Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rena vatten på Öland  (läst 3334 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Rena vatten på Öland
« skrivet: 10 aug-17 kl 14:49 »
Har en bekant som flyttat dit till sin sommarstuga och vattnet där är så fullt med kalk, så att tvättställ, diskho och dusch ser jävligare ut än  min avloppsbrunn.
Nu har nån tutat i honom att en sån här grunka för 10 000 kr skulle hjälpa.

Nån som har koll på sånt här?
Eller finns det andra alternativ?

https://aquabion.se/

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #1 skrivet: 10 aug-17 kl 17:07 »
Nej, en sån grunka hjälper inte.
Steg 1 är att göra en vattenanalys hos något opartiskt företag.
Sen kan man gå vidare och ta reda på vilken utrustning som löser problemet.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-17 kl 17:55 »
Jag har nära kontakt med en professor i vattenkemi. Jag ställde frågan till honom åt er.

Ja...man kan med elektrolys förändra caciumjonernas struktur på ett sånt sätt att de får en lägre tendens att fälla ut. Problemet är bara att om du tillsätter värme så kommer den att återgå till sin ursprungliga struktur och fälla ut. Kanske inte i lika stor utsträckning, men troligtvis. Dvs: denna kan ha en viss funktion på kallvatten system.

Om det är så att den jobbar med en verklig elektrolys så är den inte underhållsfri. En zink anod förbrukas vid elektrolys och måste bytas med intervall.

För en prislapp på 10000 kr kan man få en bra avhärdningsanläggning som bygger på jonbyte i zeolit media och backspolning med salt nattetid. Detta är en väl beprövad metod som använts under lång tid och har massor av såväl teoretiska som praktiska bevis för att de funkar. Detta är vad både han och jag skulle föredra.

Jag ser ingen anledning att köpa en dyr vattenanalys på Gotland. Problemet är välkännt och torde vara fastställd utan en sådan.

Mvh
Magnus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #3 skrivet: 10 aug-17 kl 18:12 »
Har du nån länk till nån avhärdningsanläggning?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #4 skrivet: 10 aug-17 kl 19:24 »
Jag har inte själv använt jonbytesfilter för just calcium. Så jag har inte satt mig in i produkterna. Men en snabb googlade ger att Eurowater verkar ha bra produkter och erfarenhet.

Är det bara för små mängder vatten i fritidshus så går det att enkelt köpa zeolit och bygga ett enkelt filter själv. Då sätter man filtret så pass högt att det går att utnyttja fall för att mata huset. Det blir lite pyssel, men kul och billigt. Ibc tank kanske?

Mvh
Magnus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-17 kl 19:45 »
Kollade på Eurowater, men det såg stort och klumpigt ut.

Han har vatten från brunn, med elpump, så inga krångelsaker med IBC och så vidare.

Vore jag han så sålde jag skiten till nån dåre som vill bo på en sån ogästvänlig plats som Öland, Var där i Maj och hjälpte honom och var tvungen att klä mig varmare än vad jag gjort under hela vintern i "kalla" Norrland. Jävla blåshål.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #6 skrivet: 10 aug-17 kl 22:19 »
När det gäller vattenfiltrering så brukar man aldrig komma undan med små smidiga saker om resultatet ska bli bra.
I synnerhet inte om det är kalk eller järn man vill bli av med.

Även om man vet att vattnet är hårt kan det vara lämpligt att göra en analys på det innan man bestämmer vilken slags avhärdningsanordning som ska användas. Andra egenskaper hos vattnet än just hårdheten kan göra att vissa filtertekniker inte fungerar bra i just det här fallet, det kan tänkas att det finns andra problem med vattnet som man med lämplig filterlösning kan få åtgärdade på köpet osv osv. Det finns några få fullständiga vattenlabb i Sverige numera, ett av dem heter Mikrolab och finns i Stockholm.

Ett exempel på avhärdningsanordningar, det får dock inte uppfattas som att jag uttryckligen rekommenderar just den leverantören:
https://bravatten.se/avhardningsfilter-kalkfilter.php

Är det borrad eller grävd brunn?
Försök se till att filter, hydrofor/hydropress mm står i ett utrymme som är svalt även på sommaren men säkert frostfritt även på vintern (t ex ouppvärmt rum i källare under huset om sådan finns, annars gärna på norrsidan). Om man inte gör av med mycket vatten och det blir stående länge i värme i filter och hydropress, så kan det bli rätt unket.
Om det följer med skräp i fast form i vattnet så kan det vara bra att sätta dit ett grovfilter först, t ex http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Vattenfilter-2000023583/ . Om grovfiltret har genomskinligt hus så bör man skydda det mot ljus så det inte börjar växa alger i det.  En konservburk, t ex 800 g ravioliburk, passar utmärkt att trä över Biltemafiltret och spänna fast med en skidrem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #7 skrivet: 11 aug-17 kl 08:35 »
Mikrolab håller väl mest på med mikrobiologi. ALS, Alcontrol och Eurofins är de tre stora labben i Sverige.

Har kompisen tur, och en stor hydrofor,  kan en sådan här räcka http://www.europevattenrening.com/e-handel1.html?s=product&c=lb-for-hydropress-832&p=luftningspaket-lb-7-2216

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #8 skrivet: 11 aug-17 kl 08:58 »
Har inte kollat vad han har, konstaterade bara när jag var där i maj att det var skitigare än min avloppsbrunn i duschkarbinen, tvättstället och diskhon. Jag frågade om han aldrig städar och fick till svar att det är kalk i vattnet.

Enligt uppgift så är det grävd brunn och nyligen indraget i huset. Pumpen sitter under golvet i nåt litet utrymme. Enligt pappa som sett det, så är det lucka i golvet och utrymmet är ca 60-70 cm.

Någon har tutat i honom att en  https://aquabion.se/ är bra och han frågar mig om råd och vill att jag installerar den eller något annat.

Jag kan inte ett skit om kalk och dynga, eftersom jag inte har sådana problem.
Han lyssnar inte på min åsikt, som är sälj skiten till nån idiot som tycker Öland är bra och flytta tillbaka till Norrland.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #9 skrivet: 11 aug-17 kl 09:38 »
Det finns många små, smidiga och automatiska kalkfilter som man laddar med salt. Lättskötta, kompakta. Finns modeller som jobbar med två patroner och flödesmätare, så att regenereringen sker utan att man behöver tänka själv. Bara kolla att det finns salt.
Seriösa herrar som brukar göra rätt: http://www.bravavattenrening.se/ (Nej, jag har inga barn ihop med dem)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #10 skrivet: 11 aug-17 kl 10:11 »
Trion PC tycker jag ser ut som en smidig lösning. Om jag haft behovet skulle jag kolla upp den närmare.

Och så ett förtydligande: vattenanalys behövs inte för att konstatera hårt vatten på Gotland. Det behövs inte heller för att välja rätt avhärdningsanläggning. Men om man har egen brunn så är det alltid bra att göra vattenanalys för att konstatera eller utesluta andra problem med vattnet.

Mvh
Magnus

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #11 skrivet: 11 aug-17 kl 12:15 »
Jag har en avhärdnings anläggning til salu ;) mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rena vatten på Öland
« Svar #12 skrivet: 11 aug-17 kl 12:41 »
Jag har en avhärdnings anläggning til salu ;) mvh Thomas

Vad har du och var bor du?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser