Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag bryter sten.  (läst 15225 gånger)

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: jag bryter sten.
« Svar #20 skrivet: 19 dec-16 kl 13:03 »
Jag har plockat bort ett par rejäla stenar här hemma genom att först elda sönder dom till hanterbar storlek och därefter lyft upp dom med vinsch och rep. Jag binder ihop två stockar till en A profil och kopplar stenen och repet till den, för att rikta om kraften så jag lyfter stenen upp snarare än drar den sidlänges. Fungerar toppen, nästan som en liten kran!
Tycker det är lika skoj som er andra när man väl vinner över en stor besvärlig bumling  :)


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: jag bryter sten.
« Svar #21 skrivet: 19 dec-16 kl 13:19 »
Idd vinner!! Vilten jätte :o. Synd att jag inte har så stora, men kanske skulle testa principen på mindre. Kan ju vara en bra träning innan man köper sig en tomt där förutsättningarna finns för att hitta såna bjässar.

MVH
Magnus

andtol

  • Gäst
SV: jag bryter sten.
« Svar #22 skrivet: 19 dec-16 kl 13:27 »
Imponerande sten!

Vi har fina stenmurar här i Småland och det är sten överallt. Jag har försökt några gånger med större stenar men det har oftast slutat med att jag flyttar trädet jag ska planera några decimeter. :)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: jag bryter sten.
« Svar #23 skrivet: 19 dec-16 kl 14:06 »
Jag har plockat bort ett par rejäla stenar här hemma genom att först elda sönder dom till hanterbar storlek och därefter lyft upp dom med vinsch och rep. Jag binder ihop två stockar till en A profil och kopplar stenen och repet till den, för att rikta om kraften så jag lyfter stenen upp snarare än drar den sidlänges. Fungerar toppen, nästan som en liten kran!
Tycker det är lika skoj som er andra när man väl vinner över en stor besvärlig bumling  :)

ja det var en bjässe  :D

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: jag bryter sten.
« Svar #24 skrivet: 19 dec-16 kl 20:08 »
Två minnen dyker upp för mig som jag gärna delar med mig av;

Det äldsta är då jag som skolepåg hjälpte bönderna att plocka sten vid vårbruket i de ack så stenrika Göingebygderna. Lantbrukaren sa ett stycke uppåt dagen till mig, då jag tydligen omedvetet gått nedåt i storlekarna vi bestämt samma morgon, som inte skulle lämnas kvar på åkern efter harvning: "Nej släng tillbaks den där, den får växa till sig något år till." Jag har skrattat gott åt hans humor mer än en gång.

Det andra är erfarenheten av Snigel-dynamit: http://www.finja.se/snigeldynamit%C2%AE-p.100.1001
Kommer ni en vacker dag på en sten ni inte klarar av att rubba, så hyr bara en Hilti-maskin eller liknande, borra ett par hål i denna och häll i snigel-röran. Vänta två dygn - simsalabim!

Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: jag bryter sten.
« Svar #25 skrivet: 20 dec-16 kl 08:07 »
Jag grävde ut för en grundmur till växthuset på en sluttande plats. Djupaste stället under mark var väl runt metern. I sista hörnet jag grävde så stötte jag på en bamse. Slängde mig på telefonen och ringde en vän för att be om hjälp. "Jag är i Borås, kan vara hos dig om en timme". Med mitt skruvade förhållningssätt till allt så kom jag fram till att om jag fyller i diket delvis igen, så kan jag nog rulla upp stenen själv. Sen är det bara att gräva en gång till:). Kompisen kom kanske 1,5 timme senare och då var jag färdig med allt och stenen låg bredvid, mycket nöjd med mig själv. Snacka om förvånad han blev! Sedan dess har historien tagits upp vid flera tillfällen som någon sorts bevis på att jag är den envisaste mäniskan på denna planeten. Men jag är övertygad om att det finns värre än jag.

MVH
Magnus

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: jag bryter sten.
« Svar #26 skrivet: 20 dec-16 kl 11:42 »
Det skulle i så fall vara fasters gubbe och han är död så du vinner bland de levande ;D
Han körde genom isen med snöskoter och klättrade inte upp ur vaken innan han hade snöskotern med sig.

Bra att det finns folk som fortfarande kan arbeta med sten för hand. Bravo Idd och topfrog!
Själv har jag varit tvungen att låta stenarna ligga i fred i 12 år efter ryggskadan men nu äntligen håller jag på att bli frisk så säkert skall en del stenar få flytta på sig i framtiden.

Folk har i alla tider vetat att livets innersta mening är att bryta sten. Så är det bara......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: jag bryter sten.
« Svar #27 skrivet: 20 dec-16 kl 14:02 »
Även jag mina bröder -fast säkert mycket mindre stenar än era, klen pappersvändande tant som jag är. Det blir så bra fart på odlingsbäddarna med stenkanter.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: jag bryter sten.
« Svar #28 skrivet: 20 dec-16 kl 20:10 »
Förresten så behöver alla stenarbetare en mattikran.
Uppfinnaren hette Mathias Hägglund och var smed i Vasa i slutet på 1800-talet.
Jämfört med en vanlig stubbrytare av rikssvensk modell är den säkrare och bekvämare att använda eftersom man tar bort veven när man börjar lyfta på allvar och använder spaken med spärrhake i stället.


Min mattikran ligger sönderplockad i lidret och väntar på nytt trävirke. Jag har ju haft dålig rygg och inte behövt den på länge.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: jag bryter sten.
« Svar #29 skrivet: 20 dec-16 kl 20:19 »
Folk har i alla tider vetat att livets innersta mening är att bryta sten. Så är det bara......

 ;D ;D ;D ;D ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: jag bryter sten.
« Svar #30 skrivet: 20 dec-16 kl 21:21 »
Citera
Förresten så behöver alla stenarbetare en mattikran.

Snygg! Köper jag större marker med mycket sten en dag ska jag absolut bygga en sån

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: jag bryter sten.
« Svar #31 skrivet: 20 dec-16 kl 21:27 »
;D ;D ;D ;D ;D

Ja allt annat har förstörts och människorna är döda och gravarna namnlösa och kyrkböckerna brända och husen nedrivna och riken och huvudstäder har kommit och gått men åkrarna de bröt stenarna ur är fortfarande stenröjda och producerar mat åt ättlingarna i trettionde led.
Hela vårt samhällsbygge och vår existens som människor är baserade på tvåtusen års stenbrytande.

Om åkrarna inte har blivit beskogade i den moderna förstörelsens tidevarv men i så fall är de ändå stenröjda tills den dagen de skall brytas upp på nytt för att ge mat åt ättlingarna i trettioandra led.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: jag bryter sten.
« Svar #32 skrivet: 21 dec-16 kl 18:54 »
Kommer ni ihåg tv-serien om svenska dialekter när de kom till Blekinge? Programledare stod vid ett tillfälle i Gummagölsmåla och blickade ut bland granar och stenar och sa "det här är den sista delen av Sverige som befolkades".
Jag växte upp i grannbyn. Där kan man kasta en sten över axeln och den studsar på en annan innan den landar på en tredje... Stenmurar så man tappar andan och rösen mer än manshöga. En del lagda med sån precision att de är cirkelrunda.

En del kallade mig envis när jag stod i knädjup lera och spettade smedjans grundstenar på plats. Andra hade mindre smickrande namn på det men till slut har jag min egenbyggda smedja. Det är bra att vara envis. Gråsten ska besegras, hela eller i delar :)

Arbetsutbyte vore roligt! Och än har vi sten som ska flyttas.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: jag bryter sten.
« Svar #33 skrivet: 22 dec-16 kl 13:06 »
Kommer ni ihåg tv-serien om svenska dialekter när de kom till Blekinge? Programledare stod vid ett tillfälle i Gummagölsmåla och blickade ut bland granar och stenar och sa "det här är den sista delen av Sverige som befolkades".
Jag växte upp i grannbyn. Där kan man kasta en sten över axeln och den studsar på en annan innan den landar på en tredje... Stenmurar så man tappar andan och rösen mer än manshöga. En del lagda med sån precision att de är cirkelrunda.

En del kallade mig envis när jag stod i knädjup lera och spettade smedjans grundstenar på plats. Andra hade mindre smickrande namn på det men till slut har jag min egenbyggda smedja. Det är bra att vara envis. Gråsten ska besegras, hela eller i delar :)

Arbetsutbyte vore roligt! Och än har vi sten som ska flyttas.

Min morfar dog av en stroke med stövlarna på och ett spett i handen. Bröt sten i ett diken i norra Blekinge...

Granstubbarnas- och stenåkrarnas hjältar dör med stövlarna på!




TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: jag bryter sten.
« Svar #34 skrivet: 23 dec-16 kl 11:53 »
Med tanka på hur många kroppar som har slitits ut med stenbrytning och dikning borde hela samhället börja sätta värde på den produktionskapacitet som de åstadkom med sitt slit.
Farfarsfar var liten pojke då vi senast hade en stor hungersnöd så folk svalt ihjäl i stora mängder. Det är så nyligen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

andtol

  • Gäst
SV: jag bryter sten.
« Svar #35 skrivet: 23 dec-16 kl 14:22 »
Farfarsfar var liten pojke då vi senast hade en stor hungersnöd så folk svalt ihjäl i stora mängder. Det är så nyligen.

När var det?

I Sverige var (väl?) den senaste stora svälten på 1860-talet när skörden slog fel flera år i rad och snön låg kvar till midsommar. Folk dog i mängder i Norrland och de som kunde flydde till USA. Den drabbade Finland lika hårt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Missv%C3%A4xt%C3%A5ren_1867%E2%80%931869



TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: jag bryter sten.
« Svar #36 skrivet: 23 dec-16 kl 16:41 »
1867-68 var det.
Det låter först som om det vore långt borta men räknar man generationer så märker man ju att det är ganska nyligen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: jag bryter sten.
« Svar #37 skrivet: 23 dec-16 kl 16:51 »
1867-68 var det.
Det låter först som om det vore långt borta men räknar man generationer så märker man ju att det är ganska nyligen.

Min farmors mor hade syskon som svalt ihjäl.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: jag bryter sten.
« Svar #38 skrivet: 23 dec-16 kl 17:30 »
Ja så nära är det.
Farfars farfar var mitt i bästa mannaåren då han dog i tyfusepidemin som spreds bland folk som var undernärda och hade dålig motståndskraft.

Skulle inte så många ha arbetat ihjäl sig med att bygga upp matproduktionen skulle vi fortfarande ha sådana svältkatastrofer...... men tyvärr tror de enfaldiga nutidsmänniskorna som har makten att eftersom det inte har varit hungersnöd på 150 år kan vi lägga ned matproduktionen och ha mat endå.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: jag bryter sten.
« Svar #39 skrivet: 09 jan-17 kl 23:17 »
Här finns en liten stenbryterska till! Jag kämpar med spett och fantasi. Bara sten och åter sten häruppå berget! Dom varken jag eller eld rår på får hästen dra upp åt mej  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser