Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lär jag mig mura ett stenhus?  (läst 13121 gånger)

Stenhuggarn

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #20 skrivet: 05 dec-17 kl 15:00 »
Det här är metod 2 jag nämde. Det är en bruksmur med sprängsten. Även denna metod är massivt gjuten och frimurad för hand. Denna metod lämpar sig väl med vilken stentyp som helst. Om man ska t ex bygga hela väggar med denna metod blir dom väldigt tjocka och behovet av armering kommer finnas för såna tjocka väggar. Det här var en mur och vid botten är den 800mm djup (tjock) och längst upp ca 450 och den är byggt så den lutar in ca 10 procent. Den kunnat vara en sockel eller krypgrund till hus likaväl med samma metod då kanske med någon form av armering. Bruket som används är handblandad och är samma material som används till tex att gjuta betong broar. Den finns inte i säckar som färdig material. Otroligt hållfast och brinner sakta. Bruket är jordfuktig som du ser i hinken, inte flytande, På detta vis kan du lägga stora tyngder (sätta sten) i/på den utan att dom sjunker.
« Senast ändrad: 05 dec-17 kl 15:06 av Stenhuggarn »

Stenhuggarn

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #21 skrivet: 05 dec-17 kl 15:15 »
Forftafarande inte så haj på att lägga upp bild. Provar igen.

Jag valt lite olika bilder så du kan se hur det muras upp och hur bruket förändras efter den börjat brinner ordenlig.

Stenhuggarn

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #22 skrivet: 05 dec-17 kl 15:28 »
Metod tre som jag nämde är en beklädnad med bruksfog. Denna med bohuslän granit. Om man jämför med bilderna i första metod, är det samma teknik med kramlor men annan tillvägaggånssätt och fästtekniken av kramlorna är inte densamma, det är också en annan sten och stil. I denna fall med bruksfog. Jag ska se om jag kan hittta fler bilder på denna projekt så du kan se hur den ser ut som färdigställd. Den här stilen är samma stil/teknik på många av t ex Göteborgs murar/fasader. Jag hoppas att du kan ta till dig lite info nu och inte ge upp om din dröm. Man kan göra en stenbeklädnad i vad som helst och i vilken stil som helst.

andtol

  • Gäst
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #23 skrivet: 05 dec-17 kl 15:28 »
Forftafarande inte så haj på att lägga upp bild. Provar igen.

Det fungerar bra, tycker jag!


Det måste bli väldigt mycket murbruk med så ojämna stenar? Trycker man dit mindre stenar också?

Edit: metod 2 menar jag.

Stenhuggarn

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #24 skrivet: 05 dec-17 kl 15:34 »
Tack toll!

Ja, tricket är att använda samma bruk till sättning/fogning och gjutningen bakom. Gjutningen bakom har makadam 030 blandad i till att skapa betong. Men gemensamma nämnaren är att samma cement används i bruket så det hela binder ihop som ett stycke istället för två olika lager. Det är stördsta felet många gör, även stenläggare har jag sett gör detta fel.

Man murar och sedan bakgjuta så du bygger upp allt i ett stycke. bruket har en effektivt brinntid på åtta dagar så så länge du fortsätter i hyfsat tidsåtgång blir den färdig murade/gjutna objekt ett helt stycke sammangjutet.

EDIT, ja det går åt mycket bruk genberellt med brukskonstruktioner. Men tänk- en säck cement för ca 120 kronor och sand köpt per kubik och en cement blandare. Det blir billigt i längden. Sprängsten kan man hitta gratis.
« Senast ändrad: 05 dec-17 kl 15:58 av Stenhuggarn »

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #25 skrivet: 11 dec-17 kl 10:31 »
Klart du ska bygga ett stenhus!

Så länge man är envis och inte rädd att göra ett misstag för att lära sig och sen göra rätt kan man åstadkomma det mesta.
Härligt att det är fler här som nappat och kommer med tips! Stenhuggarn hade jag velat känna när jag hade ett stenbygge på gång. Mitt slutade med en grund av natursten och sen skiftesverkstimrat trähus ovanpå men det blev riktigt bra och jag är mycket nöjd ändå :)

Det går åt mycket sten. Jag hade lagt upp ett lager men det tog slut väldigt snabbt. Stentrappa, flata stenar under ässjan, tunna flata stenar mellan skorsten och grästak, en spontan stenmur för att hålla tillbaka en slänt... :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #26 skrivet: 11 dec-17 kl 10:32 »
Förresten, det fanns några här för åratal sen som började bygga en smedja i sten. I den tråden finns det nog info också även om jag har för mig att de inte blev klara.

Hittade: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=157580.0
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

andtol

  • Gäst
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #27 skrivet: 11 dec-17 kl 10:46 »
Ja, läser man hans/deras blogg så är det inte så uppmuntrande i de sista inläggen: http://stenhuggning.stefansvensson.se/


Stenhuggarn

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #28 skrivet: 12 dec-17 kl 00:00 »
Vilken bra länk!  Mycket fint gjort och härligt att se råkilning av block. Nu när jag nattsuddar har jag ytterligare något att läsa. Hoppas ni har det bra där ute!

Sista inlägget där han beskriver känslorna känner jag igen. Ibland undrar man om man tagit vatten över huvudet när ett projekt kan kännas tungt och slutet avlägsen eller när man börja tvivla på sig själv och styrkan i kroppen,  det är då man ska ta ett steg tillbaks och bara titta på och njuta och ta in hur pass långt man har kommit och hur kul det är att forma sten. Att bygga med sten är lite som att föda ett barn med alla dom olika faser, känslor, bekymmren och oron och till slut glädjen som blir.  Det tar en lång tid, otroligt mycket mer tid än man tror. Många av mina kunder under åren har förstått det, alla tror jag till slut inser att det är ingen idè att fråga när jag blir färdigt utan , jag är färdig när jag packar ihop mina verktyg för sista gången.  På ett av mina projekt i år den lokala bagarn som jag har blivit lite bekant med frågade mig ungefär samma sak en dag när han kom gåendes förbi där jag höll på slita. "Hur lång tid ska det ta egentligen?" Frågade han.  Jag funderade ett tag och svarade så här "Hur lång tid tar den perfekta limpa bröd att baka?"


lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #29 skrivet: 13 dec-17 kl 15:20 »
Vilka fina arbeten du gör Stenhuggarn!  ;D Väldigt roligt att se! Mycket imponerande kunskaper.

Sten är verkligen ett härligt material!

...och jodå. min smedja skall bli klar. Bara så att man drar på sig massa andra grejer. :( Fritiden krymper. Men jag ska göra mig av med lite tidstjuvar under 2018 så kanske jag kan få lite fart på bygget.

 
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

x-lab

  • Gäst
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #30 skrivet: 15 dec-17 kl 19:51 »
Jag skulle vilja bygga ett hus av natursten. Jag bifogar några inspirationsbilder på ungefär hur jag skulle vilja att det ska se ut.

Det tar säkert en evig tid. Men det är en otroligt lockande tanke att sätta dit sten för sten tills det hela är klart. Är detta något som skulle gå att lära sig? Jag har i dagsläget ingen tidigare erfarenhet av att mura.

Jag kanske naiv. Men tänker att det borde gå :) Vad säger den samlade expertisen här?










mura i natur sten ser snyggt ut ,har själv funderat på att mura lite  /men då med mursten eller tegel...mkt enklare) jag kommer att göra följande... köpa lite bruk, börja med att mura en grill, för att få en känsla för jobbet. sen när alla fel och brister är uppdagade så funderar jag på en mur. dvs ta allt stegvis och fråga mkt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser