Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  laga och byta el i gammal lampa  (läst 14260 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: laga och byta el i gammal lampa
« Svar #20 skrivet: 25 nov-17 kl 16:04 »
Pink Sheep skriver:

Varför kan jag inte använda tunnare? 0,5 mm? Det är inga stora strömmar som ska färdas i kablarna. Är det för stora och de bränns slår väl jordfelsbrytaren i från?
Vanlig lampkabel typ SKX brukar vara 0,75mm2, du kommer antagligen inte få tag på klenare om du inte verkligen letar efter det. Men jordfelbrytaren löser inte ut för att det tar för mycket ström, det gör den vanliga säkringen. Och för 10A, som är vad en vanlig säkring brukar vara på, skall man ha 1,5mm2... men så stora glödlampor finns inte att de tar 10A så därför kan du ändå använda 0,75mm2, något förenklat.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: laga och byta el i gammal lampa
« Svar #21 skrivet: 25 nov-17 kl 17:43 »
Pink Sheep skriver:

Varför kan jag inte använda tunnare? 0,5 mm? Det är inga stora strömmar som ska färdas i kablarna. Är det för stora och de bränns slår väl jordfelsbrytaren i från?
Visst löser jfb n ut . Om du har tur iallafall eller så börjar det brinna först sen löser jfb'n.




PG-gängor används ju fortfarande till förskruvningar, vilket är dumt eftersom man måste hålla sig med dubbla sortiment
Det mesta är allt m-gänga idag. Visst finns det pg kvar men inte lika vanligt längre

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: laga och byta el i gammal lampa
« Svar #22 skrivet: 25 nov-17 kl 23:15 »
Pink Sheep skriver:

Varför kan jag inte använda tunnare? 0,5 mm? Det är inga stora strömmar som ska färdas i kablarna. Är det för stora och de bränns slår väl jordfelsbrytaren i från?

Jordfelsbrytaren slår bara ifrån om felet ger upphov till en ström som tar vägen någon annanstans än från fas tillbaka till nollan (alltså t ex genom skyddsjordledaren eller genom något jordat föremål eller människa som håller i den felaktiga apparaten).

Anledningen till kravet på minst 0,75 mm2 är att om det blir en stum kortslutning t ex då en lampa går sönder, så ska kabeln hålla för kortslutningsströmmen tills säkringen i elcentralen har löst ut. Det är ju irriterande att behöva byta kabel i lampan efter ett sådant missöde.
En annan anledning till detta krav är att skruvanslutningarna i lamphållare, stickproppar mm inte behöver vara gjorda för att tunnare ledare ska gå att ansluta pålitligt.
Det enda fall där det är tillåtet med mindre area än 0,75 mm2 på anslutningskablar är spiralsladdar till rakapparater mm. Alltså kablar som är fastgjutna och alltid fabriksmässigt monterade i båda ändar, och som används för att mata apparater där det är så gott som uteslutet med kortslutning, och som normalt alltid är övervakade av en människa då de är igång.

andtol

  • Gäst
SV: laga och byta el i gammal lampa
« Svar #23 skrivet: 02 dec-17 kl 12:02 »
Hur ser en dragavlastning ut som jag kan använda till lampan? Jag vill helst inte ta upp ett hål i den massiva foten och vill limma fast den.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: laga och byta el i gammal lampa
« Svar #24 skrivet: 02 dec-17 kl 12:20 »
Går kabeln ut under foten eller genom ett horisontellt hål i foten?
Bild på hur det ser ut underifrån?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: laga och byta el i gammal lampa
« Svar #25 skrivet: 02 dec-17 kl 12:23 »
Kanske det finns något tvåkomponentslim som fäster tillräckligt för att hålla en dragavlastning? Annars kanske godset är tillräckligt grovt för att man skall kunna borra ett hål, ej genomgående, och gänga för att skruva fast en dragavlastning? En nödlösning kan vara att fästa kabeln med buntband om det finns något att sätta runt

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: laga och byta el i gammal lampa
« Svar #26 skrivet: 02 dec-17 kl 12:28 »
Man kan sätta dragavlastningen i den vertikala stolpen och bara ha någon form av böjskydd under bottenplattan.
Jag har sett en variant med en plåtbricka som sätts fast under bottenplattan med samma armaturmutter som håller stolpen, på den finns sedan en vanlig överfallsklämma med två skruvar som håller fast kabeln.

andtol

  • Gäst
SV: laga och byta el i gammal lampa
« Svar #27 skrivet: 02 dec-17 kl 13:52 »
Så här ser foten ut. Ca 2,5 cm från hålet till golvet.









Svårt att mäta godsets tjocklek men 3-4 mm borde det vara.


Postat med Alternativ.nu´s app

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: laga och byta el i gammal lampa
« Svar #28 skrivet: 02 dec-17 kl 14:43 »
Jag hade nöjt mig med dragavlastning uppe vid lamphållare, för att slippa göra åverkan på lampan.

Är det någon som sliter i kabeln vid golvet så det ska bli nå fel, så har lampan redan fallit omkull eller så har kontakten i väggen åkt ur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser