Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta hur vattenledningar genom hagar sträcker sig? Använda vintertid?  (läst 3482 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Jag har vatten draget från gården till bortre betesmarkerna. Är det bara en gummislang som är nedgrävd i marken eller hur brukar det vara? Intill gården finns en lucka i marken under en vattenkopp med ett vred där jag kan stänga av vattnet inför vintern, och den "kanalen" som vattenledningen ligger i ser gjuten ut och ledningen är i metall. Men det som kommer upp några hundra meter senare ser bara ut som en tjock gummislang och den förmodas gå under en traktorväg, genom betesmark och genom ett dike.

Finns det något smart sätt att ta reda på sträckningen? Vi ska göra en liten väg och vi ska dika ur och båda arbetena är i den förmodade sträckningen.

Finns det något sätt att få uppvärmning på det här vattnet så att det skulle kunna användas i vinter? Har eluppvärmda vattenkoppar närmare huset men jag gissar att det blir omöjligt att skicka in en elkabel längs med vattenledningen i efterhand?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Om det finns en bit metallrör för vattenledningen, så koppla in den till något elektriskt som sprider radiostörningar (och se till att vattenledningen är fylld med vatten hela vägen). Ett sätt kan vara att ansluta den till en elstängselapparat (helst äldre sådan, S-märkt men inte CE-märkt, de brukar inte vara avstörda). Jorda stängselapparaten i ett jordspett några meter på sidan av den punkt där du har anslutit den till vattenledningen.

Gå sedan med en transistorradio ställd på AM (mellanvåg) och lyssna efter störningar, vrid och vänd på radion på tänkbara ställen för att utnyttja den inbyggda ferritantennens riktverkan, då bör det gå ganska lätt att pejla in var ledningen går.

Om ledningen är rak, fri från knöliga skarvar och någotsånär grov så borde det kunna gå att blåsa in en dragtråd i den (papperstuss + sytråd, använd sedan sytråden för att dra in ett lite grövre snöre som håller för att dra in värmekabeln med. Se till att skaffa en "riktig" genomföring för värmekabeln och undvik hemgjorda lösningar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Man kan också lyssna efter slangen om man kör in en rensslang kopplad till högtryckstvätten. Men det är mindre jobb att vara beredd på att skarva slangen ett par gånger.

Värmekabel kan du trycka in efteråt om slangen är vettig, tex en PEM-slang. En gummislang har nog tryckt ihop lite här och där så den skulle inte jag försöka med. Dragtråd kan man trycka in med vatten eller tryckluft. Man kan också suga igenom den med en dammsugare, men då bör slangen vara torr. Sytråd är nog för klent om det rör sig om en sträcka genom ett normalstort bete.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
Pröva slagrutemodellen.
Ta två ca 80cm långa koppartrådar ca 2mm tjocka. gamla telefontrådar.
böj 90 grader ca 15 cm från änden du har nu handtagen.
en i var hand, rikta rak framåt och luta lite neråt.
gå fram och tillbaks över det område som ska undersökas.
När du går över vattenledning, fungerar även på plastledning, elledning eller annat som ger magnetisk störning kommer trådarna vrida sig så att de ligger parrallelt med varandra rakt över signalen.

Jag var helt övertygad om att det bara var bluff och båg. men det fungerade, jag hittade vattenledningar som jag inte visste fanns. jordarten var då tung lera.
10 år senare prövade jag på annan plats och då fungerade det inte alls. fel skor, fel kläder, fel jordart, fel koppar? har ingen aning om varför det inte fungerade.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Krypt och googlat... PEM verkar det vara, om det utmärks genom hård slang med blå rand på. Men den håller ju bara vattnet, det är ju inget yttre skal som värmekabeln kan läggas i? Jag kommer ta hjälp av någon, men det är enklare att fråga om man har en plan.

Jag antar att jag måste gräva upp runt omkring där slangen kommer upp för att se om det finns något slags hölje.




Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
Pröva slagrutemodellen.
Ta två ca 80cm långa koppartrådar ca 2mm tjocka. gamla telefontrådar.
böj 90 grader ca 15 cm från änden du har nu handtagen.
en i var hand, rikta rak framåt och luta lite neråt.
gå fram och tillbaks över det område som ska undersökas.
När du går över vattenledning, fungerar även på plastledning, elledning eller annat som ger magnetisk störning kommer trådarna vrida sig så att de ligger parrallelt med varandra rakt över signalen.

Jag var helt övertygad om att det bara var bluff och båg. men det fungerade, jag hittade vattenledningar som jag inte visste fanns. jordarten var då tung lera.
10 år senare prövade jag på annan plats och då fungerade det inte alls. fel skor, fel kläder, fel jordart, fel koppar? har ingen aning om varför det inte fungerade.
Funkar även med en vanlig träklyka i vart fall på vatten .

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Krypt och googlat... PEM verkar det vara, om det utmärks genom hård slang med blå rand på. Men den håller ju bara vattnet, det är ju inget yttre skal som värmekabeln kan läggas i? Jag kommer ta hjälp av någon, men det är enklare att fråga om man har en plan.

Jag antar att jag måste gräva upp runt omkring där slangen kommer upp för att se om det finns något slags hölje.
Värmekabeln kan läggas inuti PEM-slangen, men det förutsätter ju att den är tillräckligt grov för att både vatten och värmekabel skall rymmas. Sedan får man räkna med att hundratals meter värmekabel blir dels dyr att köpa in, dels dyr i elkostnad.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Funkar även med en vanlig träklyka i vart fall på vatten .

Slagrutan fungerar därför att man omedvetet blir mer observant på fina nivåskillnader, ljud, variationer i växtlighet, mm i terrängen.
Jag har nuförtiden lärt mig att hitta dräneringsrör och annat även utan slagruta, delvis lärt det av min far, men jag tror att vem som helst kan det med litet träning.
Men upplever man att den underlättar så ser jag inga problem i att använda den. Kanske hjälper den många att fokusera och koncentrera sig, jag vet inte.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Vatten som rinner håller sig rinnande även vid frysgrader. Det har jag provat många gånger.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Vatten som rinner håller sig rinnande även vid frysgrader. Det har jag provat många gånger.
Ner till en viss temperatur, sedan fryser det ändå

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Kul när man har en lång slang med underkylt vatten och den fryser rakt igenom på några sekunder. Räcker med lite tryckändring så sker det.




WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Rörmokare och elektriker var inte jätteimponerade av mina planer på värmekabel. Fanns visst bara 100m och det var stor risk att den redan nedgrävda vattenslangen inte var tillräckligt rak. Så jag har klurat vidare och vill försöka dra el från närliggande belysning och använda till en eluppvärmd vattenkopp. Det är väl ganska stor risk att vattnet fryser i vattenledningen men rörmokaren säger att det inte kommer att frysa sönder, att slangen tål det i sånt fall.

Poängen skulle vara att slippa släpa vatten vintertid (jmf thermobar eller annan lösning där vatten fylls på). Har sett vattenkar med en kula som trycks ned när djuren vill dricka som ska hindra vattnet från att frysa, men då behövs ganska många djur i hagen som är ute dygnet runt för att det ska fungerar och jag tar in djuren för natten.

Finns det egentligen några andra alternativ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Nja, det första jag tänker på är om du kan stänga så att djuren kan komma hem och dricka. Då får du samtidigt en bra koll på dem.

Det går ju att isolera bra och utnyttja jordvärmen under vattenhon, men det är lite osäkert hur mycket du behöver gräva. Jag har haft tanken att göra så här, men inte kommit till skott. Och så är mina djur så lata (får och shettisar) att behöver de gå några meter extra för sitt vatten så äter de snö istället.

Tak över hon gör mycket för hur mycket värme som sticker under natten.

Tänk också på att tjälen inte går så djupt i orörd mark här nere i landet, men att där du kör eller djuren trampar upp går den betydligt djupare. Så även om stora delar av slangen kanske aldrig fryser så kan det frysa i marken nära vattenkoppen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser