Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Soldatbönor  (läst 3874 gånger)

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
Soldatbönor
« skrivet: 27 nov-17 kl 23:46 »
Var hittar jag Soldatbönor och borlottibönor att odla till nästa säsong.
Bor i Hässleholmstrakten.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Soldatbönor
« Svar #1 skrivet: 28 nov-17 kl 00:17 »
Borlotto finns i flera namnsorter hos många fröfirmor, t.ex. här: http://weibulls.com/produkter/gronsaker/685085.864338.0.0p (bläddra ner en bit...)

Soldatböna har jag bara hört talas om en gång, nämligen i en artikel om mer storskalig bönodling, men aldrig sett frö som handelsvara.

En snabb googling visar att det finns svenskodlade ekologiska soldatbönor för kokning (att äta) att köpa. Köp en sådan förpackning och använd för att så, om det inte kommer tips från andra håll på någon som säljer som utsäde.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Soldatbönor
« Svar #2 skrivet: 28 nov-17 kl 00:41 »
Jag googlade lite till, och hittade Soldatböna hos fröfirmor på nätet i andra länder, t.ex. här: https://www.fermedesaintemarthe.com/A-15969-haricot-nain-saint-esprit-a-oeil-rouge-a-ecosser-nt.aspx

Det är nog bara att beställa...

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Soldatbönor
« Svar #3 skrivet: 28 nov-17 kl 17:51 »
Tack för hjälpen, ska kolla upp länkarna jag fått. Funderar på om det kan finnas något ekologiskt i någon livsmedelsaffär det skulle väl också kunna duga som utsäde.

carljohan

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Soldatbönor
« Svar #4 skrivet: 28 nov-17 kl 18:17 »
Eller fråga en som odlar nära Dig ...

http://www.fagraslatt.se/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Soldatbönor
« Svar #5 skrivet: 28 nov-17 kl 21:19 »
Tack för hjälpen, ska kolla upp länkarna jag fått. Funderar på om det kan finnas något ekologiskt i någon livsmedelsaffär det skulle väl också kunna duga som utsäde.

Rent generellt så bör man inte använda sådant som är avsett som föda till utsäde.
Detta beroende på att dessa fröer eller bönor i detta fallet inte är kontrollerat och godkänt som friskt utsäde.

Hur man väljer att göra i slutändan får stå för en själv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Soldatbönor
« Svar #6 skrivet: 28 nov-17 kl 23:16 »
Det hade jag inte tänkt på, det är ju bra att lära sig något nytt, genom att kasta ut en fråga så här på forumet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser