Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sy segel  (läst 2733 gånger)

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
Sy segel
« skrivet: 28 aug-17 kl 21:34 »
Jag håller på att sy ett par kompletterande segel till dem jag har till min båt.
Finns det intresse av att ta del av hur jag tänker och arbetar med dem?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Sy segel
« Svar #1 skrivet: 28 aug-17 kl 23:49 »
Hej Mats!

Intresset att se ett gammalt hantverk steg för steg förverkligas är stort. Är dock helamatör i branschen. Kommer själv aldrig sy ett segel och kan tyvärr inte bidraga.

All välgång önskar Jörgen
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Sy segel
« Svar #2 skrivet: 29 aug-17 kl 05:09 »
Jag håller på att sy ett par kompletterande segel till dem jag har till min båt.
Finns det intresse av att ta del av hur jag tänker och arbetar med dem?

/Mats
Absolut  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Sy segel
« Svar #3 skrivet: 29 aug-17 kl 06:45 »
Absolut.  Jag behöver ordna ett i skala 1:12 till en modell som stått i massa år vore fint med lite tips :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Sy segel
« Svar #4 skrivet: 29 aug-17 kl 23:20 »
Ok.

Lugn, jag ska försöka att hålla ett förenklat resonemang, och det går alltid bra att fråga, men,

Man har några problem att hantera:
- Form. Det går att ställa en plywoodskiva i båten och segla med den, men det blir inte optimalt, man vill ha något som liknar en fågel- eller flygplansvinge som skapar undertryck på ovansidan (eller när det gäller segel på lovartsidan).
- Töjning. Traditionellt använder man sig av vävd duk av naturmaterial eller syntet och den töjer sig. Inte bara det, den töjer sig mer i en del riktningar än andra.
- Balans. Man vill helst kunna släppa rodret och båten stävar på i samma riktning ändå. Då kan man gå fram och reda ut något trassel, eller plocka fram nytt sjökort eller vad det nu är utan att båten ändrar kurs. Dessutom är det jobbigt att ständigt måsta dra i eller skjuta på (och det kan dessutom vara farligt) rorkulten. Och ett roderutslag hämmar farten.
- Fladder. Fladdrar det i akterlik och kanske underlik eller överlik så är det framförallt otrevligt men det hämmar också farten.

Forts kommer...

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Sy segel
« Svar #5 skrivet: 30 aug-17 kl 23:08 »
Balans:
Man har två krafter att hantera: Lateralplanet och segeltryckscentrum.
Lateralplanet är undervattensskrovets balanspunkt, den teoretiska punkten man kan trycka båten (utan segel) framåt på och båten går rakt fram.
Segeltryckscentrum är motsvarande för seglen.
Ligger segeltryckscentrum framför lateralplanet kommer båten att falla av (styra vänster om vinden kommer från höger och vice versa) och tvärtom.

Så bara att designa seglen så att de två krafterna hamnar på samma ställe?
Nope, så fort vinden träffar seglen så börjar båten luta och då förändras allt. Undervattensskrovet deformeras och den effektiva segelytan blir annorlunda.

Lösningen är att designa seglen så att segeltryckscentrum hamnar framför lateralplanet och hur mycket beror på skrovet och riggen, det finns säkert datorprogram för att räkna ut sådant, annars får man gissa och använda erfarenhet.

---

Jag ritar upp en profil på båten och skissar på segelställ som jag tycker ser bra ut, sedan räknar jag ut var de två krafterna hamnar och gör en bedömning om det verkar rimligt.
Det här momentet är flummigt som tusan...

Forts kommer...

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Sy segel
« Svar #6 skrivet: 31 aug-17 kl 00:49 »
Spännande!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser