Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesförberedelse  (läst 2559 gånger)

Mallis

  • Inlägg: 61
    • Västergötland
Betesförberedelse
« skrivet: 18 okt-17 kl 15:26 »
Vi planerar skaffa får i framtiden (typ tidigast nästa år) men funderar över om marken behöver förberedas något utöver stängsel då givetvis.

Det är backar med främst hasselbuskar och hallonsnår nu. Och kirskål och körvel och kvickrot och annat otyg blandat med tall och enstaka lövträd.

Vår plan var att slippa manuellt röja all sly varje år... Är typ 1ha som kommer delas upp i flera mindre hägn men hur förbereder vi så det blir vettigt bete framöver.
Om vi slår ner m röjsåg blir det ju lika snårigt igen och rår dem på att beta ner hassel? Kanske skiljer mellan raser iofs.

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Betesförberedelse
« Svar #1 skrivet: 18 okt-17 kl 15:30 »
Finns det inga gräsmarker alls? Getter är ju annars bättre om det är en massa sly

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Betesförberedelse
« Svar #2 skrivet: 18 okt-17 kl 15:40 »
Om du fäller en del sly , lövträd eller tall, så betar fåren av löv och barr. När det är avbetat fäller du mer åt dom, inte mer än dom hinner med, förståss. Om du gör så här har dom foder, och du får fina betersvallar. Det du kallar otyg är bra betersväxter som fåren gillar. För att få dina betersvall optimal tycker jag du ska låna in häst och kanske någon ko ibland. För då äter dom upp dina rater och du slipper avmaska fåren.
kretslopp

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Betesförberedelse
« Svar #3 skrivet: 19 okt-17 kl 09:19 »
Ofta är lantraser bättre slyätare än köttraser också, kanske värt att överväga?
Köttraser verkar hellre äta gräs, så du kanske iallafall ska börja med några lantrasfår för att få lite mer öppna ytor?
Men jag tycker inte heller det låter som att du behöver förbereda så mycket, det blir ändå bara en massa ny sly innan du har får som håller det nere. Men kanske börja med bara några få får, så du ser att betet räcker, speciellt om det bara är nån hektar.
Blir säkert utmärkt naturbete av det där!

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Betesförberedelse
« Svar #4 skrivet: 19 okt-17 kl 10:50 »
Finns många bra synpunkter i samtliga inlägg ovan. Om du kombinerar dessa... dvs låter dem ha tillgång till att beta "otyg", låter dem beta ner hallonsnåren och beta av de nedersta grenarna på blivande träd som just nu kanske mer är sly... också stänglar detta o har växelnete ibland.... Du / ni kommer sannolikt att återställa / skapa ett naturbete om processen får något år.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Betesförberedelse
« Svar #5 skrivet: 19 okt-17 kl 12:31 »
1 hektar är dock inte mycket om du ska ha kontinuerligt betande över säsong.

 

Mallis

  • Inlägg: 61
    • Västergötland
SV: Betesförberedelse
« Svar #6 skrivet: 19 okt-17 kl 14:54 »
Vi har en tomt på 1.7ha men vet inte hur mycket som ska betas av till en början. Så förmodligen mer än 1ha.
Kommer nog oavsett behöva göra minst två hagar för att slippa grindar mitt i trädgården upp till stallet.

Men då vet jag iaf att vi inte behöver röja så mycket mer än för själva stängslet till en början. Fälla lite hassel och sly pö om pö gör jag ändå till kaninen.

Jag är lite inne på lantraser ändå dels för storleken och ullkvalitet är viktigare än kött just nu.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser