bambufibern har så goda egenskaper är det tråkigt att den inte används "direkt" jag hittar inte information om det nu, men jag har läst att det är en för kostsam process att ta vara på fibern så som man gör med lin - någon vet kanske mer  :)

Jag citerar från http://www.kristianstad.se/sv/Kristianstads-kommun/Miljo-klimat/Miljotips/Ekomode/Bambu/

(Se speciellt sista stycket)

BambuBambu som fiberråvara är ett bra miljöval, så länge odlingen sker utanför de naturliga bestånden.

Det finns 1 200 bambuarter varav 200 är bra till fibrer. Man räknar med att världens bambuskog uppgår till 22 miljoner hektar. I Kina finns 7,2 miljoner ha uppdelat på 4,2 miljoner ha plantage och 3 miljoner ha naturlig skog.

Konstgödsel används inte da det ger sämre fiberkvalitet och kemiska bekämpningsmedel behövs inte. Plantan behöver mycket vatten. Bambuplantagerna växer med 3 % per ar, framfor allt i Kina och Indien. Bambu planteras framförallt på mark som inte kan användas till annat jordbruk. Det ar en fördel som kan vändas till risk om flodbankar, naturliga bambubestånd och andra marker som bedöms vara improduktiva förvandlas till bambuplantage.

Som en följd av ett ökat intresse for naturliga fibrer berättar och exponerar många företag att de använder bambu i sina textilier. Utvärderingar har dock visat att bara en liten del av dem verkligen använder bambufibrer, de flesta som annonserar med bambu säljer i själva verket en viskosprodukt där råvaran till viskosen är bambu.
« Senast ändrad: 19 apr-11 kl 14:52 av textileri »

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #41 skrivet: 23 apr-11 kl 02:32 »
:)Stickar, virkar och krokar disktrasor både till mig själv och till släkt och vänner, mestadels i bomullsgarn men lin är också toppen. Det bästa av allt, när man inte längre tycker att de blir fräscha nog att ha i köket, kan man återanvända dem som tvättlappar till små bajsiga bakar.......Ja jag erkänner att jag virkar, stickar och krokar tvättlappar till barnen och till oss vuxna också ;) Men att återanvända de halvtaskiga till just bajstork känns bra.....Tvättar dom på 60 ¤ men i mellanåt kokar jag dom. Man får verkligen användning för udda garnstumpar och färger.

Jag har provat att sticka dem men tyckte det blev för tunnt, slets ut på en gång. Patentstickning blev bättre men var litet för sladdrigt i en del garner. Sen provade jag virkade och dom blev visserligen fastare men då sög dom sämre istället. Till slut när jag började tunisisk-virka dom (=krokning?) blev dom helt perfekta. Precis lagon sugande, lagom tjocka på en gång och hållbara. Man kan lägga med en extra tråd i en annan fiber om man vill blanda bomull-lin tex. Om man gör "stolpar" kan man lägga med en eller flera trådar sisal-hampa och få en något skrubbig vante tex. Att göra hela i hampa var för jobbigt, fick det aldrig riktigt bra (finns ju också att köpa färdiga så det kändes onödigt jobbigt också).
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Strumpan

  • Inlägg: 21
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #42 skrivet: 24 maj-11 kl 18:27 »
Man kan virka i akrylgarn, fyrkanter och sy ihop två och två. Används som skrubbisar. Kallas Tawashi?? på Japanska. Till fastbrännda kastruller är det suveränt. Man har ju ofta akrylgarn till övers.
Samlar på ufon. Här och vänder.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #43 skrivet: 25 maj-11 kl 04:26 »
Akrylgarn som är så mjukt, till kastruller? Är det något särskilt rivigt mönster du använder då eller funkar det helt enkelt?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Strumpan

  • Inlägg: 21
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #44 skrivet: 25 maj-11 kl 08:43 »
Googla på Tawashi! Där får man upp en massa träffar med mönster och bilder.
Samlar på ufon. Här och vänder.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #45 skrivet: 26 maj-11 kl 00:43 »
Blev litet klokare nu när jag såg hur de såg ut!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #46 skrivet: 23 feb-13 kl 11:29 »
Mina är stickade och virkade i lin.

tanteva

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #47 skrivet: 13 mar-13 kl 14:08 »
Ville bara tipsa om det här mönstret - blir en jättebra struktur på en disktrasa:
http://maggiesrags.com/freedishcloth.htm

snabb översättning för den som inte kan sticka på engelska:

Lägg upp m så trasan blir så stor du vill ha den. Beror ju på hur tjockt garn du har. Udda antal ska det vara.
Varv 1: (rätsidan) Sticka räta maskor.
Varv 2: *1 rm, lyft 1m*  repetera *-*, avsluta med 1 rm
Varv 3: räta maskor
Varv 4: 2 rm, *lyft 1m, 1rm* repetera *-* tills 3 m återstår: lyft 1m, 2 rm

Upprepa dessa varv tills du har en kvadrat. Maska av.

Det blir en lite vågig struktur.

Jag stickade mina i dubbel tråd av ett vävgarn 50-50 lin och bomull på stickor 2½. Har haft trasorna i flera år och dom är jättebra!
Eva

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #48 skrivet: 29 mar-13 kl 03:53 »
Tack för det tipset. Letade precis efter ett sånt mönster, trasorna börjar bli utslitna här.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #49 skrivet: 03 dec-13 kl 17:35 »
Jag gör mina disktrasor i frotté som jag zigzackar runt kanten. Blir jättebra att gnugga med. Använder en eller två dagar. Sedan kokar jag ur dom med tvättmedel i en gryta som jag bara har till detta.

Visigot

  • Inlägg: 160
    • Västergötland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #50 skrivet: 06 jan-17 kl 23:21 »
Måste bara kommentera att jag faktiskt fortfarande använder de disktrasor som jag tillverkade när denna tråd startades. Ändå har jag ofta kört dem på mycket hög värme i tvättmaskinen.

Jag satsade på virkade disktrasor i lingarn.  :)


"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Sticka egna disktrasor?
« Svar #51 skrivet: 06 jan-17 kl 23:39 »
Vore kul om ni lade in bilder på era fina disktrasor.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser