Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  koloch koks  (läst 18762 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: koloch koks
« Svar #20 skrivet: 05 jul-17 kl 18:32 »
Ja, bra.

Det känns inte så bra att släppa ut alla dessa gaser...

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: koloch koks
« Svar #21 skrivet: 06 jul-17 kl 02:23 »
Jag har gjort eget kol men lite tveksam på kvalitén. Träslaget är asp.

(Och här var ungefär 1/3 färdigt kol, jag ströp lufttillförseln för mycket så allt blev ej kolat.)
En lärdom rikare då  :) Lövträd är ju bäst för smide tycker ja då det inte sprätter så som gran gör .

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: koloch koks
« Svar #22 skrivet: 06 jul-17 kl 16:28 »
Om man börjar kola i lite större skala så bör man försöka ta hand om och kondensera röken. Det är ju inte direkt några hälsosamma saker som ingår i pyrolysgaserna, bättre om man kan ta vara på dem för att få ut tjära, olika organiska syror mm. Eller åtminstone bränna upp rökgaserna, man kanske skulle kunna låta dem gå in i en större vedpanna som ändå är igång.
Det kan man ju få även som liten kolbrännare . Ett rör i botten och så eldar man utan på tunnan lämpligt där oljefatets lock är det större av dom två locken man får bara inte elda för hårt  .

andtol

  • Gäst
SV: koloch koks
« Svar #23 skrivet: 06 jul-17 kl 19:10 »
Det kan man ju få även som liten kolbrännare . Ett rör i botten och så eldar man utan på tunnan lämpligt där oljefatets lock är det större av dom två locken man får bara inte elda för hårt  .

Jag förstår inte hur du menar. En mindre tunna med ved som ska bli kol och sen elda runt den i en större tunna?

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: koloch koks
« Svar #24 skrivet: 06 jul-17 kl 19:16 »
Jag har gjort eget kol men lite tveksam på kvalitén. Träslaget är asp.

(Och här var ungefär 1/3 färdigt kol, jag ströp lufttillförseln för mycket så allt blev ej kolat.)

Varför är du tveksam på kvaliten? Det som inte är helt färdigt får ju åka med i nästa kolning.

Vad ska du ha kolet till? Grilla antar jag...

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: koloch koks
« Svar #25 skrivet: 06 jul-17 kl 19:42 »
Jag förstår inte hur du menar. En mindre tunna med ved som ska bli kol och sen elda runt den i en större tunna?
Nä man lägger upp ved emot tunnan med plåtar utan för och helst lite under med  men jäkligt viktigt att locket är tätt . Finns filmer på tuben har ja sett  . Har dock inte gjort den varianten skälv  men sett dom som gjort så .

andtol

  • Gäst
SV: koloch koks
« Svar #26 skrivet: 07 jul-17 kl 17:06 »
Vad ska du ha kolet till? Grilla antar jag...

Ja, grilla och sen får det som är smått gå som biokol.

andtol

  • Gäst
SV: koloch koks
« Svar #27 skrivet: 07 jul-17 kl 17:07 »
Nä man lägger upp ved emot tunnan med plåtar utan för och helst lite under med  men jäkligt viktigt att locket är tätt . Finns filmer på tuben har ja sett  . Har dock inte gjort den varianten skälv  men sett dom som gjort så .

Aha, det har jag gjort med en gammal klotgrill. Men det gick åt mycket ved och dessutom många hål i grillen. Men det kanske går bättre i en tunna utan hål?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: koloch koks
« Svar #28 skrivet: 17 jul-17 kl 08:45 »
Är du intresserad av att testa en 25 kilos säck Koks 25/90 mm.
Brännvärdet är ca. 7 800 kcal/kg.
Kanske du kan få den i närheten av Lund för 250 kr i mitten av Juli.

Det här erbjudandet är inte aktuellt längre, då jag inte hört något av dig.
En kille i närheten av Göteborg tog hela pallen.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: koloch koks
« Svar #29 skrivet: 17 jul-17 kl 09:08 »
Det här erbjudandet är inte aktuellt längre, då jag inte hört något av dig.
En kille i närheten av Göteborg tog hela pallen.

Ursäkta att jag inte svarade på en gång, jag har varit inne på bara träkol. Nu har jag dock tillbringat en vecka med kokseldning och sett dess fördelar så kanske kommer jag prova en vacker dag :) Tack för erbjudandet dock!
Jag bor ju strax utanför Göteborg jag med... Undrar vem det var?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: koloch koks
« Svar #30 skrivet: 29 jul-17 kl 21:25 »
Och nu har jag provat koks här hemma men får inte riktigt till det.
På kursen härom veckan bildades det tydliga stora slaggkakor som var enkla att lyfta ur.
Men hemma i min mindre ässja blir koksen bara urbränd men behåller form och storlek. Väldigt svårt att se i elden vad som glöder av egen respektive andras värme... Så efter en stund har jag ingen värme trots gott om glödande koksbitar.
Hur blir det hos er? Brukar ni stoppa, rensa ur och tända igen efter en ca 60-90 minuter?
Skickar med en bild på färsk och bränd koks så ser ni hur jag menar.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: koloch koks
« Svar #31 skrivet: 30 jul-17 kl 08:59 »
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av koks, men att döma av gamla uppgifter från den tid då det eldades mycket med koks, så var det mycket stor skillnad i egenskaper mellan olika kokskvaliteter.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: koloch koks
« Svar #32 skrivet: 30 jul-17 kl 11:27 »
Jag tror att du har litet väl stora bitar och får för gles eld.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: koloch koks
« Svar #33 skrivet: 30 jul-17 kl 22:41 »
Jag tror att du har litet väl stora bitar och får för gles eld.

Bra idé, och enkelt att kolla. Tack!

Torbjörn, jag har köpt koksen av en välrenomerad handlare men han är såklart beroende av vad han får levererat ändå. Och varifrån.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

SV: koloch koks
« Svar #34 skrivet: 02 nov-17 kl 17:54 »
Jag vill helst använda träkol. Men har jag fortsatt svårt att få tag på blir det att titta åt kokshållet. Kanske måste installera en fläkt i skorstenen då och det slipper jag gärna om jag kan.

Testet går vidare: Ica grillkol 2,5 kg för 40 spänn är mycket bättre än de andra. Den skulle jag äta mat lagad över, askar inte så värst och brinner ganska varmt. Men priset är ju inte så roligt :(

Jag är väldigt ny på detta, men har provat två olika. Harald Nyborg 10 kg grillkol, fungerade fint kom upp i bra temperatur. Biltema 10 kg, med samma utrustning, blev så varm att det smälte av ett 12mm armeringsjärn. Får nog sätta in någon ventil och reglera luftflödet. Så det är väldig skillnad på kol och kol.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: koloch koks
« Svar #35 skrivet: 02 nov-17 kl 18:27 »
Och nu har jag provat koks här hemma men får inte riktigt till det.
På kursen härom veckan bildades det tydliga stora slaggkakor som var enkla att lyfta ur.
Men hemma i min mindre ässja blir koksen bara urbränd men behåller form och storlek. Väldigt svårt att se i elden vad som glöder av egen respektive andras värme... Så efter en stund har jag ingen värme trots gott om glödande koksbitar.
Hur blir det hos er? Brukar ni stoppa, rensa ur och tända igen efter en ca 60-90 minuter?
Skickar med en bild på färsk och bränd koks så ser ni hur jag menar.

Det har att göra med kvaliteten på koksen, billigare kvalitet blir inte så fina kakor utan mest slaggbitar och damm.
Kör du billig industrikoks, tex den från SSAB får du inte den fina komockan i botten.

Men den fungerar lika bra som de finare kvaliteterna ur teknisk synvinkel,, bara bra mycket billigare...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: koloch koks
« Svar #36 skrivet: 02 nov-17 kl 18:29 »
Fast den på bilden är ofullständigt förbränd.
Hur stora bitar kör du?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: koloch koks
« Svar #37 skrivet: 28 nov-17 kl 08:50 »
Fast den på bilden är ofullständigt förbränd.
Hur stora bitar kör du?

Ungefär som briketter, ska mäta näst jag hinner gå ut i smedjan en stund. Jag har provat att slå sönder dem med hammaren men det blev inte så lyckat och jag fick tag på en säck hantverksträkol igen så jag har klarat mig under hösten utan att forska mera. Men de är mycket större än koksen jag provade i Gränsfors.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser