Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  schfeld fångare  (läst 2416 gånger)

x-lab

  • Gäst
schfeld fångare
« skrivet: 09 dec-17 kl 22:41 »
Jag kommer att bygga en schefild fångare (tror den heter så) en parabol med mosaikspegrar, och jag skulle vilja ha en motor som följer solen. Är det någon som haren liknande mackapär?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: schfeld fångare
« Svar #1 skrivet: 09 dec-17 kl 23:33 »
Om storleken är måttlig så bör du kunna utgå från ett polarfäste (polar mount) och motorstyrning från en gammal stor tv-parabol.

x-lab

  • Gäst
SV: schfeld fångare
« Svar #2 skrivet: 10 dec-17 kl 14:58 »
Om storleken är måttlig så bör du kunna utgå från ett polarfäste (polar mount) och motorstyrning från en gammal stor tv-parabol.

ingen dum ide alls :) sen borde man kuna avd ett skymnings relä för styrning .. eller vad tror du?

lupusrex

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: schfeld fångare
« Svar #3 skrivet: 10 dec-17 kl 22:36 »
Hej
Har en parabolisk spegel till salu, 120cm i diameter, tillverkad av Carl Zeiss till försvarets sökarljus.
Tänder en plankbit under 3sekunder en solig dag. Kan det vara något som passar?
Med vänlig hälsning, LR

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: schfeld fångare
« Svar #4 skrivet: 11 dec-17 kl 06:55 »
ingen dum ide alls :) sen borde man kuna avd ett skymnings relä för styrning .. eller vad tror du?

Nja, skymningsrelät ger ju bara en till/från-signal, det säger ju inget om åt vilket håll parabolen borde vridas för att följa solen.
Det är nog bättre att bygga en styrning som följer en förbestämd tabell efter klockslag, datum och breddgrad för att bestämma vart spegeln ska riktas. Idag gör man väl enklast det med programvara i en microcontroller, men om man absolut inte vill det så går det säkert att göra mekaniskt (urverk + kamskivor mm).

x-lab

  • Gäst
SV: schfeld fångare
« Svar #5 skrivet: 11 dec-17 kl 20:10 »
Hej
Har en parabolisk spegel till salu, 120cm i diameter, tillverkad av Carl Zeiss till försvarets sökarljus.
Tänder en plankbit under 3sekunder en solig dag. Kan det vara något som passar?
Med vänlig hälsning, LR

Ja den skulle vara intressant :) helt klart

x-lab

  • Gäst
SV: schfeld fångare
« Svar #6 skrivet: 11 dec-17 kl 20:12 »
Nja, skymningsrelät ger ju bara en till/från-signal, det säger ju inget om åt vilket håll parabolen borde vridas för att följa solen.
Det är nog bättre att bygga en styrning som följer en förbestämd tabell efter klockslag, datum och breddgrad för att bestämma vart spegeln ska riktas. Idag gör man väl enklast det med programvara i en microcontroller, men om man absolut inte vill det så går det säkert att göra mekaniskt (urverk + kamskivor mm).

En sån styrning skulle inte funka, mkt på grund att solen ändrar höjd under året så

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: schfeld fångare
« Svar #7 skrivet: 11 dec-17 kl 22:03 »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: schfeld fångare
« Svar #8 skrivet: 11 dec-17 kl 22:36 »
En sån styrning skulle inte funka, mkt på grund att solen ändrar höjd under året så

Noterade du att jag skrev att den ska ta hänsyn till datum också?
Om man utgår från ett polarfäste för tv-parabol så innebär det alltså att man måste få dit en extra servomotor på ställskruven för höjdriktningen, den som man i satellitmottagarsammanhang ställer in en gång för alla beroende på aktuell breddgrad.

x-lab

  • Gäst
SV: schfeld fångare
« Svar #9 skrivet: 12 dec-17 kl 01:44 »
Noterade du att jag skrev att den ska ta hänsyn till datum också?
Om man utgår från ett polarfäste för tv-parabol så innebär det alltså att man måste få dit en extra servomotor på ställskruven för höjdriktningen, den som man i satellitmottagarsammanhang ställer in en gång för alla beroende på aktuell breddgrad.

låter som en krånglig modell, då måste man ha en dator för att styra den, har för mig att jag såg en lösning med ett skymningsrelä

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: schfeld fångare
« Svar #10 skrivet: 12 dec-17 kl 15:25 »
låter som en krånglig modell, då måste man ha en dator för att styra den, har för mig att jag såg en lösning med ett skymningsrelä
Tror de finns nån som gjort med 3 skymmningsrelä. Som sitter i rör. Ena röret kommer det då lysa mer. Och då flyttar ställningen sig

x-lab

  • Gäst
SV: schfeld fångare
« Svar #11 skrivet: 13 dec-17 kl 12:07 »
Tror de finns nån som gjort med 3 skymmningsrelä. Som sitter i rör. Ena röret kommer det då lysa mer. Och då flyttar ställningen sig

Har du någon web eller skiss på en sådan lösning?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: schfeld fångare
« Svar #12 skrivet: 13 dec-17 kl 12:23 »
Enkelt förklarat när något av de ljuskänsliga givarna får mer som än den andra så ska den antingen flytta panelen dit eller stanna.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: schfeld fångare
« Svar #13 skrivet: 16 dec-17 kl 16:14 »
Ännu mer avancerad
https://youtu.be/oNXelc8iybw

x-lab

  • Gäst
SV: schfeld fångare
« Svar #14 skrivet: 18 dec-17 kl 10:01 »

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: schfeld fångare
« Svar #15 skrivet: 18 dec-17 kl 13:46 »
En liten Arduino är perfekt . Otroligt enkelt att lära sig är det också . Finns mängder med info och hjälp på nätet. Nästan vem som helst klarar det :)
Har använt Arduino till allt från styrning av belysning till bevattningssystem med fuktsensorer i jorden

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: schfeld fångare
« Svar #16 skrivet: 18 dec-17 kl 15:38 »
över min komp:)

Klarar du av att bränna ut en cd?
klarar du av att lödda?
Kan du kopiera en tex från internet?
Då klarar du detta också, iallafall i första steget, finlir kan vara trixigare ;)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: schfeld fångare
« Svar #17 skrivet: 28 jan-18 kl 15:18 »
Jag kommer att bygga en schefild fångare (tror den heter så) en parabol med mosaikspegrar, och jag skulle vilja ha en motor som följer solen. Är det någon som haren liknande mackapär?

Du letar efter någon sorts heliostat till Schefflerspegeln.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser