Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renault Modus, 1,6 - 2006 - krånglar  (läst 1367 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Renault Modus, 1,6 - 2006 - krånglar
« skrivet: 03 jul-17 kl 14:41 »
 Denna bil har en kamaxelgivare som hela tiden krånglar "skiftnyckeln" lyser men bilen har ändå gått att köra.  Från införskaffandet tog det en månad innan felet uppträdde. Säljaren betalade efter anmodan första verkstadsbesöket.

 Nu har bilen varit på service tre gånger.  Nu sista gången lyser en ny symbol med en blinkande varningslampa och eftersom motorn dunkar får jag inte köra enligt verkstaden.  Varför återkommer samma fel och vad göra och vilken dialog skall jag ta med verkstan.  Jag har anlitat samma mekaniker alla gångerna.  Han verkar trovärdig.
År det här et "Renaultproblem" för den här modellen?  Åtgärda en sista gång och sälja bilen?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Renault Modus, 1,6 - 2006 - krånglar
« Svar #1 skrivet: 03 jul-17 kl 17:04 »
Har den där kamaxelgivaren bytts? Mer än en gång?

Dunkar det från motorn är det nog ett annat fel nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renault Modus, 1,6 - 2006 - krånglar
« Svar #2 skrivet: 03 jul-17 kl 18:26 »
Jag vet av ett fall nyligen (det gällde dock inte någon Renault utan en Audi Q5 '2012), där upprepade felkoder för kamaxellägesgivaren visade sig bero på ett skuret lager för kamaxeln. I det fallet tog sig bilägaren till verkstad för egen maskin (verkstaden hade gett ok att köra dit försiktigt), men motorn totalrasade då bilen provkördes på verkstaden.

Så det är nog klokt att inte ens starta motorn innan man har lyft av ventilkåpan och undersökt kamaxlar och ventilmekanism närmare.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Renault Modus, 1,6 - 2006 - krånglar
« Svar #3 skrivet: 04 jul-17 kl 15:18 »
Renaulten är en väninnas bil.  Jag skall försöka förmedla hur det går på Biliaverkstan senare ... Själv har jag en 98 års Corolla
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Renault Modus, 1,6 - 2006 - krånglar
« Svar #4 skrivet: 18 jul-17 kl 13:09 »
Det var tändspolen som behövde bytas.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser