Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egna etiketter  (läst 3829 gånger)

Sommartorparn

Egna etiketter
« skrivet: 08 nov-07 kl 08:16 »
Har designat egna etiketter för mina syltburkar och tryckt ut dem på datorn. Delvis för att det är så svårt att få bort köpta etiketter, delvis för att det är kul. Men sen gällde det ju att klistra på etiketterna. Jag har hittat två klistervarianter. Den ena som fäster väldigt bra, är att pensla mjölk på baksidan. Tyvärr blir det lite slabbigt. Den andra, som jag inte har så stor erfarenhet med än, är gummerade etiketter. Man hettar upp 6 msk vinäger och rör i 1 påse gelatin (och lite vaniljsocker ifall man tänker slicka på etiketterna). Sen penslar man på detta tunt. När det torkar blir det glansigt. När man sen ska använda etiketterna fuktar man dessa. Jag skulle tro att det är den bästa varianten, men vi får väl se.

Har ni några andra idéer?

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Egna etiketter
« Svar #1 skrivet: 08 nov-07 kl 10:58 »
Jag är inte alls så avancerad när jag klistrar på etiketter på t ex glöggflaskor till julklappar. Jag använder vanlig genomskinlig tejp. :-[ Till mitt försvar får jag väl säga att det syns knappt och är lätt att ta bort när jag ska återvinna flaskan/burken.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

hannaåsamuel

« Svar #2 skrivet: 08 nov-07 kl 11:02 »
Limstift har vi till honungsburkarna. Garanterat lätt att tvätta av, men det kanske inte klarar en fuktig jordkällare. Annars har vi haft tejp, men det tycker jag är svårt att få bort
Hanna

Radar

• Jämtland
    • Hos Radar
« Svar #3 skrivet: 08 nov-07 kl 11:37 »
Den andra, som jag inte har så stor erfarenhet med än, är gummerade etiketter. Man hettar upp 6 msk vinäger och rör i 1 påse gelatin (och lite vaniljsocker ifall man tänker slicka på etiketterna). Sen penslar man på detta tunt. När det torkar blir det glansigt. När man sen ska använda etiketterna fuktar man dessa. Jag skulle tro att det är den bästa varianten, men vi får väl se.

Hur pass besvärligt kan det vara att få bort dessa etiketter? Är det bara att blöta på dom igen?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 08 nov-07 kl 16:21 »
blanda vetemjöl och vatten alt. mjölk till en tapetklister liknande sörja. Det går utmärkt att limma papper med. Vi brukar även använda det till papiér machie.
Live simply......so that others may simply live.

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 nov-07 kl 12:47 »
Mu vet jag inte om det fäster på glasburken, men man kan i alla fall få ett billigt och enkelt papperslim med en kall, kokt potatis. Väldigt miljövänligt limstift!

Sommartorparn

« Svar #6 skrivet: 09 nov-07 kl 13:01 »
Hur pass besvärligt kan det vara att få bort dessa etiketter? Är det bara att blöta på dom igen?

Det här ska visst vara frimärkslim. Bara att blöta.

silverjuggler

• Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
SV: Egna etiketter
« Svar #7 skrivet: 05 dec-17 kl 13:24 »
 Hallå!

Vad är de bästa tipsen i denna fråga? Vi behöver klistra kanske 500 etiketter på våra 250g-glasburkar med honung och vill förstås göra det maximalt miljövänligt.

Provade att pensla med mjölk nu, verkade inte funka. Våra burkar är runda, så det släpper lätt...

Här verkar det finnas bra tips: https://snappyliving.com/11-recipes-to-make-your-own-glue/

Men gelatin vill en ju icke köpa förstås, kan det fungera med pektin eller nån vegetarisk variant, typ Hemköps "veggel" med dextros, förtjockningsmedel, fruktkärnmjöl, div. 25 gel tro?
« Senast ändrad: 05 dec-17 kl 13:43 av silverjuggler »
Vore najs att vara förändringen en vill se i världen.

Alexn72

• Skåne
SV: Egna etiketter
« Svar #8 skrivet: 05 dec-17 kl 13:31 »
En väldigt enkel variant som är superlätt att få bort är bara vatten och lite diskmedel.

Tåler inte mycket hantering dock.

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 9 användare (1 dolda)
Kristina1, Kronhjorten, Vispen74, Niklas Nyström, ärt, Tommi Green, alternaiv, isa

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser