Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?  (läst 3285 gånger)

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« skrivet: 27 nov-17 kl 23:39 »
Hej!

Då vi ska göra i ordning de gamla sommar rummen på ovanvåningen som alltid vart helt oinredd och således bara har fönster med 1 luft (eller vad det heter?), dvs det är bara en enda ruta, inga okopplade (eller kopplade) fönster med innanfönster, utan helt enkelt en enda ruta så att säga, som dess utom är trasiga så har jag nu lus kammat blocket i en 10 mils radie i 2 månad utan att hitta (eller hunnit på när jag väl funnit det 1 gång) några gamla kopplade fönster till salu begagnat, och nya 2+1 luft kostar minst 5000:- st vilket känns lagom kul när jag behöver 4 st..

Det jag tänkte på är hur viktigt u-värdet är? Det kommer bli permanenta året runt sovrum där uppe så man vill ju att det skall vara relativt bra i vart fall, men om man ser till fönstren som kostar mer en 5000:-st med u värde på 1,3 och jämför dem med tex dessa som är halva priset https://www.bauhaus.se/vkf2-sidohangt-2-luft-1-1-7.html men med mycket högre u-värde, är det värt att betala dubbla priset för ett lägre u-värde eller "klarar" man sig med de billigare tro? Man vill ju inte heller vara dum snål om man väl lär köpa..

Mvh

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-17 kl 23:59 »
Att sätta nya billigfönster på ett gammalt hus brukar bli anskrämligt.
Framför allt får de inte ha större yttermått än originalfönstren för om man kapar större öppning i timran kan den sätta sig.

Ni har englasfönster eller enkelfönster. Lufter är sörländska för fönsteröppningar.

Om de gamla fönstren är friska föreslår jag att ni beställer nya måttanpassade innerbågar med antingen ett glas eller värmeglas av någon snickare. Med enkelt glas i en ny innerbåge i gamla englasfönster eller med nya tvåglasfönster med helt separat ytterbåge och innerbåge blir isoleringsvärdet betydligt bättre än i kopplade tvåglasfönster. Bättre är så behövs inte. Med värmeglas i innerbågen blir det ännu bättre men den förbättringen klarar man sig gott utan.

Den stora skillnaden mellan billiga och bra fönster är hållbarheten. Det finns fönster som är gjorda för att bytas efter 20 år och fönster som är gjorda för att målas om vart tjugonde år och renoveras efter 100 år och bytas efter 200 år.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #2 skrivet: 27 nov-17 kl 23:59 »
Bauhausfönstren har 2,8 W/m2K och dina dyra 1,3 W/m2K, skillnaden är 1,5 W/m2K. Det betyder att för varje kvadratmeter kommer de billigare att läcka ut 1,5 W mer per m2 och grad än de dyra gör. Det är fyra fönster och vart och ett är 1,2 m2 (ungefär) så det blir ca 5 m2 (jag avrundar lite här). Så för alla fyra fönster kommer du att förlora 1,5 * 5 = 7,5 W mer för varje grad än med de dyrare.

Om det är 0 grader ute och 20 grader inne förlorar du 7,5 *20 = 150 W mer med de billiga än med de dyra.

Jag vet inte var du bor men låt oss anta att medeltemperaturen ute där du bor är 0 grader för perioden oktober - maj, sommaren är inte så intressant, då är vanligen inte uppvärmning något problem.
  Här är årsmedel för olika delar av landet. Med 0 grader som medel under 8 månader förlorar du ungefär 6000 h * 150 W = 900 kWh under den tiden genom att ha de billiga fönstren istället för de dyra. 900 kWh kostar nånstans kring 1000 kr. Så du förlorar nånstans kring (mycket ungefärligt) 1000 kr/år på att ha de billigare fönstren.

Men, har du vanliga dubbelfönster, som de billigare, så kan du under vintern sätta in lösa bågar med extra fönster som du bara trycker in i fönstersmygen med lite vadd mellan extrabågen och riktiga fönstret, då blir det mycket bättre. Med lite tur kan du ta de gamla ettglasfönstren till det. I så fall sjunker förlusterna och det är tveksamt om det lönar sig med dyrfönster.

Sen beror det förstås på. De 1000 kr jag skrev är ju om du har direktverkande el. Med ved eller värmepump kostar värmen mindre och då blir förlusterna i kronor också mindre förstås. Vad gäller kallras från fönstren vet jag inte men rullgardin eller gardiner hjälper mot det.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #3 skrivet: 28 nov-17 kl 00:38 »
Din övriga isoleringen och husets täthet, status på väggar golv och tak, som faktiskt täcker den absolut största ytan där värme kan läcka kan påverka mycket mer än fönstren. Värt att komma ihåg. Kanske kan en satsning på nått helt annat än fönster göra mycket större effekt.

 Man kan ju också överväga vikten av att behålla och vårda gamla fönster som kan hålla lång tid jämfört med värmeförlusten.

Postat med Alternativ.nu´s app


Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #4 skrivet: 28 nov-17 kl 08:15 »
Siffervärden är en sak, komfort en annan. Lägre u-värde ger mindre kallras. Kallras är inte skönt.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-17 kl 10:21 »
Att sätta nya billigfönster på ett gammalt hus brukar bli anskrämligt.
Framför allt får de inte ha större yttermått än originalfönstren för om man kapar större öppning i timran kan den sätta sig.

Ni har englasfönster eller enkelfönster. Lufter är sörländska för fönsteröppningar.

Om de gamla fönstren är friska föreslår jag att ni beställer nya måttanpassade innerbågar med antingen ett glas eller värmeglas av någon snickare. Med enkelt glas i en ny innerbåge i gamla englasfönster eller med nya tvåglasfönster med helt separat ytterbåge och innerbåge blir isoleringsvärdet betydligt bättre än i kopplade tvåglasfönster. Bättre är så behövs inte. Med värmeglas i innerbågen blir det ännu bättre men den förbättringen klarar man sig gott utan.

Den stora skillnaden mellan billiga och bra fönster är hållbarheten. Det finns fönster som är gjorda för att bytas efter 20 år och fönster som är gjorda för att målas om vart tjugonde år och renoveras efter 100 år och bytas efter 200 år.


Tack för svar. Fönstren som sitter där nu är lika stora som dem jag länkade till, så några större yttermått än originalfönstren blir det inte :)
Utseendemässigt så ser de gamla fönstren ut i princip som dem jag länkade till.

Tyvärr är inte de gamla fönstren alls i gott skick, huset har stått och läkt in vatten i 15 år så fönstren måste bytas, vi har en timmerman som håller på att renoverar stommen i skrivande stund så det är ett omfattande projekt.

Annars hade ditt förslag om innerbågar funkar mycket bra, men till saken hör också att det är 2 fönster som redan sitter där som ska bytas, sen ska det dit ytterligare 2 st som inte fanns där tidigare i en tillbyggnad, Så mer exakt är det totalt 4 fönster, men 2 av dem tillkommer i tillbyggnaden.

Det känns som att det lutar åt att kosta på sig nya "kulturfönster" i trä med fast kittad spröjs just för bla hållbarheten, men också pga utseende och isoler värdet. I det stora hela så är det inga jätte pengar att bråka om egentligen i ett sånt här stort projekt, det var mer en tanke om huruvida man är dumsnål eller ej (och det är man ju många gånger tyvärr :D ) om man inte köper de dyrare fönstren då man försöker få ner varje post i kostnad på ett sådant här projekt, men det gäller ju att det blir bra också, och att inte snålheten bedrar visheten så att säga :)


Bauhausfönstren har 2,8 W/m2K och dina dyra 1,3 W/m2K, skillnaden är 1,5 W/m2K. Det betyder att för varje kvadratmeter kommer de billigare att läcka ut 1,5 W mer per m2 och grad än de dyra gör. Det är fyra fönster och vart och ett är 1,2 m2 (ungefär) så det blir ca 5 m2 (jag avrundar lite här). Så för alla fyra fönster kommer du att förlora 1,5 * 5 = 7,5 W mer för varje grad än med de dyrare.

Om det är 0 grader ute och 20 grader inne förlorar du 7,5 *20 = 150 W mer med de billiga än med de dyra.

Jag vet inte var du bor men låt oss anta att medeltemperaturen ute där du bor är 0 grader för perioden oktober - maj, sommaren är inte så intressant, då är vanligen inte uppvärmning något problem.
  Här är årsmedel för olika delar av landet. Med 0 grader som medel under 8 månader förlorar du ungefär 6000 h * 150 W = 900 kWh under den tiden genom att ha de billiga fönstren istället för de dyra. 900 kWh kostar nånstans kring 1000 kr. Så du förlorar nånstans kring (mycket ungefärligt) 1000 kr/år på att ha de billigare fönstren.

Men, har du vanliga dubbelfönster, som de billigare, så kan du under vintern sätta in lösa bågar med extra fönster som du bara trycker in i fönstersmygen med lite vadd mellan extrabågen och riktiga fönstret, då blir det mycket bättre. Med lite tur kan du ta de gamla ettglasfönstren till det. I så fall sjunker förlusterna och det är tveksamt om det lönar sig med dyrfönster.

Sen beror det förstås på. De 1000 kr jag skrev är ju om du har direktverkande el. Med ved eller värmepump kostar värmen mindre och då blir förlusterna i kronor också mindre förstås. Vad gäller kallras från fönstren vet jag inte men rullgardin eller gardiner hjälper mot det.


Tack så mycket för ett utförligt svar! :)
Hade inte riktigt full koll på att det är så man räknar, Då spar man ju trots allt in lite pengar per år i vart fall på energiförlusten, och med tanke på att de dyrare fönstren förmodligen har längre livslängd så kanske det en dock är en vettigare investering, plus att man slipper hålla på med ett extra fönster på vintern, vilket gör att det blir lättare att öppna och vädra om man vill på vintern också. Vi kommer ha direktverkande el som hjälp på vintern, sen kommer det även in en luft luft värmepump, utöver detta så finns kakelugn, vedspis och vanlig kamin.

Din övriga isoleringen och husets täthet, status på väggar golv och tak, som faktiskt täcker den absolut största ytan där värme kan läcka kan påverka mycket mer än fönstren. Värt att komma ihåg. Kanske kan en satsning på nått helt annat än fönster göra mycket större effekt.

 Man kan ju också överväga vikten av att behålla och vårda gamla fönster som kan hålla lång tid jämfört med värmeförlusten.

Postat med Alternativ.nu´s app


Tack för svar!  :)
Då vi håller på att totalrenoverar huset och även bygger ut en liten del så har vi plockat bort all panel pga stora vatten skador på stommen, så vi kommer att dreva mellan timmerstockarna med lindrev både utvändigt och invändigt, sedan kommer vi tilläggsisolera ytterväggarna 45mm med träfiberisolering, vidare blir det en ny trossbotten då den gamla ruttnat sönder pga vatten lekaget i 15 år, så golvet, taket och mellanbjälklaget som alla också håller på att bytas ut kommer få ny träfiberisolering.



Siffervärden är en sak, komfort en annan. Lägre u-värde ger mindre kallras. Kallras är inte skönt.


Tack för svar! Det är mycket sant!  :)


Summan summarum så känns det som att det får bli "nya gamla" kulturfönster med lägre u-värde.

Tack igen för svar!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-17 kl 10:53 »
Jag brukar köpa begagnade fönster på kommunens återvinning för 100 - 400 kr st.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #7 skrivet: 28 nov-17 kl 11:59 »
Och kallras är bara besvärande på vissa platser, t ex bakom tv-soffan eller vid bänk där man hålls mycket. Vi satte dit ett 3-glasfönster vid en bänk där vi bytte på ungarna när de var små, det kändes bra och gjorde skillnad. Nu bor vi i ett hus med gamla fönster (tejpade innanfönster på vintern) och inga element under, men tycker inte kallraset vare sig är stort eller besvärande. Om man inte glömmer sätta i innanfönstren på något ställe förstås, för då blir det kallras som märks...

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #8 skrivet: 28 nov-17 kl 14:45 »
Det finns ju även lösa spröjsar att köpa https://www.byggmax.se/f%C3%B6nster/f%C3%B6nsterspr%C3%B6js
Då kan det ju bli fler alternativ från tex blocket? Tänker fönster utan spröjs men med bättre isolering och sedan snoffsa upp dessa

x-lab

  • Gäst
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #9 skrivet: 28 nov-17 kl 15:23 »
Hej!

Då vi ska göra i ordning de gamla sommar rummen på ovanvåningen som alltid vart helt oinredd och således bara har fönster med 1 luft (eller vad det heter?), dvs det är bara en enda ruta, inga okopplade (eller kopplade) fönster med innanfönster, utan helt enkelt en enda ruta så att säga, som dess utom är trasiga så har jag nu lus kammat blocket i en 10 mils radie i 2 månad utan att hitta (eller hunnit på när jag väl funnit det 1 gång) några gamla kopplade fönster till salu begagnat, och nya 2+1 luft kostar minst 5000:- st vilket känns lagom kul när jag behöver 4 st..

Det jag tänkte på är hur viktigt u-värdet är? Det kommer bli permanenta året runt sovrum där uppe så man vill ju att det skall vara relativt bra i vart fall, men om man ser till fönstren som kostar mer en 5000:-st med u värde på 1,3 och jämför dem med tex dessa som är halva priset https://www.bauhaus.se/vkf2-sidohangt-2-luft-1-1-7.html men med mycket högre u-värde, är det värt att betala dubbla priset för ett lägre u-värde eller "klarar" man sig med de billigare tro? Man vill ju inte heller vara dum snål om man väl lär köpa..

U-värdet skiljer sig inte mkt åt, det är mer frågan om du vill betala 5000 kr eller om du vill bet 2500 för ett förnster, om du är en som håler på tradition eller om du vill ha biligt med hög kvalitet eller om du vill ha snyggt at titta på Trä, trä/alu eller pvc. Pvc är billigast och mest miljövänligt, trä måste underhållas där av mindre miljövänligt och trä/alu är kostsamt att forma aluprofilen. det kommer elltid finnas dom som motsäter sig PVC pga att dom gulnar och spricker (Timell gjorde det uttalandet och fick ångra sig djupt) Pvc håller längre än dom flesta mat i och med UV-blokerare, alu oxiderar och kan förefalla flamsiga, trätt rutnar innefrån pgs av impregneringen efter ca 40 år. så alla har sina brister och fördelar. en sak är det mer lantligt  så välj 2-glas energi kassetter, är det stads nära ta 3-glas. skillnaden mellan 2 och 3 glas är 1:a ca 0,5 Uw /Kvm inget som jag anser är vart 1000
Kr för lite vinning för priset, vinningen är ljudet, du får minskad ljudinsläpp med ca 3 Db om jag inte misstar mig

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #10 skrivet: 28 nov-17 kl 17:51 »
Jag brukar köpa begagnade fönster på kommunens återvinning för 100 - 400 kr st.

Varför det? Ett fönster som suttit monterat i åratal, och sedan tagits ur och transporterats till soptippen, har ju många gånger förhöjd risk att få läckage i tätskiktet runt argonen?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #11 skrivet: 28 nov-17 kl 17:54 »
Och kallras är bara besvärande på vissa platser, t ex bakom tv-soffan eller vid bänk där man hålls mycket.

Kallras är väl ett stort bekymmer på alla uppvärmda platser i huset, såvida man betalar för uppvärmningen själv?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #12 skrivet: 28 nov-17 kl 18:24 »
Varför det? Ett fönster som suttit monterat i åratal, och sedan tagits ur och transporterats till soptippen, har ju många gånger förhöjd risk att få läckage i tätskiktet runt argonen?

Här uppe är inte soptipp och kommunens återvinning samma sak.
Verkar som vi här uppe kommit längre i återvinning och miljötänk än i dina trakter, om du inte känner till det?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #13 skrivet: 28 nov-17 kl 18:30 »
Kallras behöver ju inte vara så stora så att frosten bildar snödrev på golvet nedanför, och har man inte många stora fönster i huset så blir det inte så stora minusposter i energibalansen. Så ett stort bekymmer vill jag inte kalla det. Men bor man i ett missionshus med fönster från golv till tak och har eluppvärmning, ja då känns det nog i plånboken.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #14 skrivet: 28 nov-17 kl 18:36 »
Varför det? Ett fönster som suttit monterat i åratal, och sedan tagits ur och transporterats till soptippen, har ju många gånger förhöjd risk att få läckage i tätskiktet runt argonen?
Nu när du verkar kommit igång att kommentera så tänk på att dina inlägg ofta uppfattas på ett som gör att andra tar åt sig. Och du vill väl inte göra folk ledsna. 
Som svar på ditt inlägg finns det väl massor med olika fönster. Även utan argon. En del använder dom till växthus. En del renoverar dom. En del har helt enkelt inte råd att bara köpa nytt.

Det är ju inte heller så, enligt min erfarenhet, att allt som slängs är trasigt eller speciellt gammalt. Jag tror även att begagnat byggmateral har en enorm marknadspotential. Det finns i andra länder. Fungerar, är vinstgivande, och bör oftast också kunna vara bra ur ett hållbarhetsperspektiv.

Postat med Alternativ.nu´s app


boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #15 skrivet: 28 nov-17 kl 23:56 »
Tackar för alla svar!


Har kollat runt överallt snart tror jag efter några fönster som kan "duga" och prisspannet är ju rejält!
Kollar man på spröjsade träfönster med u värde 1,2 så ligger i vart fall dessa 2 lägst i storleken 10x12, är det någon som har någon av dessa och som kan uttala sig om dom?

Detta är för drygt 3200:- dock inte kittade spröjs, men annars ser de lika ut, tycker jag då..
https://www.sparfonster.se/sproejsade-foenster/2-luft-6-rutor/?type=242-99637

Här är ett kittat med samma u-värde för 4450:-
https://www.hemfint.se/2-1-traditionsfonster-tra-2-luft-malat

Sen sticker priserna till mellan 6-8500:-st och det är fasiken lite väl saftigt kan ja tycka endå, snål som man är :D

Förmodligen kommer dessa två nämnda fönster från samma ursprungsland båda två känns det som?  Men pris skillnaden är totalt 5400:- för 4 stycken.. Svårt att veta vad som skiljer förutom fönster kittningen.. Utseende mässigt kommer de passa båda två, vi byggnadsvårdar inte till 100% men vill ju ha det så "nära" och bra som möjligt... så billigt som möjligt.. som man alltid vill med allt :P 

x-lab

  • Gäst
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #16 skrivet: 29 nov-17 kl 12:20 »
Här uppe är inte soptipp och kommunens återvinning samma sak.
Verkar som vi här uppe kommit längre i återvinning och miljötänk än i dina trakter, om du inte känner till det?

det tror jag med, sen har ni inte lika fuktigt som vi i söder har, vilket ger er en fördel

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #17 skrivet: 04 dec-17 kl 22:04 »
Att sätta nya billigfönster på ett gammalt hus brukar bli anskrämligt.
Framför allt får de inte ha större yttermått än originalfönstren för om man kapar större öppning i timran kan den sätta sig.

Fick såklart nu lustigt nog tag i jättefina fönster för 1/10 av vad nypriset skulle bli, dock i storleken 9x13, dom som sitter där nu är ju som sades 10x12.. dock är karmhålet i stommen lite större så det blir inte många cm man lär ta ur nedåt för att få plats med ett fönster som är 13dm långt istället för 12dm. Detta bör väl inte ställa till med några större problem gällande sättningar tänker jag? Man kommer ju inte ens kapa av stocken under fönstret utan bara jacka ur lite till. Eller tänker jag fel? Detta gäller som sades inte alla fönster i hela huset utan 2st fönster som sitter på övre plan på kortsidan. (samt 2 till, men dessa hamnar ju på den nya tillbyggnaden)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #18 skrivet: 04 dec-17 kl 22:22 »
Tror jag inte är nått problem. Man kan ju förstärka lite om man känner sig orolig. Men när stocken inte bryts så tror inte jag det behövs alls.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Fönster: Hur "viktigt" är u-värde?
« Svar #19 skrivet: 10 dec-17 kl 19:14 »
Tack för svar! Nej borde inte vara några problem :)
« Senast ändrad: 10 dec-17 kl 21:30 av boonzo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser