Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63420 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #740 skrivet: 17 dec-17 kl 14:47 »
Jag tror mycket av oklarheterna ligger i tolkningar av regler. TS har ju visat gång på gång en förmåga att tolka regelverk vidlyftigt och på ett sätt som passar hans vision bäst. Det kan nog vara därför det finns så många missförstånd i denna tråden.

Den dagen det är dags att sätta spaden i marken kommer det att bli tydligt att det aldrig är ens egna tolkningar som gäller, utan det är först och främst kontrollorganens tolkningar som gäller.

Jag älskar verkligen visionärer.

Men att bygga hus enligt 2020 nne reglerna i kombination med självdrag kommer att kosta mer än det smakar. Självdrag ventilerar ut värme. Den värmen måste man tillsätta genom egentillverkad energi. Då tror jag faktiskt att värmeåtervinning är en både billigare och mer visionär väg.

En kalkyl som ger kostnad per kvadratmeter kan omöjligt vara korrekt när värmesystem ännu inte är bestämt. Det kan vara en målbild, men inte en kalkyl. Fet bästa med visioner och målbilder är om de känns möjliga att genomföra. Jag är glad att TS tror att det är möjligt. Jag är desto mer tveksam själv.

Mvh
Magnus

Vist finns det hål i kalkylen på enhel del punkter, men det jag visar med den är det fyfska på själv huset, då har jag inte tagir hänsyn till uppvärmningen (vilket om jag får likvärrdigt med mitt hus kommer att bli låg)alla sp, byggt i trä vet att grovt trä behåller värme betydligt bättre än en skiva, och dessutom billigare /kvm. Sen att det rör sig och krymper/sväller vid olika fukthalter är inte heller någon nyhet (hur mkt det krymper/sväller får jag en bra indikation på nästa Lördag, då är miin test klar) om man kollar på länken som jag la upp på någon av dom 5 första sidorna så ser man att det är långtifrån omöjligt (dom stora materialkostnaderna ligger på VVS och El, dom som knorrar om el vet ine vad CE märkningen står för så. Gällande VVS biten är det samma fabrikat som här även modellen är den samma, Brandreglerna säger att det inte behövs brand celler på fastigheter som inte är högre än 2.plan, elen blir det lite trixande med, då jag måste ha en skola som har behörighet/godkännande för egenkontroll, håller på och tittar över dom delarna. Självdrag är optimalt då man inte är beroende av andra för att ha ventilation om man sen kan sköta uppvärmningen delvis på eget sätt ( med nya regelverket) så är det ju ett plus. Men vist finns det hål i min kalkyl (men jag tror att jag har mer på fötterna än dom flesta som är på idestadiet

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #741 skrivet: 17 dec-17 kl 17:22 »
Hej

Kontrollerade just din uppgift om brandskydd. Föreskrifterna finns på nätet: http://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-5
Vad jag förstår måste det finnas brandavskiljande väggar mellan lägenheter oavsett höjd på huset.

Sen en kommentar om ditt experiment. Test av en bräda är näst intill värdelöst, skall man jämföra två metoder så skulle jag säga minst 5 helst 10 prov av vardera konstruktionen. Med kontroll före att delarna är så lika som möjligt. Det finns  så många variabler du inte har koll på t. ex.  virkeskvalitet, hur brädorna är sågade ur stocken, skikttjocklek på färgen, renhet på ytorna, m. m. Har man ett antal replikat kan man titta på medelvärdet pch variationen inom grupperna och dra slutsatser. Men enstaka prov ger inte mycket information. När senare brädorna torkat skall du då ställa dem i vatten eller simulera hög fukthalt på annat sätt? Eller hur tänkte du visa att din magiska färg släpper ut men inte in fukt ?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #742 skrivet: 17 dec-17 kl 18:58 »
ja en hel del arbete blir det alla ggr, i synnerhet med elsäk.

Inga planer på att gå den lagliga vägen med installationen istället? Det torde även vara den billigaste vägen i sammanhanget.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #743 skrivet: 17 dec-17 kl 20:02 »
Hej

Kontrollerade just din uppgift om brandskydd. Föreskrifterna finns på nätet: http://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-5
Vad jag förstår måste det finnas brandavskiljande väggar mellan lägenheter oavsett höjd på huset.

Sen en kommentar om ditt experiment. Test av en bräda är näst intill värdelöst, skall man jämföra två metoder så skulle jag säga minst 5 helst 10 prov av vardera konstruktionen. Med kontroll före att delarna är så lika som möjligt. Det finns  så många variabler du inte har koll på t. ex.  virkeskvalitet, hur brädorna är sågade ur stocken, skikttjocklek på färgen, renhet på ytorna, m. m. Har man ett antal replikat kan man titta på medelvärdet pch variationen inom grupperna och dra slutsatser. Men enstaka prov ger inte mycket information. När senare brädorna torkat skall du då ställa dem i vatten eller simulera hög fukthalt på annat sätt? Eller hur tänkte du visa att din magiska färg släpper ut men inte in fukt ?


ok en en ggr då.... inget vetenskapligt alls bara för att ge mig (mig) "jag" {mitt} indikation av hur det ligger til. Men är ni inte intresserade så ska jag inte bråka

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #744 skrivet: 17 dec-17 kl 22:15 »
dom som knorrar om el vet ine vad CE märkningen står för så.

Nu har jag nog aldrig knorrar om el, det vet jag för lite om. Men att man bör kolla att elutrustning är CE märkt innan köp och avstå köp om sådan inte fins är jag klar över.

Men....CE mätningen gäller väl komponenter, inte installationer, eller??? Kan man få ett helt hus elektricitet CE märkt? Hur lyckas man med det om installatörer saknar behörighet?

Mvh
Magnus

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #745 skrivet: 17 dec-17 kl 23:03 »
Elinstallationer i byggnader har inget med CE-märkning att göra, utan de ska uppfylla de nationella standarder, föreskrifter från Elsäkerhetsverket mm som är relevanta.

De flesta detaljer som ingår i en elinstallation ska däremot vara CE-märkta, dvs att tillverkaren eller importören intygar att de uppfyller relevanta EU-krav - vanligtvis standarder som ligger under något av de aktuella direktiven (Lågspänningsdirektivet, Maskindirektivet, EMC-direktivet etc). I de flesta fall räcker det med att tillverkaren gör en självdeklaration och har alla papper i ordning, även om seriösa tillverkare gärna kostar på en ackrediterad typprovning ändå för säkerhets skull. Det är bara i en del specialfall som det är absolut krav på att ett "riktigt" labb testar sakerna - t ex om det rör sig om saker som ska kopplas in till telenätet, saker som innehåller radiosändare, vissa slags säkerhetsutrustning (exempelvis bilbarnstolar och brandvarnare).
Man behöver inte ha någon elinstallatörsbehörighet för att utveckla, tillverka eller importera elutrustning som man CE-märker, det är bara arbetet att sätta den på plats i en byggnad som är behörighetspliktigt.

En gråzon är att det är högst tveksamt om det behövs behörighet eller inte för t ex elinstallationer i fordon, järnvägsvagnar, fartyg mm. Monteringsfärdiga hus där installationen görs i ett land och huset ställs upp i ett annat land är också något som kan falla mellan stolarna. I värsta fall kan det bli så att den installatör som kopplar in huset till elnätet också blir ansvarig för alla dess installationer i och med att hen har skrivit under den färdiganmälan som nätbolaget vill ha innan de lägger spänning på servisledningen.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #746 skrivet: 17 dec-17 kl 23:13 »
du har inte läst mina svar , allt det du pekar på har jag redan svarat på Brandreglerna gäller inte för byggnader 2vån>. värmen har jag bara indikerat, Af har jag talat med redan och presenterat så allt det fysiska har jag get er info om.
 men du har inte läst utan är mer intresserad av vad du vill ha sagt en övergripande ideplan, facket har jag åxå konsulterat, alla kostnader kan man db kolla om man vill /har presenter var ifrån jag tar dom produkterna och vilka kostnaderna är (list pris)
jag har tittat lite flyktigt på brandregler och det du säger stämmer inte. 1. ytor måste vara flamsäkra och har du trapphus skall väggar o dyl vara motståndskraftiga mot brand en viss tid,också gäller det dörrar ut mot trapphus då brand inte skall kunna sprida sig från lägenheten ut i trapphuset.
just brandskyddsreglerna är snåriga men ingenstans står det att du inte behöver brandskydd i ett tvåvånings flerfamiljshus,snarare är det så att just på flerfamiljshus är reglerna särskilt hårda.på vindsplanet måste det finnas brandceller så brand inte kan sprida sig över hela utrymmet och från vindsplan skall inte brand kunna leta sig neråt.
Nej,du har inte presenterat några lösningar på personal,AF kan säkert ge dog viss personal men det finns ju ett regelverk hur de skall arbeta,dvs det skall finnas handledare och tillgång till språkutbildning. Ett kollektivavtal är första förutsättningen. Och där tror jag inte facket samarbetar om du inte anställer byggjobbare.Varför skulle de ge dig ett kollektivavtal om du inte har några fackmedlemmar anställda?
Givetvis är jag kritisk då jag drivit företag så länge som jag har. Du tar allt med en klackspark men jag vet hur verkligheten ser ut när det gäller anställningar och när facket blandar sig i.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #747 skrivet: 18 dec-17 kl 07:43 »
jag har tittat lite flyktigt på brandregler och det du säger stämmer inte. 1. ytor måste vara flamsäkra och har du trapphus skall väggar o dyl vara motståndskraftiga mot brand en viss tid,också gäller det dörrar ut mot trapphus då brand inte skall kunna sprida sig från lägenheten ut i trapphuset.
just brandskyddsreglerna är snåriga men ingenstans står det att du inte behöver brandskydd i ett tvåvånings flerfamiljshus,snarare är det så att just på flerfamiljshus är reglerna särskilt hårda.på vindsplanet måste det finnas brandceller så brand inte kan sprida sig över hela utrymmet och från vindsplan skall inte brand kunna leta sig neråt.
Nej,du har inte presenterat några lösningar på personal,AF kan säkert ge dog viss personal men det finns ju ett regelverk hur de skall arbeta,dvs det skall finnas handledare och tillgång till språkutbildning. Ett kollektivavtal är första förutsättningen. Och där tror jag inte facket samarbetar om du inte anställer byggjobbare.Varför skulle de ge dig ett kollektivavtal om du inte har några fackmedlemmar anställda?
Givetvis är jag kritisk då jag drivit företag så länge som jag har. Du tar allt med en klackspark men jag vet hur verkligheten ser ut när det gäller anställningar och när facket blandar sig i.

Inget vindsplan, inget trapphus

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #748 skrivet: 18 dec-17 kl 08:26 »
För att återgå till TS (trådstarten) igen...

ett nytt sätt att nygga som är betydligt billigare än dagens sätt.

att använda studenter för att dra el (var det något mer som de skulle göra?) och använda nyanlända/långtidsarbetslösa som AF betalar större delen av lönen för, bygga med låg standard (inkl begränsning av hur mycket varmvatten varje lägenhet får använda)...

Du kommer kanske att lyckas bygga ditt lägenhetskomplex på det sättet och du kommer säkert att gå en kostnad som är lägre per kvm än om du använde arbetskraft med full lön ... doh! konstigt vore det annars

men det är ju inte ett hållbart sätt som kan anammas eller vidareutvecklas av byggbranschen, vem som helst inser ju att om arbetet ska utföras av studenter och långtidsarbetslösa så kommer ingen att vilja utbilda sig inom den branschen efter ett par år eftersom de inte får ett jobb efter avslutat utbildning.. och då faller hela modellen...

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #749 skrivet: 18 dec-17 kl 09:56 »
För att återgå till TS (trådstarten) igen...

att använda studenter för att dra el (var det något mer som de skulle göra?) och använda nyanlända/långtidsarbetslösa som AF betalar större delen av lönen för, bygga med låg standard (inkl begränsning av hur mycket varmvatten varje lägenhet får använda)...

Du kommer kanske att lyckas bygga ditt lägenhetskomplex på det sättet och du kommer säkert att gå en kostnad som är lägre per kvm än om du använde arbetskraft med full lön ... doh! konstigt vore det annars

men det är ju inte ett hållbart sätt som kan anammas eller vidareutvecklas av byggbranschen, vem som helst inser ju att om arbetet ska utföras av studenter och långtidsarbetslösa så kommer ingen att vilja utbilda sig inom den branschen efter ett par år eftersom de inte får ett jobb efter avslutat utbildning.. och då faller hela modellen...

Biten med arbetskraft är inte att utveckla något, bara ge dom som mest behöver en bra chans att ta sig vidare. Utvecklingen är med 1"6 och skippa så mkt olika matrial som man bara kan (dvs göra allt enklare) inget inom bygg är en raketforskning,
Sen fattar jag inte resonemanget, vad kostar soc, ungdomar som får ågnest och/eller blir kriminella? sen knorrar ni om att AF får stå för stor del av notan...det gör dom iaf idag eller soc , men nu finns det inget att bygga på

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #750 skrivet: 18 dec-17 kl 10:50 »
... men du erbjuder ingen utbildning och en outbildad har ingen framtid vare sig i byggbranschen eller någonannanstans. konceptet är helt feltänkt och den som drar ekonomisk vinning av det är du. därför är jag väldigt tveksam till hela konceptet. Men å andra sidan det lär både fack och AF också vara vid skarpt läge. Behöver dessa ungdomar stöd skall de givetvis få det,vill de jobba inom bygg finns många utbildningsplatser lediga som leder fram till riktiga jobb.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #751 skrivet: 18 dec-17 kl 11:24 »
... men du erbjuder ingen utbildning och en outbildad har ingen framtid vare sig i byggbranschen eller någonannanstans. konceptet är helt feltänkt och den som drar ekonomisk vinning av det är du. därför är jag väldigt tveksam till hela konceptet. Men å andra sidan det lär både fack och AF också vara vid skarpt läge. Behöver dessa ungdomar stöd skall de givetvis få det,vill de jobba inom bygg finns många utbildningsplatser lediga som leder fram till riktiga jobb.

nej det stämmer, men om man inte får prova så blir de ju lite jobbigt att bestämma sig eller hur? ja det vet jag med , men om man inte vill/orka plugga vad gör man då?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #752 skrivet: 18 dec-17 kl 12:17 »
ja,framtiden är i alla fall inte att gå arbetslös.och är man praktiskt lagd finns massor av utbildningar att gå både inom byggbranschen men även andra branscher.
orkar???? det var det dummaste jag hört.  vill inte betyder ju bidrag resten av livet. att de hoppar in hos dig förändrar ju inget.de får sysselsättning ett tag men sedan är de ju tillbaks där de var innan.
gäller det nyanlända så är det språkutbildning som gäller i första hand ev kombinerat med ett instegsjobb. min erfarenhet är just att särskilt ungdomar vill ha utbildning men att just språkkunskaper sätter krokben.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #753 skrivet: 18 dec-17 kl 12:23 »
ja,framtiden är i alla fall inte att gå arbetslös.och är man praktiskt lagd finns massor av utbildningar att gå både inom byggbranschen men även andra branscher.
orkar???? det var det dummaste jag hört.  vill inte betyder ju bidrag resten av livet. att de hoppar in hos dig förändrar ju inget.de får sysselsättning ett tag men sedan är de ju tillbaks där de var innan.
gäller det nyanlända så är det språkutbildning som gäller i första hand ev kombinerat med ett instegsjobb. min erfarenhet är just att särskilt ungdomar vill ha utbildning men att just språkkunskaper sätter krokben.

vist i det stora hela funkar dwet som du säger, men kstnaderna är inte på stora skaran utan på dom små grupper som inte är skapta i en kopieringsmaskin (jag tillhör den gruppen) och om det är som idag ca 55,000 ungdomar utam jobb, och inte vill plugga..vad gör i med dom?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #754 skrivet: 18 dec-17 kl 13:27 »
.
« Senast ändrad: 18 dec-17 kl 15:51 av x-lab »

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #755 skrivet: 18 dec-17 kl 14:05 »
För er som är intresserade, slutrapporten av jämförelsen tilläggsisolering/TS Omr Lagersber/Roberttoep
http://ribons.se/slutrapporteskilstuna.pdf


jag antar att det är det de kallar Thermogaia paint som du kallar TS och det du förespråkar? eller hur kommer den här rapporten in i bilden?

slutsatserna om Thermogaia paint från rapporten

"Most likely, the energy savings from refurbishing the facades are less than 3 %, and the contribution from Thermogaia painting is non-existing or so small that it is irrelevant. "

"Earlier studies have shown that Aerated concrete buildings can achieve small additional energy savings from drying out wet facades by additional insulation. It is very unlikely to achieve a similar affect by just painting the walls with products like Thermogaia."

så.... hmmm.... vart ville du komma med detta?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #756 skrivet: 18 dec-17 kl 14:20 »
Inget vindsplan, inget trapphus
Tror att du oavsett vilket om du har vindsplan eller bara takstolar med isolering så måste nån form av avgränsning finnas.


 Vad ska egentligen trappan byggas av ?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #757 skrivet: 18 dec-17 kl 14:46 »
jag antar att det är det de kallar Thermogaia paint som du kallar TS och det du förespråkar? eller hur kommer den här rapporten in i bilden?

slutsatserna om Thermogaia paint från rapporten

"Most likely, the energy savings from refurbishing the facades are less than 3 %, and the contribution from Thermogaia painting is non-existing or so small that it is irrelevant. "

"Earlier studies have shown that Aerated concrete buildings can achieve small additional energy savings from drying out wet facades by additional insulation. It is very unlikely to achieve a similar affect by just painting the walls with products like Thermogaia."

så.... hmmm.... vart ville du komma med detta?

ville inte komma någon stans, har ju refereat tilldenna jämförelse under tråden gång. så jag ville vissa vad det är jag ref tilll /från

sida26 är ganska intrrssant

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #758 skrivet: 18 dec-17 kl 15:10 »
sida26 är ganska intrrssant

ja, och speciellt slutledningen som de kommer fram till på sidan 27 ( som jag redan citerat) "the contribution from Thermogaia painting is non-existing or so small that it is irrelevant. " <- dvs färgen har ingen eller så liten effekt så det är irrelevant

men de ger ju färgen visst beröm också :)
"On the other hand, we should remember that the paint is giving a nice surface, which is important from a renovation perspective!


x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #759 skrivet: 18 dec-17 kl 15:30 »
ja, och speciellt slutledningen som de kommer fram till på sidan 27 ( som jag redan citerat) "the contribution from Thermogaia painting is non-existing or so small that it is irrelevant. " <- dvs färgen har ingen eller så liten effekt så det är irrelevant

men de ger ju färgen visst beröm också :)
"On the other hand, we should remember that the paint is giving a nice surface, which is important from a renovation perspective!

Erik kommer fram till lite andra resultat än vad Hopkins och Viktoria park har i sina papper. Men för egen del kommer jag att anv TS ,jag har fått bra resultat av den så. Men med matte kan an bevisa vad som helst (går åt båda hållen) Bara vad jag hört Hopkins säga, jag/vi fick en energibesparing på runt 15-16% även Hopkins tekniska förvaltare höll med m det (men det är bara vad jag hört och inget underlag


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, LMC400, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser