Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Importera hund.  (läst 15555 gånger)

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
Importera hund.
« skrivet: 21 jul-08 kl 15:32 »
Hej!
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ta in hund från USA?
Hur går man tillväga?
Hur lång tid kan det ta?
Vad går slutnotan på om man bara talar om det byråkratiska?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Importera hund.
« Svar #1 skrivet: 22 jul-08 kl 07:24 »
Att det är karantän osv, är en sak, men exakt vilka regler som gäller vet jag inte. Det bästa är att ringa och kolla med SJV 036- 15 50 00. De har ju reglerna för vart land, som ju kan variera en del.

Vilse

  • Gäst
SV: Importera hund.
« Svar #2 skrivet: 22 jul-08 kl 08:12 »
det aer ett par som annonserat under bostad soekes som har tagit med sej sin beagle fraan usa,,ta ett snack med dom,,

naer jag importerat hund (inte till sverige utan till annat land) saa har alla sagt olika saker och myndigheter sagt en del saker,,
men den som gaatt genom proceduren kan alltid ge tips :)

sist jag imporetarde hund saa var det en idiot som haengde upp sej paa att transportfirman stavat mitt namn annorlunda mot hur jag skrev mitt namn,,saa dom ville se mit pass och i mitt pass saa var jag ogift,,vilket svammel det var.
sen ville dom se kvitto paa vad jag betalt foer hunden, jag hade inget kvitto.
sen fick jag skriva under paa heder o samvete vad det var foer hundras och at det inte var en av fyra farliga hundar med import foerbud,,detta trots at tveterinaerens rapport klart skrev vad det var foer hund,,
obs detta var inte i sverige men byraakrati :)



Vilse

  • Gäst
SV: Importera hund.
« Svar #3 skrivet: 22 jul-08 kl 20:23 »
saa olika fraan land till land o bereonde paa om det aer valp eller egna hunden som man tar hem och aalder paa hunden.

rabies vaccinering fraan vissa laender beheoves ej goeras foer valp innan den har naat en viss aalder. (3 maanader?)
rabies vaccineringen kan bli svindyr bereonde paa om lander man tar in ifraan har rabies eller inte.
land som aldrig haft rabies och inte kan faa rabies,,typ laender som aer oar maaste aendaa rabies vaccinera pga eu regler.
daa kostar rabies vaccinet m-y-c-k-e-t foer det maaste importeras och resultatet maaste skickas till annat land foer utvaerdering!
rabiesspruta, vaenta 3 maanader och ta test, det ska finnas en viss halt skydd i blodet, om ej ta ny spruta o vaenta en period til foer nytt test om hund daa ej visar raett vaerde saa aer det en hund som inte goer det o man brukar bli inslaeppt iallafall eftersom den faat 2 vaccinationer.
en del laender karantaen andra inte.
man brukar slippa importskatt om det aer en hund man redan aeger i det andra landet, om man bott daer.

det finns en myriad med olika regler och det aer alltid baest att gaa till lantbruksverket o fraaga deras veterinaer foer hjaelp.
men sen kan man fraga folk som importerat fran det landet foer att faa tips.



Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Importera hund.
« Svar #4 skrivet: 23 jul-08 kl 01:24 »
Tack så mycket för alla svaren!  :)

Landet som det skulle vara frågan om vore i så fall USA och det skulle vara ett vuxet djur.

Lusa

  • Gäst
SV: Importera hund.
« Svar #5 skrivet: 25 jul-08 kl 15:37 »

rabies vaccinering fraan vissa laender beheoves ej goeras foer valp innan den har naat en viss aalder. (3 maanader?)
Det stämmer, man kan ansöka om dispans att få ta in valpen innan 3 månaders ålder utan rabiesvaccinering. Men det gäller inte usa som är ett listat tredjeland.


rabiesspruta, vaenta 3 maanader och ta test, det ska finnas en viss halt skydd i blodet, om ej ta ny spruta o vaenta en period til foer nytt test om hund daa ej visar raett vaerde saa aer det en hund som inte goer det o man brukar bli inslaeppt iallafall eftersom den faat 2 vaccinationer.
jag skulle rekomendera att ta två sprutor med en månads mellanrum innan blodprovet, då är man mer på den säkra sidan, för det kostar litegrann att få blodet analyserat och man slipper göra om proceduren.

 :)







djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Importera hund.
« Svar #6 skrivet: 24 okt-08 kl 01:30 »
Tar du hund från USA måste den sitta i karantän.
Måste alla hundar som kommer från land utanför EU å norden.
Då tror jag inte den behöver rabies vacineras.
Ty hade hunden haft rabies så skulle den insjukna innan karatän tiden är slut.
För USA ligger utanför EU då blir det 4 månaders karatän.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Lusa

  • Gäst
SV: Importera hund.
« Svar #7 skrivet: 27 okt-08 kl 07:44 »
@ djurkuf

man kan söka dispans om att ta in valp under 3 månaders ålder och utan rabiesvaccinering från fler länder än inom EU och norden. Och det är inte karantän från alla länder utanför norden.

Dessa länder kan ändras fort om något fall av rabies dyker upp.. men just nu är det dessa länderna som klassas som rabiesfria (vilka man kan söka dispans från):

Australien
Japan 
Belgien 
Luxemburg 
Cypern (grekcypriotiska delen)
Malta 
Danmark
Nya Zeeland 
Finland
Portugal inkl öa 
Frankrike
Sverige
Grekland inkl öar
Schweiz 
Holland
Spanien förutom Ceuta och Melilla 
Island
Tjeckien 
Irland och Storbritannien- -särskilt tillstånd krävs ej 
Tyskland 
Italien 


Från övriga länder är det alltså krav på rabiesvaccinering och i vissa fall karantän.

EU-länder (ej karantän dock rabiesvacc)
Belgien, Bulgarien, Cypern(grekcypriotiska delen) , Danmark (inkl. Grönland och Färöarna), Estland, Finland (inkl. Åland), Frankrike (inkl. Franska Guyana, Guadeloupe, Korsika, Martinique och Réunion), Grekland, Gibraltar, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal (inkl. Azorerna och Madeira), Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien (inkl. fastlandet, Balearerna, Kanarieöarna samt Ceuta och Melilla), Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

 
Tredje länder som jämställts med EU-länder
(Hundar och katter från dessa länder får föras in i Sverige på samma villkor som om de kom från ett EU-land.)

Andorra, Island, Liechtenstein, Monaco, San Marino, Schweiz, Vatikanstaten.


grundvillkor för import:
*Sällskapsdjurspass
*Id-märkning
*Rabiesvaccination inkl. blodprov som visar godkänd mängd antikroppar mot rabies
*Avmaskning mot dvärgbandmask
*Besiktning hos officiell veterinär före avresan (fraktdjur)
*Anmälan till tullen vid gränspassagen

Från tredje land utanför EU (ej karantän dock rabiesvacc):

Tredje länder delas in i två grupper, listade och ej listade länder. I gruppen Listade länder finner man de länder utanför EU som bedöms ha fungerade kontrollsystem avseende rabies. Förekomsten av rabies varierar kraftigt melllan dessa länder. I de ej listade länderna bedöms rabiessituationen vara okontrollerad eller omöjlig att bedöma.
Från dessa grupper gäller olika införselkrav.

Listade länder:
Andorra, Antigua och Barbuda, Argentina, Aruba, Ascension, Australien, Barbados, Bahrein, Bermuda, Bosnien och Hercegovina, Brittiska Jungfruöarna, Caymanöarna, Chile, Fiji, Falklandsöarna, Franska Polynesien, Förenade Arabemiraten, Guam, Hong Kong, Island, Jamaica, Japan, Kanada, Kroatien, Liechtenstein, Malaysia*, Mauritius, Mayotte, Mexiko, Monaco, Montserrat, Nederländska Antillerna, Nya Kaledonien, Nya Zeeland, Ryssland, Saint Helena, Saint Kitts och Nevis, Saint Pierre och Miquelon, Saint Vincent och Grenadinerna, San Marino, Schweiz, Singapore, Taiwan, Trinidad och Tobago, USA, Vanuatu, Vatikanstaten, Vitryssland, Wallis och Futuna.

Icke listade länder
Om du vill ta in en hund eller katt från ett tredje land som inte är listat måste djuret sitta i karantän.





Vilse

  • Gäst
SV: Importera hund.
« Svar #8 skrivet: 27 okt-08 kl 08:30 »
lusa
var hittade du det här?

i den första listan så står det at dessa länder klassas som rabiesfria, vilka man kan söka dispens från.
jag är i nz och MÅSTE ha rabies spruta för att ta mej till sverige fast det inte finns och mej veterligen aldrig har funnits rabies här.
Jag frågade lantbruksverket om jag kunde ansöka om att slippa men det finns inte att tillgå någon som helst dispens även fast landet är rabies fritt bara för att EU har bestämt att det måste vara rabies vaccinerat.

93% av alla hundar klarars sej med en rabies spruta.
ta spruta, vänta 3 månader och testas (tsetet kan ta upp till 4 veckor beroende på att det måste till ett land som har eu ok laboratorium)
7% får inte tillräckligt vid bara en spruta så det brukar rekommenderas att hunden får två sprutor med några veckors intervall.
de som ej fått ok av en spruta måste vaccineras en gång till och nytt prov tas efter någon månad.
om detta prov ej är ok så får man dispens mot uppvisande av att hunden har fått två sprutor.
(undrar varför man måste vänta efter andra vaccineringen på att ta prov om hunden nu ändå skulle få dispens efter en andra vaccinering?)

det är så dyrt att först importera rabies vaccin till ett land där rabies inte finns och sedan exportera blodprovet till annat land där eu godkänt lab finns så det kan kännas ok att försöka med bara en vaccinering.
Fast det straffar ju sej om hunden är en av de 7% som ej fått fullgott med en vaccinering.

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Importera hund.
« Svar #9 skrivet: 27 okt-08 kl 15:16 »
Du måste vänta minst 120 dager efter den sista sprutan.
Sen om du vill in till svedala igen så måste du ta ett blodprov.
Som skickas till jordbruks verket så får du papper på att hund har.
anti kroppar mot rabies.
Dessutom så måste hunden vara avmaskad mot dvärgband mask.
Innan den får komma in i svedala igen.
Eller få tablett här hemma å vara hemma inom 10 dagar.
Alternativt få stronghold som funkar som fästings medel.
Droppas i nacken men tar även mask å rävskabb.
Å håller i fyra veckor.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Importera hund.
« Svar #10 skrivet: 27 okt-08 kl 15:18 »
OBS detta gäller mellan EU länder ska hunden från USA gäller karantän.
Dom har en uppsjö med otäcka smittor där som vi int vill ha hit.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Lusa

  • Gäst
SV: Importera hund.
« Svar #11 skrivet: 29 okt-08 kl 12:27 »
lusa
var hittade du det här?

i den första listan så står det at dessa länder klassas som rabiesfria, vilka man kan söka dispens från.
jag är i nz och MÅSTE ha rabies spruta för att ta mej till sverige fast det inte finns och mej veterligen aldrig har funnits rabies här.
Jag frågade lantbruksverket om jag kunde ansöka om att slippa men det finns inte att tillgå någon som helst dispens även fast landet är rabies fritt bara för att EU har bestämt att det måste vara rabies vaccinerat.

93% av alla hundar klarars sej med en rabies spruta.
ta spruta, vänta 3 månader och testas (tsetet kan ta upp till 4 veckor beroende på att det måste till ett land som har eu ok laboratorium)
7% får inte tillräckligt vid bara en spruta så det brukar rekommenderas att hunden får två sprutor med några veckors intervall.
de som ej fått ok av en spruta måste vaccineras en gång till och nytt prov tas efter någon månad.
om detta prov ej är ok så får man dispens mot uppvisande av att hunden har fått två sprutor.
(undrar varför man måste vänta efter andra vaccineringen på att ta prov om hunden nu ändå skulle få dispens efter en andra vaccinering?)

det är så dyrt att först importera rabies vaccin till ett land där rabies inte finns och sedan exportera blodprovet till annat land där eu godkänt lab finns så det kan kännas ok att försöka med bara en vaccinering.
Fast det straffar ju sej om hunden är en av de 7% som ej fått fullgott med en vaccinering.


dessa dispanser gäller endast valpar under 3 månaders ålder som uteslutande vistats hos uppfödaren. Så om det gäller en äldre hund så finns det ingen dispans att få. Vet inte om det är så i ditt fall? Om det är så så stämmer det att du måste vaccinera hunden innan transporten till Sverig.

det finns information om detta på jordbruksverkets hemsida.
« Senast ändrad: 29 okt-08 kl 12:29 av Lusa »

Vilse

  • Gäst
SV: Importera hund.
« Svar #12 skrivet: 29 okt-08 kl 19:23 »
lusa.
hade hoppats du hade hittat ett kryphål för dispens :)

jag har importerat vaccin för hisklans dyra pengar då det inte finns rabies alls här nere och vi är en ö.
sen har jag skickat blodprov till eu godkänt lab i ett annat land.

det är så dyrt så jag har tvekat mellan att ta bara en spruta o chansa för at komma undan billigare då det ju är 97% som klara sej med en enda vacinering.
dumt att chansa men det kan bli rejält billigare då jag måste imporetra och exportera vaccin o blodprov.

om sverige inte hade varit med i eu så hade jag kunnat få disepns som boendes på rabiesfri ö.
men nu måste vi följa eu regler.


sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: Importera hund.
« Svar #13 skrivet: 01 nov-08 kl 15:04 »
På jordbruksverkets sida finns info om vad som behöver fixas för att kunna importera en hund till sverige från USA. Karantän krävs ej om allt sköts enligt reglerna. http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt.4.52c6f10b903d789380003078.html
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Importera hund.
« Svar #14 skrivet: 02 nov-08 kl 01:28 »
Rabies vacinering behöver du inte från länder där hunden måste sitta karaentän.
För rabies visar sej efter 60 dagar kommer hunden från icke EU land.
Så ska hunden vara i karatän i 120 dagar.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Importera hund.
« Svar #15 skrivet: 02 nov-08 kl 13:41 »
Tar du hund från USA måste den sitta i karantän.
Måste alla hundar som kommer från land utanför EU å norden.
Där har du fel. Schweiz är utanför både Norden och EU, men där behövs ingen karantän! Men alla vaccinationer måste givetvis vara i sin ordning.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Importera hund.
« Svar #16 skrivet: 05 nov-08 kl 09:48 »
Ja men det är ju ett EES land som norge.
Å så ligger det ju mitt i smeten.
Å precis som i det här fallet rör det sej snarare om kontinenen.
Det gäller samma regler för mexico kanda som för USA
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser